اختصاصی بامردم/ علیرضا پرندوش:
چای صد در صد خارجی! نوشتهای که این روزها به هر فروشگاهی که برای خرید چای مراجعه کنی بر روی بسته بندیهای خوش رنگ و لعاب چایها خواهی دید.
وضعیت کنونی بازار چای در ایران به گونهای است که حجم عملکرد کارخانههای چایسازی قابل قیاس با چایهای خارجی نیست، چرا که تولید داخلی نهایتا 10 الی 15 درصد از سهم بازار کشور را دارد و به همین نسبت هم در درآمدها اثرگذار است؛ به عنوان مثال قیمت چای خارجی کیلویی 30 تا 40 هزار تومان و قیمت چای ایرانی بین کیلویی 7000 تا نهایتا حدود 30 هزار تومان است.
همین چند وقت پیش بود که تیتر خبری نظرم را جلب کرد و ایده نوشتن این یادداشت را در ذهنم ایجاد کرد؛
ایرانیها اسانس میخورند و خارجیها چای ایرانی یک ملیونی!
رییس سازمان میگوید چای خارجی که نیمی از آن به ارزش حدود 200 میلیون دلار به کشور قاچاق میشود عمدتا رنگ و اسانس است که مردم ایران آن را با رغبت میخرند اما چای ایرانی جزو با کیفیتترین چای موجود در جهان است که با قیمتهای بالایی به کشورهای اروپایی صادر میشود.
به گفته وی چای سفید ایرانی که همان برگهای باز نشده برگ سبز چای است به قیمت کیلویی حدود یک میلیون تومان به کشورهای آسیایی مانند کشورهای عربی صادر میشود. البته قیمت و کیفیت چای سفید در بازار داخلی کمتر است
برایم جالب بود چرا که بارها شنیده بودم که چایهای خارجی به دلیل آفت زدگی و … ارگانیک نیستند و و برای طعم و رنگدهی به آن از طعم دهندهها و افزودنیها استفاده میشود این در حالی است که چای ایرانی به دلیل موقعیت مکانی هیچگونه آفت زدگی ندارد و به همین دلیل نیازی به استفاده از سم برای آن نیست و کاملا طبیعی و ارگانیک است.
عده ای میگویند ذائقه هایمان را با تبلیغهای خوش رنگ و لعاب به سمت چای خارجی تغییر دادهاند و به نوشیدن اسانس ها عادت کرده ایم، خارج از این اسانس ها بد نیست بدانیم چایهای خارجی عمدتا مدت زیادی را در انبار ها نگه داری میشوند و این چایهای مانده پس از افزودن اسانس های فراوان واردات و قاچاق در فروشگاه های ما خودنمایی و عرض اندام میکنند این در حالی است که در کمتر فروشگاهی میتوان چای ایرانی یافت!
شايد براي علاقه وافرمان به جنس خارجي است که اين روزها چاي ايران در بازار ناياب شده و روزگار چايکارها هم که ديگر معلوم و مشخص و مزارع چاي هم که تا چشم کار مي کند يا شهرک ويلايي شده اند يا باغ کيوي و …
ایرانی به پنج دلیل چای ایرانی بنوش:
حمایت از تولید داخلی و اشتغال مولد است.
عطر، طعم و رنگ طبیعی دارد.
قیمت مناسبی دارد.
مدت طولانی در انبار نمی ماند.
سالم است و در مراحل تولید آن از سم استفاده نمی شود.
درکام که یک برند فعال در زمینه مواد غذایی طبیعی و سالم ایرانی است، طی ویدئویی کوتاه به بیان تفاوت چای ایرانی و خارجی پرداخته است. مدیر درکام در این ویدئو توضیح داده است که چطور واردکنندگان بعضی از چایهای خارجی با افزودن رنگ و اسانس شیمیایی سلامت مردم را به خطر میاندازند. همچنین در این ویدئو به سایر علل برتری چای ایرانی بر بسیاری از چایهای خارجی نیز اشاره شده است.برند چای ایرانی درکام در کنار فرهنگ سازی برای مصرف چای ایرانی و حمایت از چایکاران، انواع چای ایرانی را از بهترین تولیدکنندگان تهیه و به مشتریان عرضه می کند. .
کاش با سیاست های درست مسئولین در آینده ای نزدیک درفروشگاهها بر روی بسته بندی های چای با افتخار جمله «چای صد در صد ایرانی» را مشاهده کنیم…
ثبت دیدگاه