×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

چای-صد-درصد-ایرانی

اختصاصی بامردم/ علیرضا پرندوش:

چای صد در صد خارجی! نوشته‌ای که این روز‌ها به هر فروشگاهی که برای خرید چای مراجعه کنی بر روی بسته بندی‌های خوش رنگ و لعاب چای‌ها خواهی دید.

وضعیت کنونی بازار چای در ایران به گونه‌ای است که حجم عملکرد کارخانه‌های چایسازی قابل قیاس با چای‌های خارجی نیست، چرا که تولید داخلی نهایتا ۱۰ الی ۱۵ درصد از سهم بازار کشور را دارد و به همین نسبت هم در درآمدها اثرگذار است؛ به عنوان مثال قیمت چای خارجی کیلویی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و قیمت چای ایرانی بین کیلویی ۷۰۰۰ تا نهایتا حدود ۳۰ هزار تومان است.

همین چند وقت پیش بود که تیتر خبری نظرم را جلب کرد و ایده نوشتن این یادداشت را در ذهنم ایجاد کرد؛

ایرانی‌ها اسانس می‌خورند و خارجی‌ها چای ایرانی یک ملیونی!

رییس سازمان می‌گوید چای خارجی که نیمی از آن به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون دلار به کشور قاچاق می‌شود عمدتا رنگ و اسانس است که مردم ایران آن را با رغبت می‌خرند اما چای ایرانی جزو با کیفیت‌ترین چای‌ موجود در جهان است که با قیمت‌های بالایی به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

به گفته وی چای سفید ایرانی که همان برگ‌های باز نشده برگ سبز چای است به قیمت کیلویی حدود یک میلیون تومان به کشورهای آسیایی مانند کشورهای عربی صادر می‌شود. البته قیمت و کیفیت چای سفید در بازار داخلی کمتر است

برایم جالب بود چرا که بارها شنیده بودم که چای‌های خارجی به دلیل آفت زدگی  و … ارگانیک نیستند و و برای طعم‌ و رنگ‌دهی به آن از طعم دهنده‌ها و افزودنی‌ها استفاده می‌شود این در حالی است که چای ایرانی به دلیل موقعیت مکانی هیچگونه آفت زدگی ندارد و به همین دلیل نیازی به استفاده از سم برای آن نیست و کاملا طبیعی و ارگانیک است.

عده ای می‌گویند ذائقه هایمان را با تبلیغ‌های خوش رنگ و لعاب به سمت چای خارجی تغییر داده‌اند و به نوشیدن اسانس ها عادت کرده ایم، خارج از این اسانس ها بد نیست بدانیم چای‌های خارجی عمدتا مدت زیادی را در انبار ها نگه داری می‌شوند و این چای‌های مانده پس از افزودن اسانس های فراوان واردات و قاچاق در فروشگاه های ما خودنمایی و عرض اندام می‌کنند این در حالی است که در کمتر فروشگاهی می‌توان چای ایرانی یافت!

 شاید برای علاقه وافرمان به جنس خارجی است که این روزها چای ایران در بازار نایاب شده و روزگار چایکارها هم که دیگر معلوم و مشخص و مزارع چای هم که تا چشم کار می کند یا شهرک ویلایی شده اند یا باغ کیوی و …

ایرانی به پنج دلیل چای ایرانی بنوش:
حمایت از تولید داخلی و اشتغال مولد است.
عطر، طعم و رنگ طبیعی دارد.
قیمت مناسبی دارد.
مدت طولانی در انبار نمی ماند.
سالم است و در مراحل تولید آن از سم استفاده نمی شود.

درکام که یک برند فعال در زمینه مواد غذایی طبیعی و سالم ایرانی است، طی ویدئویی کوتاه به بیان تفاوت چای ایرانی و خارجی پرداخته است. مدیر درکام در این ویدئو توضیح داده است که چطور واردکنندگان بعضی از چای‌های خارجی با افزودن رنگ و اسانس شیمیایی سلامت مردم را به خطر می‌اندازند. هم‌چنین در این ویدئو به سایر علل برتری چای ایرانی بر بسیاری از چای‌های خارجی نیز اشاره شده است.برند چای ایرانی درکام در کنار فرهنگ سازی برای مصرف چای ایرانی و حمایت از چایکاران، انواع چای ایرانی را از بهترین تولیدکنندگان تهیه و به مشتریان عرضه می کند. .

کاش با سیاست های درست مسئولین در آینده ای نزدیک درفروشگاه‌ها بر روی بسته بندی های چای با افتخار جمله «چای صد در صد ایرانی» را مشاهده کنیم…

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.