×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

روحانی 1 - توهین‌های زنجیره‌ای به منتخب 24میلیونی ! - توهین

۴۰ روز زمان کافی بود تا معلوم شود رقبا و مخالفان حسن روحانی گوش‌شان کمتر پذیرای هیچ نصیحتی است؛ حتی نصیحت بزرگان خودشان.

 ٢٩ اردیبهشت ماه آیت‌الله موحدی کرمانی، خطیب نماز جمعه تهران گفت دیگر زمان مناظره و رقابت تمام شده و زمان رفاقت فرا رسیده و وظیفه رقبا اخوت، برادری، صمیمیت، صفا و همکاری است. یک ماه گذشته و حالا نه تنها از رفاقت و برادری رقبا و مخالفین روحانی خبری نیست که حملات به او با شدت و حدت بیشتری ادامه یافته است.

به گزارش «بامردم»،بی‌سبب نیست که روحانی در مراسم افطاری با اصحاب رسانه دولت خودش را «مظلوم‌ترین» دولت توصیف کرده است. دولتی که در آغاز دومین دوره کاری خودش ناچار است بخشی از انرژی و توانش را صرف حل و فصل حاشیه‌سازی‌های رقبا و مخالفانش کند؛ امری که ظاهرا بخشی از هدف حاشیه‌سازان است.

از آرای حلال تا آرای حرام

روحانی و ٢۴ میلیون رای‌دهنده به او هنوز طعم خوش پیروزی را درست مزه‌مزه نکرده بودند که ستاد ابراهیم رییسی و شخص او از مهندسی انتخابات و تخلفات گسترده انتخاباتی سخن گفتند. حتی صولت مرتضوی، رییس ستاد انتخابات شهرستان‌های رییسی گفت که تخلفات انتخاباتی بی‌سابقه بوده و وزیر کشور را به مناظره دعوت کرد. هرچند آنها اسناد تخلفات ادعایی خودشان را به شورای نگهبان تحویل دادند و در نهایت شورای نگهبان اعلام کرد که هیچ تخلف مهمی رخ نداده و سلامت انتخابات را تایید کرد؛ با این حال جدی‌ترین رقیب روحانی تا چند روز بعد از انتخابات بر طبل تخلفات گسترده انتخاباتی و مخدوش کردن نتیجه انتخابات می‌کوبید. تا آنجا که چهارم خردادماه آیت‌الله سیداحمد خاتمی که دو هفته قبل از این تاریخ از تریبون نماز جمعه رقبای انتخاباتی را به رفاقت دعوت کرده بود در همایش جبهه مردمی نیروهای انقلاب صدای اعتراض اصولگرایان به نتیجه انتخابات را با این جملات به گوش مخاطبان رساند: «آقای رییسی ١۶ میلیون رای حلال داشت… شورای نگهبان باید موارد تخلف انتخاباتی را بشناسد و به مردم معرفی کند.» این حلال و حرام دانستن آرای خودی و رقیب موضوعی بود که به‌شدت مورد اعتراض دولتی‌ها و البته حامیان روحانی قرار گرفت و اثرش را بیش از هر جا در اظهارنظرها و فضاهای مجازی نشان داد.

همچنین  نهم خردادماه این سعید جلیلی، رقیب دور قبل روحانی و حامی رقیب این دوره او بود که به میدان آمد. او برای نخستین بار در این تاریخ موضوع تشکیل «دولت سایه» را مطرح کرد و از اصولگرایان خواست با تشکیل دولت سایه به جای انفعال به رصد عملکرد دولت بپردازند و به طور جدی مشکلات دولت را شناسایی کنند و به تحلیل رفتار آن دست بزنند. دستور کاری که باعث شد همزمان با طرح موضوع دولت در سایه حملات اصولگرایان تندرو به دولت چندین برابر شود. فردای آن روز سخنان سیدمحمود نبویان، نماینده تندرو دور قبل مجلس علیه محمدجواد ظریف رسانه‌ای شد. او در یکی از سخنرانی‌هایی که پیش از انتخابات انجام داده بود، مدعی شده بود ظریف به امریکایی‌ها تعهد داده است که در برابر گشایش بانکی سردار سلیمانی را به دولت امریکا تحویل دهد؛ ادعایی که آنچنان ظریف را تحت تاثیر قرار داد که او اعلام کرد اگر نبویان عذرخواهی نکند از او به دستگاه قضا شکایت خواهد کرد.

شکایت از وزارت ورزش

بعد از وقفه‌ای کوتاه اما از ٢۵ خردادماه حملات اصولگرایان و مخالفان روحانی دوباره شدت گرفت. حسین ‌الله‌کرم، دبیرکل انصار حزب‌الله داد تا علیه ورود زنان به ورزشگاه‌ها و در واقع علیه تصمیم دولت وارد میدان شود و دردسر تازه‌ای برای دولت ترتیب بدهند. او در حاشیه نماز جمعه اقدام به انتشار بیانیه و جمع‌آوری امضا کرد. امضاهایی که به گفته خود آنها نزدیک به ۴٠ هزار بوده است. در آن بیانیه خطاب به رییس قوه قضاییه اعلام کرده بودند اگر اقدام عملی در راستای جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاه‌ها نشود خودشان«آتش به اختیار» اقدام خواهند کرد.

