×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

رییس جمهور در آغاز دومین دولتش از خداوند خواست تا یاری‎اش کندکه در تحمل نامهربانی ها صبور، در مقابله با ظلم جسور، در فرو ریختن دیوار دروغ و حسد توانا و در کنار زدن پرده ریا توانمند باشد.

 روحانی - دوباره برای اعتلای ایران و اسلام آمده‎ام | فرا‌تر از شعارهای رنگارنگ چاره‌ای جز ساختن جامعه عادلانه و معتدل نداریم - تنفیذ

به گزارش «بامردم»،حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم تنفید خود به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور ایران، گفت: خدا را سپاسگذارم که در آستانه ولادت ثامن الائمه، دولت دوازدهم آغاز می‎شود. در دوران پربرکت این امام، شیعه دوباره متولد شد. این امام مایه فخر همه ایرانیان است. همه رو به این آستان دارند و خاضعانه و عاشقانه می گویند «اسلام علیک یا مولای یا امام رضا».
وی با بیان اینکه همه افتخار خادمی امام هشتم را داریم، ادامه داد: ایران اگر امروز ایران است و با حفظ هویت دینی و اسلامی خود استقلال ملی و تاریخی دارد، به دلیل وجود بارگاه شریف این حضرت در این سرزمین است. چرا که مزار آن امام همچون پرچم برافراشته ای از پیوند هویت ملی و دینی ما ایرانیان است. ایران با همه عظمت و شوکت تاریخی اش در برابر اسلام از سر ادب، تسلیم شد. ما ایرانی هستیم و مسلمان و دوستدار اهل بیت. امامت را از امام علی و شهادت را از امام حسین آموختیم اما سیاست را امام رضا به ما آموخت که عظمت شیعه را در دورانی که حریف سرگرم جنگ قدرت بود، احیا کرد. امام با اجبار و اکراه امامت را پذیرفت تا ارکان سلطنت عباسی را که به نام خلافت خود را وارث نبوت می خواندند به لرزه در آورد.
رئیس جمهور از امام رضا (ع) به عنوان امامی مهربان و آموزنده درس محبت یاد کرد که به دنبال گفت و گوی منطقی با پیروان دیگر مذاهب بود تا با زبان منطق با دیگران سخن بگوید.
اهم سخنان وی از این قرار است:
*حمد و سپاس که در ایام انقلاب در ایران زندگی می کنیم. در سایه رهبری امامی که آزادی و عزت را به ملت ارزانی داشت. ملتی که از میان همه نظام های حکومتی، جمهوری اسلامی را برای حراست از استقلال و آزادی برگزید.
*قرن شمسی حاضر که به پایان آن نزدیک شدیم، دوران تجربه اندوزی برای مواجهه ایران اسلامی با دنیای مدرن بود. آموختیم که جمهوری اسلامی ایران ترکیبی از اسلامیت و جمهوریت است و نباید هیچ یک از آنها را نادیده گرفت. آموخته ایم که در ایران اسلامی، اقوام و گوناگونی جمعیت داریم.

