شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • انتصاب و اظهار نظرهای مدیریت مناطق آزاد سیاسی شده است/ برخی نمایندگان به خاطر هم استانی بودن به یک کاندیدای نایب‌رئیسی رای دادند
    26 خرداد 1395 - 13:46
    شناسه : 7365
    0

    نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با بیان اینکه طیف‌های فراکسیون «ولایت» به‌دنبال تنش با یکدیگر نیستند، گفت: فراکسیونی به‌عنوان «فراکسیون مستقلان» معنی ندارد و عمده نمایندگان در صورت داشتن گرایش سیاسی یا در فراکسیون امید و یا در فراکسیون ولایت حاضر خواهند بود. به گزارش بامردم، نماینده مردم رودسر و املش در مجلس […]

    پ
    پ

    عباسی

    نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با بیان اینکه طیف‌های فراکسیون «ولایت» به‌دنبال تنش با یکدیگر نیستند، گفت: فراکسیونی به‌عنوان «فراکسیون مستقلان» معنی ندارد و عمده نمایندگان در صورت داشتن گرایش سیاسی یا در فراکسیون امید و یا در فراکسیون ولایت حاضر خواهند بود.

    به گزارش بامردم، نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با بیان اینکه طیف‌های فراکسیون «ولایت» به‌دنبال تنش با یکدیگر نیستند، گفت: فراکسیونی به‌عنوان «فراکسیون مستقلان» معنی ندارد و عمده نمایندگان در صورت داشتن گرایش سیاسی یا در فراکسیون امید و یا در فراکسیون ولایت حاضر خواهند بود.

    اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس، به بیان ارزیابی خود از ترکیب فراکسیونی مجلس دهم و عملکرد دولت در برخی حوزه‌ها ازجمله مناطق آزاد پرداخت.

    وی در این زمینه گفت: الان خیلی نمی‌توان درباره ترکیب مجلس دهم قضاوت کرد چراکه نیاز به زمان دارد تا این ترکیب قوام یابد.

    وی با یادآوری پایبند نبودن بسیاری از اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به مشی اصولگرایی در مجلس نهم اظهار داشت: بسیاری از اعضای این فراکسیون به معنای خاص اصلاح‌طلب بوده و هیچ ارتباطی به اصولگرایان نداشتند، لذا باید به طور دقیق تعریف شود که چه کسانی را می‌توان در زمره فراکسیون «ولایت» در مجلس دهم قرار داد.

    عباسی تفاوت ۵۰ رأیی دو نامزد فراکسیون ولایت برای انتخابات هیات‌رئیسه مجلس را نشانه مهمی از قوام نیافتن ترکیب فراکسیون «ولایت مجلس دهم برشمرد و گفت: به نظر می‌رسد حداقل شش ماه زمان، جهت شکل‌گیری قطعی فراکسیون ولایت لازم است.

    وی گام بعدی در قوام یافتن ترکیب فراکسیون را تدوین اساسنامه ذکر کرد و افزود: این مرامنامه در تصمیم‌گیری‌های بخشی و حوزه‌ای می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد اما باید دانست که در تصمیم‌گیری‌های ملی اصل بر استقلال رای نمایندگان است.

    نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در توضیح گفت: ممکن است زمانی بحث انتخاب یک فرد جهت گزینه‌ای مطرح باشد یا طرحی مطرح است که مربوط به منافع و مصالح ملی نیست؛ در اینجا می‌توان از تصمیمات فراکسیون تبعیت کرد.

    * فراکسیون ابزار تأمین منافع نظام است نه به عکس

    وی ادامه داد: ما باید از فراکسیون به‌عنوان ابزاری جهت تامین منافع نظام استفاده کنیم نه اینکه از نظام به عنوان اهرمی جهت پیشبرد اهداف فراکسیون بهره ببریم.

    عباسی درباره اینکه آیا این عدم قوام‌یافتگی در فراکسیون رقیب یعنی فراکسیون «امید» نیز قابل مشاهده است یا نه؟ گفت: بعضی از اعضای این فراکسیون نیز ممکن است در آینده در بعضی تصمیم‌گیری‌های خود تجدید نظر کنند و وقتی از حوزه نظر وارد حوزه عمل می‌شوند راهبردهای جدید اتخاذ خواهند کرد و در کل اگر این فراکسیون نیز به تدوین مرامنامه و اساسنامه مبادرت نکند بیشتر دچار تشتت آرا در درون خود می‌شود.

    وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تشکیل فراکسیون سومی به عنوان فراکسیون مستقل و یا جدایی برخی اعضای کنونی فراکسیون ولایت و تشکیل فراکسیونی جدید از سوی آنها با اشاره به اینکه برخی نمایندگان مجلس دهم پیش از شروع به کار این مجلس هم در جلسات فراکسیون امید و هم در جلسات فراکسیون فراگیر (ولایت) شرکت می‌کردند، تصریح کرد: مشخص است که این گونه نمایندگان دارای نظر واحدی نیستند و بعضی نیز می خواستند از هر دو فضا به سود خود استفاده کنند.

    نماینده مردم رودسر و املش گفت: البته بعضی نیز خود را به‌عنوان نماینده مستقل مطرح می‌کردند و مواضع سیاسی ثابتی را شاید اتخاذ نکرده باشند.

    * «فراکسیون مستقلان» معنا ندارد

    وی عنوان کرد: فراکسیونی به‌عنوان «فراکسیون مستقلان» معنی ندارد و عمده نمایندگان در صورت داشتن گرایش سیاسی یا در فراکسیون امید و یا در فراکسیون ولایت حاضر خواهند بود.

    * پایبند نبودن فراکسیون‌ها به اساسنامه، موجب ریزش اعضا می‌شود

    عباسی گفت: از این به بعد، بسته به عملکرد هرکدام از این دو فراکسیون عمده، میزان موفقیت آنان مشخص می‌شود یعنی اگر به مرامنامه خود پایبند باشند احتمال رویش در تعداد اعضای خود را بالا می‌برند و در غیر این صورت احتمال ریزش و بی‌ثباتی آرا در آنها بیشتر می‌شود.

    وی با ذکر این نکته که تاکنون در فراکسیون‌ها به جز بحث انتخابات هیات رئیسه موضوع دیگری مطرح نشده است، اظهار داشت: اولویت اول دو فراکسیون انتخابات هیات رئیسه بوده است.

    نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: در مجلس نمی‌توان نماینده‌ای را از حضور در یک فراکسیون منع کرد اما اگر در فراکسیونی عضویت یافتند حتماً باید به اساسنامه آن پایبند باشند ولی در عین حال نمایندگان از آنجا که استقلال رای دارند کسی نمی‌تواند از آنها درباره رای‌شان بازخواست کند و یا رایی را به آنها تحمیل کند.

    * بخشی از آراء هیأت‌رئیسه فراکسیونی نیست

    عباسی در پاسخ به سوالی درباره طیف‌بندی ترکیب هیات‌رئیسه مجلس دهم که مورد گمانه‌زنی‌های متفاوت رسانه‌ها با گرایش‌های گوناگون قرار گرفته است و تعامل آنها با یکدیگر گفت: بخشی از آرای هیأت‌رئیسه اساساً ارتباطی به فراکسیون نداشته است و مرتبط با جغرافیای سیاسی و فرهنگی و به نوعی مسائل قومیتی بوده است.

    * برخی نمایندگان به کاندیدایی با خط مشی متفاوت رأی دادند

    وی ادامه داد: به جز کرسی ریاست مجلس در سطح نواب و اعضای هیات‌‌رئیسه و کارپردازان، بخشی از رأی، فراکسیونی و بخشی دیگر جغرافیایی و قومیتی است؛ به‌عنوان مثال در منطقه‌ای می‌گفتند چون این کاندیدای عضو هیات رئیسه یا نایب‌رئیسی هم‌ استانی ماست ما به او رای می‌دهیم در حالی که شاید خط مشی نماینده رای‌دهنده به آن کاندیدا با هم تفاوت داشته است لذا نمی‌توان گرایش‌ها و وابستگی‌های فراکسیونی را ملاک و معیار قرار داد.

    نماینده مردم مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در ادامه دید آیا می‌توانند با این ترکیب، سکان هیات‌رئیسه را به طرز صحیحی در دست بگیرند و مجلس را هدایت بکنند یا نه و خدایی نکرده تهدیدی ایجاد خواهد شد.

    * بدون تسلط بر آیین‌نامه و قانون به هیات‌رئیسه راه یافته‌اند

    وی با اشاره به تردید خود در قاطعیت و صلابت بخش‌هایی از هیات‌رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم که در بعضی از سطوح هیات‌رئیسه شایسته‌سالاری ملاک انتخاب قرار نگرفته است چرا که نماینده‌ای که هنوز به آیین‌نامه داخلی مجلس و قوانین کشور مسلط نیست به هیات‌رئیسه راه یافته است.

    عباسی با طرح این سوال که با چه دیدی دیگر نمایندگان به چنین عضو هیات‌رئیسه‌ای رای داده‌اند، گفت: آیا چنین عضوی قادر خواهد بود در صحن علنی و در زمانی که نماینده‌ای اخطار قانون اساسی و یا تذکر آیین‌نامه‌ای می‌دهد پاسخ لازم و قانونی را بدهد که اگر این تسلط را نداشته باشد موجب به هم‌ریختگی و آشفتگی صحن مجلس می‌شود.

