×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

lakan952 - بستر دانشگاه علوم پزشکی گیلان را میدان تاخت و تازهای سیاسی خود نکنید، لطفا! - پزشکی

علیرغم جاری بودن طرح عظیم تحول سلامت در پیکر نظام کشور و استان و ظاهری که از منابع مختلف سراغ داریم باید اظهار نمود برآوردن انتظارات مشتریان از این بخش با اعمال فشارهای برون سازمانی سودی در جهت بهکرد امور ندارد و چنانچه قرار باشد بهبودی در اوضاع رخ دهد نیازمند برخورداری از زمان مناسب برای اجرای انواع نقشه های استراتژیک جامع و مانع است

اختصاصی «بامردم»، دانشگاه علوم پزشکی و اختصاصا بیمارستان ها و مراکز آموزشی و درمانی استان گیلان آوردگاه بسیار مهمی است که درارتباط صد درصدی با مهمترین امور روزمره مردم استان یعنی مبحث سلامت است. مبحثی که دولت یازدهم با تدبیری ذیل عنوان ” طرح تحول سلامت ” و اختصاص یکی از بالاترین ارقام بودجه به این بخش، ضمن صیانت از حقوق شهروندی مردم، به کامیابی های قابل قبولی دست یافت که با برطرف شدن نواقص برجا مانده، میتوان از آن بعنوان یکی از عظیم ترین برنامه های سلامت ” مبتنی بر مردم سالاری ” در جهان نام برد که البته موضوع بحث ما نمی باشد.
به دانشگاه علوم پزشکی گیلان باز می گردیم. جایی که بررسی های میدانی و نشستن پای حرف بسیاری از کارکنان و مراجعه کنندگان بیمارستان ها و مراکز آموزشی درمانی همچنین دیگر قسمت های تابعه نشان می دهد علیرغم برخی مشکلات موجود، اوضاع نسبت به گذشته رو به بهبود و دلایل آن به قرار ذیل است.
۱.ساماندهی مبحث بسیار مهم ” اقتصاد سلامت ” که ابعاد محلی و ملی آن مشخص است.
۲.ساماندهی نسبی انتصاب های مدیران در مسیر مقررات و قوانین
۳.ساماندهی طریقه پرداخت مطالبات معوق کارکنان، پیمانکاران و قرار گرفتن آنها در مسیر به روز شدن پرداخت ها
۴.نظارت ها و اجرای دقیق تر پروسه مناقصات خرید و انعقاد پیمان های مربوطه
۵.اجرای دقیق تر نظام سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندی مردم
اما چند کوچه عقبتر، بستر ارائه خدمات شایسته تربه مردم است که به ضرس قاطع معتقدیم، تعریف فضای مناسب جدید برای اجرای فعالیت های بهتر کمی دشوار شده است. جایی که ریاست دستگاه اجرایی ” دکتر یوسف زاده چابک ” در کنار آوارهای به جا مانده ی سیستم – از قدیم الایام تاکنون – گود برداری مناسبی برای آغاز اصلاحاتی را شروع نموده که لااقل در مسیر صفر تا صد پیش رو، مجموعه تحت مدیریتش را در ” امتداد جاده بهکرد ” قرار دهد. جایی که با ترسیم ” نقشه استراتژیک ” و پرداختن به مولفه های از یاد رفته ای مانند توانمند سازی منابع انسانی، توسعه ICT ، مدیریت منابع مالی، ارتقای فرهنگ سازمانی و امثالهم ، فوریت های ” لایه کف ” سازمان را مورد توجه قرار داده و در لایه میانی نقشه نیز به مفاهیمی مانند توسعه، تقویت و افزایش کیفیت همچنین ایمنی فرآیندهای داخلی منعطف شده است. نقشه ای که در لایه سطحی خود اعتماد سازی حاصل از ” جنگ سرد بی اعتمادی ” و افزایش سواد سلامت را در بالابردن میزان رضایتمندی ذینفعان جستجو می کند که تمام موارد می بایست در راس هرم به ارتقای سطح سلامت جامعه ی هدف رهنمون گردد.
نقشه استراتژیک دانشگاه که با درک نسبتا صحیحی از داشته ها و نداشته های موجود ترسیم شده و قطعا برای نیل به هر شکوفایی باید چنین نقشه هایی را در بستری عملیاتی نمود که در کنار پرهیز از شتابزدگی و کنترل فشارهای برون سازمانی، نیازمند ابزار مناسب و پارامتر مهمی به نام ” زمان ” است. به گونه ای که دوران انجام کار به شکل سنتی و چکشی، بدون انجام مطالعات، عجولانه و صرفا سخت افزارانه به سر آمده، چه آنکه نتیجه چنین تفکرات شرقی همین خرابه های برجا مانده در بسیاری از بخش های مدنی کشورمان است که به عینه شاهد آنیم.
اما مهمترین چالش هایی که سلامتی سازمان سلامت استان را تهدید می کند می تواند به قرار زیر باشد:
۱. کمبود شدید نیروی انسانی خوشفکر که به دور از روزمرگی، ملاکشان برای انجام وظیفه در امور ویژه، بر اساس شایسته سالاری باشد. در کنار آن افزایش معدل سنی عمر کارکنان – با توجه به ممنوعیت استخدام های جدید دولتی – که با عنایت به سرعت تغییرات در نظام اداری و نظام فنی ” تجربه ” معنای گذشته را ندارد بلکه اجرای برنامه های نوین نیازمند نیروهای جوان تر، منعطف تر و برنامه پذیرتر است.
۲. مستهلک بودن ابنیه سلامت خصوصا در بخش های دور از مرکز و نازل بودن کیفیت ساختمانهای جدید که مجموعا و همیشه ی ایام، تمام بناها با مقوله ” مهندسی نگهداشت ساختمان” بیگانه بوده اند. البته برنامه های سامانبخشی مناسبی در این خصوص و به تازگی قابل رویت است.
۳. توام شدن بسیاری از برنامه های مدیریت تخصصی سازمان با مباحث سیاسی و دخالت های گاها غیر تخصصی که سبب کوتاهی عمر مدیریتی و مرگ زودرس برنامه ریزی های بلند مدت می گردد.