* ما آموختیم جامعه ایرانی از نظر سبک زندگی دارای تنوع است و همه برداشت یکسانی از فرهنگ و هنر ندارند. این تنوع را باید به رسمیت شناخت و پاسداشت. همه حق دارند که خواستار توجه باشند تا توسعه متوازن و عادلانه در تمام کشور محقق شود.
* هنوز تا رسیدن به قله بلند تأثیرگذار در منطقه و جهان فاصله داریم. اذعان داریم برای ساختن آینده ای که آرامش، امنیت و پیشرفت کشور باشد، ناگزیر بر اتکای توانمندی های مردم ایران هستیم.
*فراتر از شعارهای رنگارنگ چاره ای جز برقراری جامعه عادلانه و اعتدالی نداریم که همانا نظام حمایت اجتماعی قدرتمند بدون فساد برای حمایت افراد جامعه در برابر سختی های زندگی است. تلاش دولت آن است که مردم به حقوق خود دست یابند.
*مهار تورم، رشد اقتصادی، رفع فقر، سربلندی ایران در محافل بین الملی، دستیابی به بازار منطقه و جهان، رشد فضای آزاد و معنوی، دسترسی آسان به اطلاعات، آینده مطمئن، امکان فضای اظهارنظر و گفت‎وگو، در جریان امور کشور بودن، یکسان بودن در مقابل قانون حق مردم است. همه این حقوق جز با اعتدال و دوری از افراط و تفریط، اصالت دادن به قانون و فرهنگ قانون گرایی میسر نخواهد شد.
* امروز پس از ۳۹ سال از حیات جمهوری اسلامی همه جریانات سیاسی و مردم اتفاق نظر دارند که در جمهوری اسلامی، میزان رأی مردم است و مردم از طریق صندوق رأی نظر خود را درباره سیاست ها و شیوه های اداره کشور اعلام می کنند. نظام امین رأی مردم است و رأی مردم را حق الناس می داند. به همین دلیل نظام توانست اعتماد شهروندان را به صندوق های رأی جلب کند.
* مردم با تمام وجود به میدان آمدند و با زبان رأی دوباره با رهبر، نظام، دولت و منتخب خود تجدید بیعت کردند. ملت به زیبایی کار خود را به پایان رساند و خواسته خود را به زبان آورد. امروز بار مسئولیت به دوش ماست. ما باید اعلام کنیم دوباره برای اعتلای اسلام، سربلندی ایران، اقتدار نظام و خدمت به همه مردم ایران آماده هستیم.
* صدای مردم را بار دیگر شنیده ایم؛ باید به امید و خواسته های آنها توجه کنیم. ما برکات بزرگی از این مردمسالاری دینی مشاهده کرده‎ایم. مردم می بینند که خواسته ها و علایق شان از طریق نامزدها مطرح و نمایندگی می شوند و بعد از طریق رأی دادن به نامزد مورد علاقه شان، احساس می کنند که در تعیین سرنوشتشان مشارکت دارند. این فرایند سبب می شوند دلبستگی‎شان به نظام جمهوری اسلامی افزایش یابد. نظام جمهوری اسلامی ایران برخلاف نظام های پیشین در ایران، نباید نظامی عاریتی باشد. امروز این نظام در عواطف و قلوب مردم ایران ریشه دارد.

* دومین برکت مردم‌سالاری آن است که چون جمهوری اسلامی متکی بر خواست و آرای مردم است، به انجماد و بن بست دچار نمی شود. در نظام های دیکتاتوری چون حکومت خود را فارغ از خواست مردم می داند امکان انطباق حکومت با تحولات اجتماعی از بین می روند و با یک شورش حاکمان گویا از خواب بیدار می شوند و تازه صدای مردم را می شنوند.

*سومین برکت مردم‎سالاری این است که همه پذیرفتیم در یک جامعه ۸۰ میلیونی در مورد موضوعات مختلف، طیف گسترده ای از مواضع سیاسی وجود دارد و البته پذیرفتیم که در نهایت برای اداره کشور این رای مردم است که از میان دیدگاه های مختلف سیاسی راه خود را انتخاب می‌کند.
*اینکه همه به رای صندوق ها گردن نهادیم، بیانگر بلوغ کشور است. بدون شک این دستاورد مردم سالاری دینی ما مدیون امام و رهبری است که با سعه صدر، بستر رشد و نمو برای فرزندان انقلاب با سلایق مختلف سیاسی را فراهم کرده اند.
*نظام جمهوری اسلامی دستاوردهای مهمی برای رفع فقر داشته است. از ابتدای انقلاب تا کنون، دولت و دیگر نهادهای نظام خدمات گسترده ای را ارائه کرده اند تا رفاه عمومی و فرصت های پیشرفت به صورت عادلانه فراهم شود. دولت هم قدم های مهمی در این راستا برداشته است؛ با این حال هنوز هم وضعیت فقر شایسته ملت ایران و نظام نیست.