    وی با جدی شمردن چنین نگرانی درباره بعضی اعضای هیات رئیسه اظهار داشت: البته باید به انتظار نشست تا ببینیم چگونه اعضای هیات‌رئیسه جدید می‌توانند قابلیت‌های خود را در مجلس نشان دهند، چون این‌هایی که اکنون در هیات‌رئیسه حضور دارند در سطح دبیران و نواب رئیس همه نیروهای جدید هستند و تجربه اول عضویت در هیات رئیسه را دارند و برخی حتی سابقه نمایندگی هم نداشتند.

    نماینده مردم مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی درباره نحوه تعامل اعضای فراکسیون ولایت با شخص علی لاریجانی گفت: این تعامل در این یک ماه خوب بوده است و مشخص شده است که نقاط و اصول مشترک زیادی با هم دارند و اگر احیاناً در مواردی دیگر اختلاف‌نظری وجود داشته باشد اما در این یک مورد اتفاق نظر وجود دارد.

    * طیف‌های فراکسیون «ولایت» به‌دنبال تنش با یکدیگر نیستند

    وی درباره چگونگی تعامل طیف‌های گوناگون فراکسیون ولایت که در مجلس گذشته سازگاری با یکدیگر نداشته‌اند، بیان داشت: منطق گفتمان نمایندگان در مقاطع زمانی مختلف با هم متفاوت است؛ وقتی اهداف خود را در مجلس تبیین کنیم دیگر با یکدیگر تنش نخواهیم داشت، مگر آنکه یکی از طیف‌ها بخواهد این مسئله را به عنوان یک تاکتیک در دستور کار خود قرار دهد که من این مسئله را در درون فراکسیون ولایت نمی‌بینم که به‌دنبال تنش و اختلاف باشند.

    عباسی از اهتمام اعضای فراکسیون ولایت به شکل‌گیری یک مجلس انقلابی و معتدل و مردمی سخن گفت و تصریح کرد: اعضای فراکسیون ولایت در صددند تا هم مردم و هم رهبری از عملکرد مجلس دهم رضایت داشته باشند و بتوانند پس از هر سال پاسخی برای عملکرد خود در دوره نمایندگی برای ملت داشته باشند و کارنامه دستاوردهای خود را ارائه دهند.

    وی در این باره ادامه داد: ممکن است طرحی در مجلس بررسی شود و دو روز وقت صحن را بگیرد باید در ارزیابی از عملکرد خود به صراحت بگوییم آیا این مقدار وقت برای این طرح ارزش داشته است یا اینکه یک ساعت برای آن کافی بوده است.

    نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی یادآور شد که با اصلاح آیین‌نامه مجلس در بحث بررسی اعتبارنامه‌ها به جای آنکه یک روز وقت مجلس گرفته شود در عرض دو ساعت به اتمام رسید که طی ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.

    وی سرعت طی زمان در طول دوره مسئولیت را یادآور شد و اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از ۱۰ روز از آغاز به کار مجلس دهم می‌گذرد و بقیه دوره نمایندگی نیز مثل برق و باد خواهد گذشت و این مهم است که ما از ساعت به ساعت‌مان در مجلس چگونه استفاده می‌کنیم.

    عباسی از ضرورت برنامه‌محور بودن مجلس دهم سخن گفت و افزود: سران فراکسیون‌ها نیز باید بدون درگیر شدن در حواشی و اشتغال بیش از حد به مسائل فراکسیونی بکوشند با ایجاد وفاق در میان نمایندگان به اصل کار برسیم.

    * انتصاب و اظهار نظرهای مدیریت مناطق آزاد سیاسی شده است

    وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره عملکرد مناطق آزاد تجاری در کشور بیان داشت: فلسفه اصلی ایجاد مناطق آزاد عرضه کالاها و فرآورده‌های داخلی است اما تبدیل به محلی برای عرضه واردات شد.

    * ترکان در پی ایجاد بحران سیاسی است

    عباسی از سیاسی شدن بحث مناطق آزاد سخن به میان آورد و گفت: در مواردی تعیین، جابه‌جایی و اظهارنظرهای مدیران مناطق آزاد سیاسی‌‌کاری به چشم می‌خورد، به عنوان مثال شما درباره آقای ترکان رئیس شورای عالی مناطق آزاد می‌بینید که دائم به دنبال ایجاد بحران سیاسی است و هر دفعه بحثی را مطرح می‌کند که موجب جنجال سیاسی می‌شود.

