یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41479 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چای صرفاً محصولی باغی یا خوراکی معمولی نیست / خواستار توجه مادی و معنوی سازمان‌یافته به این گیاه اشتغال‌زا و صنعت راهبردی رو به زوال هستیم
    07 خرداد 1395 - 8:38
    شناسه : 6026
    0

    اختصاصی بامردم/ ابراهیم آذرپور: چای صرفاً محصولی باغی یا خوراکی معمولی نیست، بلکه به مثابه فرهنگی است که ریشه در آئین‌های کهن جهان و آداب و رسوم دیرین ایران دارد و نخستین متاعی است که گرمابخش هر مصاحبت و دیداری است. دکتر ابراهیم آذرپور دبیر نخستین جشنواره ملی شکرانه برداشت چای در ایران/ بیانیه جشنواره: […]

    پ
    پ

    دکتر ابراهیم آذرپور

    اختصاصی بامردم/ ابراهیم آذرپور: چای صرفاً محصولی باغی یا خوراکی معمولی نیست، بلکه به مثابه فرهنگی است که ریشه در آئین‌های کهن جهان و آداب و رسوم دیرین ایران دارد و نخستین متاعی است که گرمابخش هر مصاحبت و دیداری است.


    دکتر ابراهیم آذرپور دبیر نخستین جشنواره ملی شکرانه برداشت چای در ایران/ بیانیه جشنواره:

    به نام یگانه نامی بر حق

    پروردگار متعال را شاکریم که در پرتو عنایات بی دریغش، توفیق برگزاری نخستین جشنواره ملی شکرانه برداشت چای در ایران را در تاریخ 6 خرداد ماه سال 1395، بر ما ارزانی داشت.
    چای صرفاً محصولی باغی یا خوراکی معمولی نیست، بلکه به مثابه فرهنگیست که ریشه در آئین‌های کهن جهان و آداب و رسوم دیرین ایران دارد و نخستین متاعی است که گرمابخش هر مصاحبت و دیداری است.
    کاشت، پرورش، برداشت، عمل‌آوری و طبخ چای هنری‌ است که در آن ذوق چایکار توأم با تجربه چایساز منجر به خلقت اثری می‌گردد که زینت بخش سلامتی سفره‌های حلال ایرانی‌است.
    ما شهروندان پایتخت چای کشور، به نیابت از 60 هزار خانوار چایکار ایران خواستار توجه مادی و معنوی سازمان‌یافته به این گیاه اشتغال‌زا و صنعت راهبردی رو به زوال هستیم. ما خواستار نگاهی جامع‌تر، اصولی‌تر، سازنده‌تر، برنامه‌ریزی شده‌تر و در نهایت مهربانانه‌تر به چایکار و چایساز و در یک کلام به صنعت رو به انزوای چای پاک ایرانی هستیم که سالهاست با خون دل‌ها حفظ شده و با گذر از پستی و بلندی‌های متعدد تا به اینجا رسیده است. ما به غیرت چایکاران، چایسازان و نهادهای مدیریتی چای میهن عزیز اسلامی‌مان می‌بالیم که همچون رزمندگان میدان‌های جهاد در این عرصه نیز مخلصانه و بی چشم داشت، از انجام هیچ تلاشی کوتاهی ننموده‌اند.
    به فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون زاست، یعنی از دل ظرفیت‌های کشور و مردم می‌جوشد و رشد این نهال به امکانات کشور متکی است. حال که سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل متبرک شده است و این ظرفیت بزرگ نیروی انسانی، صنعت و بازار بزرگ مصرف برای چای در کشور فرآهم است چرا با نگاهی دلسوزانه‌تر، مسئولانه‌تر و میهن‌پرستانه‌تر برای حفظ و تعالی آن نکوشیم. کشاورز چایکار قادر است در صف اول جبهه جنگ اقتصادی بایستد و گامی بزرگ در جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین بالا بردن سطح سلامت جامعه و به طبع آن کاهش هزینه‌های درمان ناشی از واردات چای بیمار بیگانه بردارد.
    بیائیم همه با هم، دست در دست یکدیگر، شجاعانه قدم در جهاد اکبری دیگر برداریم، اقدامی برای عملی شدن و تبلور اقتصاد مقاومتی در صنعت چای ایران. تا آیندگان این مملکت نیز از وجود این نعمت الهی برخوردار شده و شکرگزار آن باشند و از ما به عنوان گذشتگان خود به نیکی یاد کنند نه به عنوان نسلی که با بی توجهی موجبات اضمحلال آن و وابستگی کشور به استعمارگران را فراهم آورده است.
    امید است این جشنواره که با هدف شکرگزاری از موهبت الهی چای به درگاه خداوند متعال، ترویج و توسعه پرورش این گیاه ارزشمند، جلب توجه بیشتر مردم، مقامات و نهادهای مسئول در حوزه چای به این صنعت اشتغال‌زا، تشویق و ترغیب تولیدکنندگان برگ سبز و صنایع فرآوری و بسته بندی به افزایش تولید کمی و کیفی، ایجاد انگیزه در قشر پژوهشگر و جامعه دانشگاهی کشور برای اجرای تحقیقات مرتبط با گیاه چای، ترویج مصرف چای ایرانی در بین مصرف کنندگان داخلی، جذب گردشگران، و همچنین ایجاد بستری برای شکوفایی استعدادهای فرهنگی و هنری و معرفی آئین‌های بومی محلی و با شعار «حمایت از چای داخلی، حمایت ازاشتغال مولد؛ اقدام و عمل»، در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که همان حرکت در صراط مستقیم است برگزار شده است بتواند آغازگر تحولی عظیم در نگرش جامعه ایرانی به مصرف چای داخلی و توجه مسئولین به احیای هرچه سریعتر آن باشد.

    ایرانی به پنج دلیل چای ایرانی بنوش:
    حمایت از تولید داخلی و اشتغال مولد است.
    عطر، طعم و رنگ طبیعی دارد.
    قیمت مناسبی دارد.
    مدت طولانی در انبار نمی ماند.
    سالم است و در مراحل تولید آن از سم استفاده نمی شود.

    پاینده باد ایران، سرافراز باد ایرانی، برقرار باد چای ایرانی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.