و مباحث دیگری از این دست که لازم به ذکر است عنوان نمائیم علیرغم جاری بودن طرح عظیم تحول سلامت در پیکر نظام کشور و استان و ظاهری که از منابع مختلف سراغ داریم باید اظهار نمود برآوردن انتظارات مشتریان از این بخش با اعمال فشارهای برون سازمانی سودی در جهت بهکرد امور ندارد و چنانچه قرار باشد بهبودی در اوضاع رخ دهد نیازمند برخورداری از زمان مناسب برای اجرای انواع نقشه های استراتژیک جامع و مانع است در غیر اینصورت اتخاذ تصمیمات سنتی و عجولانه تنها مشکلات مردم را بیشتر و هدر رفت منابع را افزایش می دهد.
در کنار تمام موارد فوق، دکتر یوسف زاده با گلچین نسبی از مدیران کارآمد و با تجربه ، درب های بسته مهمترین رکن مدیریتی این دستگاه اجرایی را بر روی مراجعه کنندگان بازنموده است بطوریکه در ادوار گذشته شاهد آن بودیم که درب چنین اتاق مهمی به سختی رو به مردم باز می شد و گواهی بسیاری از مراجعه کنندگان با مطالعه اوراق نظر سنجی آنان قابل رصد است.
چند فرسخ آنطرفتر، شنیده های دیگری نیز حاکی از آن است که در کشاکش دعواهای همیشگی در برخی امور، اکنون مرافه به این دستگاه اجرایی حساس رسیده که اوضاع آن رو به آرامش می رفت. دستگاهی که کوچک ترین وجه برهم زدن آرامش مدیریتی آن می تواند به پرسنل،پزشکان و کادر درمانی منتقل شود و افرادی که سر و کارشان با جان مردم است گرفتار چالش های بی پایان اما معناداری شوند. دانشگاهی که پس از سالها استمرار بگو مگوهای بین مدیران ارشد آن و دخالت کنندگان برون سازمانی، اکنون و لااقل در حدود ۱۵ ماه اخیر و صدارت دکتر یوسف زاده چابک بر اوضاع، از تنش های قدیمی آن کاسته شده است. مدیریتی کاملا علمی وغیرسیاسی که برای رهائی سازمان از فشار های بیرونی و ساماندهی امور سلامت استان، دست به اقدامات مناسبی زده که پایش آن مورد وثوق جامعه دانشگاهی و کارکنان است. درمان نابسامانی هایی که یک شبه ایجاد نشده اند تا یکشبه قادر به مرتفع نمودن آن باشیم و هرکس چنین ادعایی داشته باشد لازم است در سلامت عقل او شک کنیم.بنابراین بار دیگر تاکید نمائیم بستر تامین صحت و سلامت هر جامعه ای جایی نیست که بخواهیم با تاخت و تاز و بلند کردن خاک منم منم های همیشگی، به نام مردم اوضاع را بر آنان تلخ کنیم که چنین روندی مورد قبول نبوده و با منویات رهبر فرزانه نظام در این خصوص منافات دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.