چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41419 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ایمنی فرهنگی و هنری
    15 تیر 1396 - 8:16
    شناسه : 63512
    0

    در کشورهایی که خشونت، بزهکاری و پرخاشگری زیاد است رتبه مطالعه بسیار پایین بوده و نویسنده از ارزش و قرب پایینی برخوردار است چنین جامعه بیماری به واکسینه شدن توسط قلم نیازدارد تا سلامت فرهنگی را به جامعه باز گرداند . به گزارش «بامردم» | نگار نادری*: از مولفه های توسعه فرهنگی در جوامع اجتماعی […]

    پ
    پ

    در کشورهایی که خشونت، بزهکاری و پرخاشگری زیاد است رتبه مطالعه بسیار پایین بوده و نویسنده از ارزش و قرب پایینی برخوردار است چنین جامعه بیماری به واکسینه شدن توسط قلم نیازدارد تا سلامت فرهنگی را به جامعه باز گرداند .

    به گزارش «بامردم» | نگار نادری*:

    از مولفه های توسعه فرهنگی در جوامع اجتماعی سالم با ساختار منسجم و برنامه ریزی شده پرورش نویسندگان ، تربیت کتابخوان وغنی سازی   کتاب ها  می باشد . توسعه و ترقی چنین اجتماعی  مدیون خوب اندیشیدن و تفکرات  فرهیختگان آن جامعه است که موجب ارتقای سطح فرهنگی کشور می شود .
    اقتصاد، سیاست ،مذهب و تغییرات اجتماعی تاثیر بسزایی بر هویت فرهنگی دارند .برای بالا بردن افزایش بهره وری نیاز است تا شرایط ایمنی فرهنگی و هنری  مهیا شود  .در  ایمنی فرهنگی و هنری  ، تولید کننده هنر ،دغدغه عرضه و فروش اثر را نداشته و مقدمات  مبادله تولید اثر در جامعه فراهم است .چه بسیار آثار که قبل از تولید بفروش می رسند و مردم ، مشتاق خرید آٍثار فرهنگی و هنر ی هستند واخبار  تولیدات فرهنگی و هنری را با علاقه دنبال می کنند وتمایل دارند گوی سبقت را در این زمینه از یکدیگر بربایند   .  در ایمنی فرهنگی و هنری  شرایط تولید و توزیع به گونه ای است که نویسنده حرفه ای  استرس فروش اثر را ندارد و جامعه  هنری  منتظر اعانه و کمک دولتی نمی ماند  .در صورت فراهم بودن ایمنی فرهنگی و هنری مردم به  گونه ای پرورش پیدا می کنند  که خرید اثر فرهنگی و هنر ی بخصوص کتاب جز ملزومات زندگی محسوب می شود و کتاب خواندن مانند سایر مایحتاج زندگی  ارزشمند است   .
    در  ایمنی فرهنگی و هنری  شرایط سوء استفاده و آب بندی از اثر وجود ندارد و سرقت ادبی  و گردآوری مطالب دیگران بدون ذکر منبع و ماخذ  و کپی کاری به حداقل می رسد  . جامعه به خالقان اثر به عنوان سرمایه فرهنگی و هنری نگاه ویژه دارد و نویسندگان  منفعل و مایوس نیستند زیرا   نویسندگی شغل  و حرفه محسوب می شود و نوشتن و خواندن از زوال عقل می کاهد و قدرت استدلال را دو چندان می کند  .
    آفرینش از ویژگی های هنر نویسندگی  است . اهل قلم صاحبان اندیشه و خدای اثر هستند. شاید در جامعه امروز قدرت ، ثروت و شهرت اعتبار اجتماعی باشد اما منزلت اجتماعی ماندگاری به همراه ندارد .
    سفارشی نویسی صرفا  نوع مهارت است نه هنر ؛ آنچه یک نویسنده را برجسته می کند  خلاقیت ، زاویه دید  ، شیوه بیان و پرداخت، دانش جامعه شناسی و روانشناسی پشت اثر است .ایده های بکر و تازه همیشه طرفدار داشته و خانواده فرهنگ و هنر را به تکاپو و نقد علمی اثر ترغیب می کند .این پویایی شاخصه  سلامت فرهنگی جامعه است .
    در کشورهایی که خشونت ، بزهکاری و پرخاشگری زیاد است رتبه مطالعه بسیار پایین بوده و نویسنده از ارزش و قرب پایینی برخوردار است چنین جامعه بیماری به واکسینه شدن توسط قلم نیازدارد تا سلامت فرهنگی را به جامعه باز گرداند .
    در ایمنی فرهنگی و هنری  نویسنده متبحر و حرفه ای غم ارتزاق  کمتری دارد  . برنامه ریزی ، ساماندهی ، هدایت ، حمایت ، اعتماد ، اخلاق گرایی ، پرورش مهارت ، افزایش بهره وری  ، توانمند سازی منجر میشود ذهن نویسنده غنی و پویا بماند .
    برخی از  مدعیان روشنفکری بذر انفعال می پاشند . اندیشه منجمد تمایل به تغییر ندارند . با عزلت گزیدن و صرفا  نقد کردن یا به عبارتی غر زدن  و به رخ کشیدن کاستی  ها  و خارج شدن از دایره مشارکت کاروان هنر در نیمه راه می ماند. برای رسیدن به هدف نهایی و  مطلوب باید ضمن شناخت آسیب های این حوزه  و بررسی چالش ها ،اهالی هنر خودشان به داد قافله در راه مانده ادبیات برسند و آنرا به سر منزل مقصود برسانند البته سخت اما ممکن است  .
    خواسته های فردی ،منفعت طلبی  و خود بزرگ بینی از آفات هنر است  . نگاه وسیع اهالی قلم  به مقوله نویسندگی  به همراه تولید آثار بکر ،نو و تکنیکی  منجر به پیشرفت خواهد شد . هر  چراغی که بزرگان اهل قلم در هر جای کشور بیفروزند بازتاب روشنایی و گرمای آن به همه نویسندگان خواهد تابید .  به امید آنکه قلم این حربه تاثیر گذار  و کار آمد به جایگاه پایدار برسد و هنرمندان این عرصه با فراغ خاطر در فضای ایمنی فرهنگی و هنری تولیدات کیفی و ماندگار خلق نمایند .

    *رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.