پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41358 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ابداع روش های منحصربه فردکشاورزی توسط نخبه ای که سوادخواندن ونوشتن نداشت/کاشت ارگانیک هلو و میوه های نوبرانه در گیلان
    26 خرداد 1395 - 13:43
    شناسه : 7363
    0

    “شعبانعلی مبتکری” کشاورز لنگرودی ساکن روستای خالکیاسر لنگرود، از جمله کشاورزانی است که با توجه به شرایط نامساعد گیلان بدون استفاده از سم و به‌صورت ارگانیک هلو کاشت می کند به گزارش بامردم، هلو از میوه‌های نوبرانه و پرطرفداری است که اغلب در استان گلستان کشت می‌شود و یکی از دلایل آن شرایط مساعد آب […]

    پ
    پ

    4-5-250x172

    “شعبانعلی مبتکری” کشاورز لنگرودی ساکن روستای خالکیاسر لنگرود، از جمله کشاورزانی است که با توجه به شرایط نامساعد گیلان بدون استفاده از سم و به‌صورت ارگانیک هلو کاشت می کند

    به گزارش بامردم، هلو از میوه‌های نوبرانه و پرطرفداری است که اغلب در استان گلستان کشت می‌شود و یکی از دلایل آن شرایط مساعد آب و هوایی و حتی خاک است.

    البته این میوه نوبرانه در مازندران نیز کشت و برداشت می‌شود ولی اغلب مردم هلو را به‌عنوان میوه نوبرانه که در گلستان کشت می‌شود می‌شناسند.

    هر چه از سمت گلستان به‌طرف گیلان حرکت کنیم از میزان کشت هلو نیز کاسته می‌شود که به گفته کارشناسان کشاورزی دلیل آن را کم شدن آفتاب و افزایش رطوبت زمین دانستند که سبب قارچی شدن درخت و میوه می‌گردد.

    کارشناسان معتقدند به دلیل رطوبت بالای گیلان کاشت هلو در این منطقه صرفه‌ی اقتصادی ندارد، زیرا رطوبت بالا در هلو سبب ایجاد بیماری‌هایی نظیر لب‌شتری، غربالی و شانکر و باعث از بین رفتن درخت می‌شود به‌طوری‌که در مناطقی مثل استان گلستان عمر مفید یک درخت هلو ۱۵سال است که این عدد در گیلان نهایت به ۵ تا۶ سال می‌رسد.

    یکی از دلایل عدم کشت هلو خاصیت “ماندآبی” زمین است که باعث خشک شدن درخت هلو می‌شود.
    “ماندآب” یا “هور” به‌جایی در طبیعت می‌گویند که آب در آن مانده و گیاهان کوتاه بیشتر از جنس علف و نی بر آن روییده باشد.

    “شعبانعلی مبتکری” کشاورز لنگرودی ساکن روستای خالکیاسر لنگرود، از جمله کشاورزانی است که با توجه به شرایط نامساعد گیلان بدون استفاده از سم و به‌صورت ارگانیک هلو کاشت می کند.

    وی که فاقد سواد کافی برای خواندن و نوشتن است با تحقیق و پژوهش به دنبال ایجاد خلاقیت‌های منحصر به‌ فرد در روش‌های باغبانی است.

    مبتکری امسال برای سومین بار دست به کاشت هلو زده است و کاشت شلیل، شبرنگ و دیگر میوه‌های نوبرانه از جمله طرح های این کشاورز لنگرودی است و این در حالی است که اغلب باغبانان گیلانی به چنین ریسکی دست نمی زنند.

    این کشاورز لنگرودی با اشاره به دیگر فعالیت هایش در بخش کشاورزی به آموزش و تشویق باغبانان گیلانی اشاره می کند و می گوید: با راهنمایی و آموزش بیش از ۲۰۰ کشاورز به کاشت میوه‌های نوبرانه ترغیب شده اند.

    وی با بیان اینکه باغبان باید در تمام فصول میوه برداشت کند و زمین را صرف رقم های تک‌محصولی نکند، گفت: با این کار وقت باغبان بیهوده تلف نمی‌شود و با برداشت میوه در تقویت تولید ملی و درآمدزایی حرکت می کند.

    انتهای خبر/

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.