×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

رودخانه16-2015-3-14-23-44-18


با مردم : بار دیگر، یک مامور یگان حفاظت منابع طبیعی استان گیلان، در جلوگیری از برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه تالش، توسط سودجویان مجروح شد.

چهار مامور یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تالش روز گذشته (شنبه) در حین انجام وظیفه و گشت زنی با یک تراکتور برداشت کننده غیر مجاز شن و ماسه از روی لوله گاز در روستای ساحلی آلالان خلیف آباد مواجه شدند که برای توقف تراکتور، اقدام کردند که مورد حمله این تراکتور قرار گرفتند.
دراین اقدام راننده تراکتور، سلیمان جهان بین یکی از ماموران یگان حفاظت را از ناحیه پا مورد حمله قرار داد و مجروح کرد که از سوی همکارانش به بیمارستان شهید نورانی تالش انتقال داده شد.
این تراکتور برداشت کننده غیرمجاز شن و ماسه پس از این ماجرا، فرار کرد ولی پس از چند ساعت تعقیب گریز، متوقف و راننده آن بازداشت شد.
سلیمان جهان بین مامور یگان حفاظت منابع طبیعی تالش که برای مداوا در بیمارستان شهید نورانی تالش بسر می‌برد گفت: این راننده متخلف، به سمت ماموران حمله ور شد که بقیه فرار کردند ولی مرا از ناحیه پا مورد حمله قرار داد که دراین حمله ماهیچه و مچ پای من آسیب وارد شد و ساق پا نیز طبق عکسی که در بیمارستان شهید نورانی تالش گرفته شد، ترک برداشته است.
به گفته وی به دلیل نداشتن حمایت کافی قانونی، قاچاقچیان چوب و ماسه به راحتی به نیروهای یگان حمله می‌کنند.
وی اظهار داشت: انتظار ما از مسوولان این است که در هنگام درگیری با برداشت کنندگان غیرمجاز شن و ماسه و یا قاچاقچیان چوب، از ماموران خود دفاع کنند.
وی تصریح کرد: وضعیت تعدادی از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان مشخص نیست و از حق و حقوق و مزایای کافی بیمه‌ای برای درمان خود برخوردار نیستند و در مقابل تخریب کنندگان طبیعت از آن‌ها حمایت لازم صورت نمی‌گیرد.
جهان بین ادامه داد: در سال جاری این چهارمین حمله قاچاقچیان در منطقه تالش به ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی است که یک سرباز (سرباز وظیفه سید ایوب فردی) بر اثر همین حمله با چاقو فلج و خانه نشین شده و بقیه نیز مجروح شده‌اند.

ایوب-فردی

۱۴ سال فعالیت و حمله شوم قاچاقچیان
اسلام واضحی یکی دیگر از ماموران این یگان در تالش نیز گفت: با مدرک فوق دیپلم ۱۴سال در نیروی حفاظت یگان منابع طبیعی تالش مشغول خدمت هستم ولی هنوز به صورت شرکتی بوده و وضعیت استخدامی مشخص نیست.
وی افزود: من در آذر ماه در حین انجام وظیفه در داخل پاسگاه کنترل چوب آلات منطقه ماشین خانه تالش مورد حمله دو نفر از افراد شرور و قاچاقچی چوب قرار گرفتم.
وی تصریح کرد: این افراد شرور مرا از ناحیه گردن و صورت مورد اصابت چاقو قرار دادند که علاوه بر گردن یک انگشت من به شدت مجروح شد که در بیمارستان هشتپر یک عمل روی گردن من انجام شد و برای درمان بیشتر به بیمارستانی در رشت انتقال یافتم.
واضحی اظهارداشت: ۵۰درصد دهان من انحراف پیدا کرده و قرار است یک عمل دیگر بر روی عصب من انجام بگیرد که به دلیل برخوردار نبودن از مزایای بیمه تکمیلی، قادر به عمل دوم و درمان خود نیستم.

بی‌توجهی به نیروهای یگان حفاظت در سطح کشور
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در رشت ضمن اذعان نسبت به بی‌توجهی به نیروهای یگان حفاظت در سطح کشور یادآور شد: با تلاش و همکاری با دیگر دستگاه‌ها، در صدد هستیم که خلاء موجود در سطح این نیرو را برطرف نماییم.
سرهنگ قاسم سبزعلی گفت: این مشکل در سطح کشور و در قوانین موضوعه وجود دارد که نیروهای یگان‌های حفاظت منابع طبیعی و نیروهای دیگر سازمان نظیر سازمان محیط زیست، در صورتی که مجروح و یا کشته شوند، جانباز و شهید قلمداد نمی‌شوند که با تصویب مصوبه‌ای در هیات دولت دنبال حل آن هستیم.
وی یکی دیگر از چالش‌های یگان حفاظت منابع طبیعی کشور را نداشتن اجازه جذب نیرو دانست و تاکید کرد: در صدد هستیم که ساختار یگان را به تصویب دولت برسانیم تا نزدیک به پنج هزار نیرویی که در حال حاضر شرکتی و قراردادی هستند، با تبدیل وضعیت، به عنوان نیروی اصلی بکار گرفته شوند.
سرهنگ سبزعلی برنامه اصلی این یگان در سطح کشور را بیمه کردن نیروهای یگان و استفاده از مزایای بیمه ذکر کرد.
کار‌شناسان منابع طبیعی گیلان معتقدند که تناسبی بین ۵۶۴هزار هکتار جنگل و ۲۲۴هزارهکتار مرتع استان با نیروهای بکار گرفته شده برای حفاظت از این عرصه‌ها وجود ندارد.

خلاء کمبود نیرو
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در این باره گفت: طبق استانداردهای جهانی برای هر یک هزار هکتار جنگل ۱۰تا ۱۲ نیرو پیش بینی شده ولی در استان گیلان این تناسب بین یک تا دو مامور است.
داود زارع با اشاره به اینکه قرار است در سطح کشور توسط سازمان جنگل‌ها ۷۰۰نیرو در سال آینده جذب و سهمی هم برای گیلان در نظر گرفته شود، افزود: یکی از اقدامات فوری این است که برای تقویت نیروهای یگان حفاظت استان و کمبود خلاء موجود از امکانات و نیروهای بیشتری از سوی نیروی انتظامی اعم از کادری و سرباز استفاده شود.
شهرستان تالش در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

ایرنا/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.