ماجرای ادامه‌دار جایگاه رای مردم در ولایت 

سه روز بعد هم سخنان روحانی در ضیافت افطاری با پزشکان درباره جایگاه رای مردم در حکومت اسلامی حاشیه‌ساز شد. روحانی گفته بود: ‌«امیرالمومنین مبنای ولایت و حکومت را نظر مردم و انتخاب مردم می‌داند. لمن ولّیتموا امرکم، گفت که هر کس که شما او را به عنوان ولی خودتان و رهبر جامعه برگزینید من هم اطاعت می‌کنم، من هم می‌شنوم و اجرا می‌کنم. امیرالمومنین مبنای حکومت و فرمانروایی را رای مردم، خواست مردم و آرای مردم می‌داند.» بعد ازاین سخنان اما واکنش‌ها آغاز شد. ازجمله آیت‌الله مصباح‌یزدی پدر معنوی جبهه پایداری در سخنان مفصلی اظهارات روحانی را زیر سوال برد و گفت: برخی می‌گویند وقتی مردم با کسی بیعت کردند علی(ع) وظیفه خود دانست از آن شخص اطاعت کند و حق نداشت که مخالفت کند چون مردم رأی داده بودند، اگر یک مسلمان ایرانی این‌گونه فکر کند پذیرفته است؟ آیا نمی‌توانست درباره این مساله تحقیق کند به ویژه اگر سابقه طلبگی داشته باشد. هیات رییسه مجلس خبرگان هم با امضای آیت‌الله  احمد جنتی در مخالفت با سخنان روحانی بیانیه‌ای صادر کرد. بیعت با پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به معنای مشروعیت‌بخشی به حکومت پیامبر یا امام توسط مردم و بیعت‌کنندگان نیست بلکه تاکیدی بر اعلام وفاداری و پیروی و فرمانبری از رهبران الهی است. بنابراین، نباید آن را با رای مردم و انتخابات در دوران معاصر مقایسه کرد.

کشمکش بر سر حمله موشکی

هنوز واکنش‌ها و حملات به روحانی ادامه داشت که ٢٨ خرداد ماه باب تازه‌ای باز شد. حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در پاسخ به حمله تروریستی آنها که باید پیام وحدت ایران را به جهان مخابره می‌کرد تبدیل به موضوعی برای کشمکش بر سر چند و چون آن شد. یک طرف کسانی که می‌گفتند حمله با تصمیم و اطلاع شورای عالی امنیت ملی و شخص رییس‌جمهور انجام شده و طرف دیگر که اصرار داشت با حذف نقش رییس‌جمهور، شایبه بی‌اطلاعی شورای عالی امنیت ملی از این حمله را تقویت کند. یک طرف می‌گفت اطلاعات مواضع داعش را وزارت اطلاعات در اختیار سپاه قرارداده و طرف دیگر اصرار داشت که از صدر تا ذیل آن را نیروهای سپاه قدس انجام داده‌اند. هر چه بود بالاخره شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در سخنانی توضیح داد که این حمله با تصمیم شورای عالی امنیت ملی و تصویب رهبری (همانند همه مصوبات شورای عالی امنیت ملی) ‌انجام شده است تا به این دعواها خاتمه دهد.

تشبیه رییس‌جمهور به بنی‌صدر و توهین در راهپیمایی روز قدس

ادامه فضاسازی‌ها علیه دولت به توزیع شبنامه رسید. از جمله انتشار شبنامه در قم علیه روحانی که در آن تصویری میکس شده از روحانی و بنی‌صدر منتشر شده و رییس‌جمهور را بنی‌صدر ٢ خطاب کرده بود. چه آنکه همان روز در تهران و در اثنای راهپیمایی روز قدس عده‌ای با سر دادن همین شعار شروع به توهین به رییس‌جمهور کردند. موضوعی که البته با واکنش گسترده چهره‌های سیاسی همراه شد و قوه قضاییه وعده پیگیری آن را داده است. با این حال توهین به رییس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس یکی از کلیدی‌ترین رخدادهای سیاسی چهل روز اخیر بوده است. هرچند آنهایی که در مراسم روز قدس به رییس‌جمهور با شعارهایی همچون «آخوند امریکایی» یا «روحانی- بنی‌صدر پیوندتان مبارک» توهین کرده بودند کمتر از ٢٠ نفر بود اما واکنش بدنه اجتماعی روحانی و عموم مردم به این توهین‌ها دیدنی بود. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و حتی بسیاری از رسانه‌های اصولگرا دست به قلم شدند و از توهین به منتخب ملت ابراز ناراحتی کردند. فضای مجازی هم در واکنش به این توهین یکدست شد و حمایت از روحانی را به ترند اول جهان تبدیل کرد.

توهین و حمله مداح در روز عید فطر
هنوز سه روز از ماجرای توهین به رییس‌جمهور در روز قدس نگذشته بود که این‌بار در مراسم اقامه نماز عید فطر مداح مراسم، روحانی را مورد حمله توهین‌ها و متلک‌های سیاسی قرار داد. از برجام، ٢٠٣٠ و تحریم‌های امریکا انتقاد کرد و خطاب به روحانی حمله‌هایش را ادامه داد. موضوعی که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و بسیاری از شخصیت‌ها خواهان معذرت‌خواهی ستاد اقامه نماز جمعه شدند.

هر چه هست شیب روزافزون حاشیه‌سازی‌ها علیه دولت نشان می‌دهد دولت دوازدهم روزهای سختی در پیش خواهد داشت. اگر دولت اصلاحات هر ٩ روز با یک بحران و دولت یازدهم با هر ۴ روز یک بحران و حاشیه مواجه بود (گزارش تحلیلی «اعتماد» در سال گذشته که با بررسی یک روند شش ماهه به آن رسیده بود) به نظر می‌رسد دولت دوازدهم با شرایط بحرانی‌تری برای ادامه کارش مواجه خواهد بود. هر چند روحانی تنها نیست.

منبع: روزنامه اعتماد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.