*همانطور که در دوره انتخابات وعده دادم یکی از اهداف دولت دوازدهم، ریشه کن کردن فقر مطلق از کشور است و امیدوارم در پایان دولت دوازدهم شاهد کارنامه درخشان تر برای نظام در کاهش نابرابری باشیم. اما همه واقفیم که دستیابی به عدالت اجتماعی خواهان آن است که در کشور ثروت ایجاد شود، رفع فقر در گرو ایجاد شغل است، چرا که یکی از مهم ترین مجاری ایجاد فقر بیکاری است و کشور هم با موج افراد جویای شغل مواجه است. لذا کشور نیازمند آن است که شارایط لازم را برای شغل ایجاد کند. می‎دانیم این مهم نیازمند دسترسی به ثروت، بازار و فناوری است.
*دولت دوازهم برنامه خود را بر اساس سیاست های نظام و با هدف ایجاد انقلاب اقتصادی طراحی کرده است، امروز ملل جهان به رغم فاصله ها و مشکلات سیاسی، در همسایگی هم قرار گرفته اند و نمی‎توان توسعه پایدار و عادلانه ملی را بدون برنامه ای روشن از تعامل با جهان که در سند چشم انداز بر آن تاکید شده است، استوار ساخت. گذار از تحریم ها و برخورداری از توان بازندارنده دفاعی اولین گام در این مسیر بوده است.
*نظام جمهوری اسلامی هیچ گاه تحمیل انزوا از سوی دشمنان را نمی‌پذیرد و تسلیم خواست بدخواهان در عدم مشارکت ایران در نظام بین الملل نخواهد شد. برجام نشان حسن نیت ایران برای تعامل سازنده ایران در سطح بین الملل بوده و هست. اکنون با پشتیبانی یک ملت بر تعامل سازنده و موثر با جهان در چارچوب قانون اساسی تاکید داریم.
*من باردیگر در این محفل با عظمت، اعلام می‌کنم که با پایان انتخابات فصل همدلی آغاز شده و وقت آن است که همه با هم در سایه گفت‎وگو و اجماع، درسایه هم، نیروهای خلاق، کارآمدی نظام را ارتقا ببخشیم. دستانم را به سوی همه کسانی که به عظمت ایران می اندیشند، دراز می کنم. از آنها برای پیشرفت کمک می‎طلبم.
*خدایا این ملت که بهترین های خود را در راه تو هدیه کرده و آماده هدیه کردن است، شایسته بهترین ها است، از تو می‎خواهم بهترین نعمت خود را بر این مردم سربلند ارزانی دار. اینک که این مردم بزرگ، این بنده کوچک را بر خدمت انتخاب کرده است، پرتو عنایت و هدایتت را بر من بتابان و من را شایسته خدمت قرار ده. (جمعیت حاضر در پاسخ به این دعای روحانی، «الهی آمین» گفتند.)
*ای آغازگر هستی ها و ای جبران کننده کاستی ها یاریم کن که در تحمل نامهربانی ها صبور، در مقابله با ظلم جسور، در فرو ریختن دیوار دروغ و حسد توانا و در کنار زدن پرده ریا توانمند و در شیندن صدای مرد شنوا و در پاسخ به خواست جوانان مصمم و در پای فشاری بر مسائل ملت پابرجا باشم. ای آشکار کننده زیبایی ها و پوشاننده زشتی ها از تو عزت می‌خواهم نه خودخواهی از تو کرامت می‎خواهم نه خودپسندی از تو شرافت می‎خواهم نه خود رایی، ای دانای همه نهان ها و شنونده همه شکوه ها! از تو می‎خواهم کینه توزی را به مهربانی و حسادت را به همکاری و بدبینی ها را به همدلی بدل فرمایید! (روحانی این فراز از سخنانش را با بغض بیان کرد.)
*وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا (و بگو: «پروردگارا! مرا (در هر کار،) با صداقت وارد کن، و با صداقت خارج ساز! و از سوی خود، حجتی یاری کننده برایم قرار ده!»)

خبرآنلاین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.