شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • معرفی روستای کاکرود اشکورات + تصاویر
    15 خرداد 1395 - 19:46
    شناسه : 6581
    1

    روستای کاکرود اشکورات  این روستا با روستاهای آبدوچال، چشان، سلیمان چپر و تواسانکش همسایه بوده و در ۴۰ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رودسر واقع شده است. به گزارش بامردم، کاکرود از دو کلمه «کاک» و «رود» مشتق شده است. نام «کاک» یاد آور قهرمان سرزمین اشکور به نام «ماکان […]

    پ
    پ

    روستای کاکرود اشکورات 

    این روستا با روستاهای آبدوچال، چشان، سلیمان چپر و تواسانکش همسایه بوده و در ۴۰ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رودسر واقع شده است.

    به گزارش بامردم، کاکرود از دو کلمه «کاک» و «رود» مشتق شده است. نام «کاک» یاد آور قهرمان سرزمین اشکور به نام «ماکان بن کاکی» است.پسوند «رود» نیز بیانگر رودخانه معروف این روستا می باشد که بعد از طی مسیری کوتاه به رودخانه بزرگ «پلرود» می ریزد.
    ساکنان اولیه کاکرود در گذشته های دور در منطقه کهنه کلایه «kohne kelaye» می زیستند که گویا بعدها در اثر زلزله از این نقطه به مکان فعلی کوچ می کنند. آب آشامیدنی ساکنان کهنه کلایه از مراتع علیه «aliye» از طریق گنگهای سفالی که در حال حاضر نیز آثار و بقایای آن پیداست تأمین می گردیده است.
    از حیث علم و دانش مردم کاکرود در بین روستاهای دیگر اشکور بدلیل تعامل بیشتر با مناطق شهری در گذشته و حال از یک امتیاز ویژه ای برخوردار بوده و هستند.شایان ذکر است که اکثر خانهای متنفذ اشکور که بیشتر آنان در روستاهای لیاسی و درگاه زندگی می کردند اصالتاً کاکرودی بوده اند.
    این روستا در گذشته دارای چندین منطقه زراعی بوده که در حال حاضر همه آنها به صورت یک روستا در آمده اند که از جمله اند: سلیمان چپر، پرچکوه، چشان و کلایه پهلو.
    در بالای جنگل نسه «nase» کوه معروفی به نام الونشین (این واژه در میان برخی از مردم اشکور به معنی عقاب می باشد) تله «alonishinetale» قرار دارد که بر بالای آن تصویر و نماد یک عقاب که بالهایش را در دو طرف گسترانیده نمایان است. در اشکور این کوه به الوکوتی «alokoti» نیز معروف بوده و در میان سه روستای کاکرود، تواسانکش و دلیجان واقع شده است.
    آب آشامیدنی این روستا از گرجی چشمه «gorjicheshme» که در پایین روستای سلیمان چپر قرار دارد تأمین می شود.
    بقعه ای نیز در روستاست که به امامزاده سلیمان معروف می باشد. مشخصات ظاهری بقعه به شرح زیر است:
    دارای یک صندوقچه چوبی، ایوان ورودی بقعه دارای یک در دو لنگه ساده چوبی، ورودی بقعه دارای یک در دو لنگه لاچ لنگری، ۲۴ ستون در چهار طرف ایوان، حدود ۴۰ سانتی متر از سر ستونهای چهار طرف ایوان در داخل بقعه مشخص است. سقف بقعه حرمی شکل و پل کوبی و سراسر حلبی است. مرقد مرحوم احمد ولد اکبر بهرامیان در ایوان بقعه می باشد. یک قبرستان قدیمی نیز در حیات بقعه وجود دارد.

    عکاس: غزل کاظمی کاکرودی

    برای مشاهده تصاویر در سایز بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.

    جهت دانلود هر یک از عکس ها، روی عکس مربوطه کلیک راست کرده و گزینه ی Save image as… را بزنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.