×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

پروفسور سیاوش فلاحتکار 2 - خارج کردن سنگ شاخ گوزنی كامل كليه به روش بسته و از طريق پوست در بیمارستان رازی رشت - بامردم

توسط پروفسور سیاوش فلاحتکار، سنگ شاخ گوزنی کامل کلیه سمت چپ یک بیمار مرد ۴٩ ساله، در بیمارستان رازی رشت و به روش بسته و از طریق پوست خارج شد.

پروفسور سیاوش فلاحتکار در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار «بامردم» با بیان اینکه سنگ های کلیه از بیماری های شایع بشر می باشد، اظهار داشت: متاسفانه یک تا هفت درصد افراد جامعه به این بیماری دچار می شوند، کسانی که سابقه سنگ کلیه دارند در عرض پنج تا هفت سال ممکن است مجددا دچار سنگ شوند.

وی افزود: یکی از اشکال بروز سنگ کلیه ایجاد سنگ های بزرگ کلیه می باشد که می تواند سیستم کلیه را به صورت ناقص یا کامل اشغال نماید، به این نوع سنگ ها سنگ های شاخ گوزنی می گویند که به علت شباهت شاخه های متعدد آن به شاخ گوزن اطلاق شده است.

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تصریح کرد: سنگ های شاخ گوزنی کامل، از بدترین نوع سنگ های کلیه بوده که می توانند باعث تخریب کامل کلیه شوند، امروزه یکی از چالش های مهم درمانی مربوط به درمان سنگ های شاخ گوزنی کامل است.

فلاحتکار افزود: هنوز بسیاری از پزشکان در همه کشور های دنیا از جمله مراکز پیشرفته سنگ های شاخ گوزنی کلیه را به روش جراحی باز عمل می کنند، گرچه از جراحی لاپاروسکوپی نیز برای سنگ های شاخ گوزنی کامل استفاده می شود ولی موفقیت آن چشم گیر نیست.

وی با بیان اینکه تعدادی از جراحان موفق دنیا سنگ های شاخ گوزنی کلیه را از طریق پوست خارج می کنند، گفت: در جراحی اخیر ما که در روز یکشنبه ۱۱ تیر ماه ۱۳۹۶ در بیمارستان رازی رشت انجام شد، بیمار مردی ۴۹ ساله و مبتلا به سنگ شاخ گوزنی کلیه سمت چپ بود که از طریق روش ابداعی ما یعنی در حالت کاملا خوابیده به پشت، سنگ های کلیه او از طریق پوست خارج شد و با لطف الهی موفق شدیم همه سنگ ها را خارج کنیم.

فلاحتکار اضافه کرد: قطر بزرگترین سنگ حدود ٧ سانتی متر و وزن تقریبی سنگ حدود٩٠ تا١٠٠گرم بود، گرچه باید دانست که سنگ های شاخه گوزنی کامل ممکن است به بیش از یک مرحله درمان نیاز داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: در این روش درمانی بیمار نیاز به عمل جراحی باز ندارد و زودتر به انجام امور روزمره و معمول خود برمی گردد و حتی چنانچه فرد شغلی داشته باشد که شامل فعالیت های سنگین شود، پس از مدت کوتاهی می تواند به کارش برگردد، همچنین مدت بستری بیمار در بیمارستان در این روش کمتر است و چنانچه بیمار در سال های آینده دچار سنگ کلیه شود عمل او سخت تر از قبل نخواهد بود.
این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری عنوان کرد: روش خوابیده به پشت در بیمارانی که سابقه بیماری های قلبی و تنفسی دارند یا جراحی روی ستون فقرات گردنی یا کمری انجام داده اند نیز به راحتی قابل انجام است.

فلاحتکار در رابطه با مزایای این روش جراحی تشریح کرد: در این روش مدت زمان بیهوشی ۲۴ الی ۳۰ دقیقه کاهش می یابد، بیمارانی که مشکل ریوی دارند این وضعیت را بهتر تحمل می کنند، به طور همزمان می توان یوروتروسکوپی و سنگ شکنی درون اندامی نیز انجام داد، اگر بیمار بی حسی نخاعی گرفته باشد و بخواهیم آن را به بیهوشی عمومی تبدیل کنیم در این روش راحت تر است، مایع و ادرار کمتری روی بیمار می ریزد و ریسک هیپوترمی کاهش می یابد، عوارض مربوط به جابجایی بیمار وجود ندارد، ریسک آسیب به کولون کمتر می باشد، جراح می تواند در حال نشسته عمل PNLرا انجام دهد، ریسک آسیب به کولون کمتر می باشد و همچنین سنگ های خورد شده به راحتی evacuateمی شوند و از بدن خارج می شوند.

وی تاکید کرد: این روش نوین جراحی تاکنون بر روی بیماران زیادی انجام شده است و نتایج آن بسیار رضایت بخش بوده است.

پروفسور سیاوش فلاحتکار 1 - خارج کردن سنگ شاخ گوزنی كامل كليه به روش بسته و از طريق پوست در بیمارستان رازی رشت - بامردم

شایان ذکر است پروفسور فلاحتکار از اعضای علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده و در سال ۱۳۸۸ در سن ۴۴ سالگی، درجه استادی خود را کسب کرد و هم اکنون رئیس مرکز تحقیقات ارولوژی این دانشگاه و ابداع کننده ی روش جدید خارج کردن سنگ‌های بزرگ «شاخ گوزنی» کلیه از بدن می باشد، که یکی از کتابهای تالیفی به سرپرستی وی از سوی مراکز معتبر پزشکی دنیا به عنوان مرجع معرفی شده است.

روش جدید اعمال جراحی PCNL به شیوه Complete Supine بدون هیچ تغییر پوزیشن بیمار در حالی که جراح نیز می تواند در حال نشسته به PNL ‌ادامه دهد، برای اولین بار در جهان و با موفقیت توسط دکتر سیاوش فلاحتکار استاد ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.