    * می‌خواهند فرار به جلو داشته باشند

    وی انگیزه ترکان از این گونه جنجال‌انگیزی‌ها را فرار رو به جلو خواند و اظهار داشت: ایشان برای آنکه عملکرد خود را توجیه کند گذشته را زیر سوال می‌برد که این تبدیل به یک رویه شده است و من هیچ مدیری را ندیده‌ام که عملکرد مدیران قبلی خود را تأیید کند و بخشی از تلاشش زیر سوال بردن عملکرد مدیران گذشته نباشد.

    نماینده مردم مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی گفت: به جای این گونه ابراز نظر درباره مدیران قبلی باید از توانمندی‌های مدیران و کارشناسان صاحب‌صلاحیت که در این زمینه فعال بوده‌اند باید استفاده کنند و از سیاسی‌کاری بپرهیزند.

    وی با توصیه به مدیران کشور جهت پرهیز از الگوبرداری از وضعیت انتصابات وزارت کشور خاطرنشان کرد: مناطق آزاد ما همانند وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها شده است و همه افرادی را که شناختی نسبت به آنها وجود داشت و عملکرد خوبی داشتند را تغییر داده‌اند که باعث کند یا متوقف شدن اهداف مناطق آزاد شده است.

    * تلاش برای تشکیل فراکسیون «مناطق آزاد» جهت نظارت

    عباسی از تلاش‌ها برای تشکیل فراکسیون مناطق آزاد خبر داد و گفت: در این فراکسیون بر عملکرد این مناطق نظارت و ارزیابی خواهیم داشت و مشخص می‌شود که از امکاناتی که در اختیار آنها قرار گرفته است تا چه میزان به سود منافع ملی بهره گرفته شده است.

    وی ادامه داد: شما در بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد همواره به دنبال کالاهای وارداتی هستید و هیچ کس نمی‌پرسد در قبال کالایی که وارد شده چه کالایی صادر شده است؟

    نماینده مردم مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی گفت: این خلأ باید پر شود یعنی صرفاً کالاهایی وارد شود که به آن نیاز داریم نه کالایی که در داخل مشابه آن تولید می‌شود و در مقابل، مازاد تولیدات داخل در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی را صادر کنیم.

    وی با انتقاد از افزایش واردات برنج به کشور به رغم تولید آن در داخل اظهار داشت: به عکس شاهدیم که در دیگر کشورهای تولیدکننده برنج همچون ویتنام، اروگوئه، هند و پاکستان واردات برنج در حال کاهش است.

    عباسی با اشاره به اینکه درباره چای نیز با همین معضل مواجه هستیم به سود فراوان واردکنندگان برنج و چای اشاره کرد و گفت: این سود به جیب واسطه‌ها می‌رود و کشور را از اهداف خود در مسیر خودکفایی بازمی‌دارد.

    وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره دغدغه برخی مقامات دولتی در مورد فزونی نیافتن تعداد طرح‌ها نسبت به لوایح در مجلس تصریح کرد: هر پیشنهادی اگر در قالب لایحه ارائه شود دولت انگیزه بیشتری برای اجرای آن خواهد داشت تا اینکه طرحی از سوی نمایندگان به دولت تحمیل شود.

    نماینده مردم مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح به معنای پیشنهادی است که دولت آمادگی اجرای آن را ندارد اما اگر تبدیل به لایحه شود به این معناست که نظر دولت نیز نسبت به آن مساعد است.

    * طرح‌ها ضعیف‌تر از لوایح اجرا می‌شوند

    وی افزود: تجربه ثابت کرده است طرح‌هایی که تبدیل به قانون شده است نسبت به لوایح در اجرا ضعیف‌تر بوده است.

    عباسی با اشاره به تصویب طرح‌های «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای، طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام و طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی در مجلس نهم گفت: برخی طرح‌ها کمک به دولت است و دست دولت را در پیگیری منافع ملی بازمی‌کند.

    نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در صورت قصور و کم‌کاری دولت در ارائه لوایح در زمینه پیشبرد اقتصاد مقاومتی و نیز بعضی مسائل فرهنگی مجلس پس از تذکرات مبادرت به ارائه طرح خواهد کرد، خاطرنشان کرد: البته بهتر این است که مجلس و دولت با هم هم‌فکری داشته باشند که کارها به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی با سرعت بیشتری بالا برود و انگیزه دولت نیز برای اجرا افزایش یابد اما اگر جهت پر کردن خلاء کم‌کاری دولت، مجلس اقدام به ارائه طرح کند طبیعی است که بازدهی قانون مصوب پایین می‌آید.


    منبع : فارس

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.