سه شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 9 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41235 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • یادبود هوشنگ جهانگیری و فلاح شجاعی خبرنگاران فقید لاهیجان
    15 مرداد 1396 - 9:54
    شناسه : 74178
    0

    هر سال روز خبرنگار را فرصتی می دانستم تا با توجه به پیشینه دوران خبرنگاری و اینکه از لباس خبرنگاری فرصت یافته ام خدمتگزار جامعه روابط عمومی و فرهنگ و هنر و مردم بافرهنگ دیار خود باشم به یاد شهید محمود صارمی خبرنگار شجاع ایرنا که در راه  اطلاع رسانی در افغانستان به درجه رفیع […]

    پ
    پ

    هوشنگ جهانگیری و فلاح شجاعی - یادبود هوشنگ جهانگیری و فلاح شجاعی خبرنگاران فقید لاهیجان - جهانگیری

    هر سال روز خبرنگار را فرصتی می دانستم تا با توجه به پیشینه دوران خبرنگاری و اینکه از لباس خبرنگاری فرصت یافته ام خدمتگزار جامعه روابط عمومی و فرهنگ و هنر و مردم بافرهنگ دیار خود باشم به یاد شهید محمود صارمی خبرنگار شجاع ایرنا که در راه  اطلاع رسانی در افغانستان به درجه رفیع شهادت نائل آمد و برای احترام به آزادی قلم و جامعه خبری به عنوان رکن چهارم مردمسالاری مطلبی بنویسم، اما امسال نخستین سالی است که روز خبرنگار را بدون پدرم هوشنگ جهانگیری و ابوطالب فلاح شجاعی دو خبرنگار پیشکسوت لاهیجان که در سال ۹۵ به دیار حق شتافتند، می گذرانیم و این پدران آسمانی شدند. به همین علت بر آن شدم که قدردان این دو عزیزی باشم که هر کدام در آموختن دانش و حرفه خبری بر من به عنوان استاد حق بزرگی داشتند.

    برایم سخت بود از پدرم بنویسم که اینک در میان ما نیست و همه آنچه را که در راه قلم فراگرفته ام از او و قلم شیوایش دارم و نخستین استاد من بود که شیوه نگارش را در کلاس درس او آموختم. هوشنگ جهانگیری از جمله خبرنگاران استان گیلان است که از ابتدای دهه پنجاه کار خود را با روزنامه کیهان و مجله کیهان ورزشی که یکی از مطرح ترین رسانه های آن موقع ایران بود کار خود را آغاز کرد و من وقتی چشم باز کردم پدر در حال نوشتن بود و بعدها وقتی خواندن را فراگرفتم همیشه به خود می بالیدم که نخستین کسی هستم که نوشته های او را قبل از چاپ می خواندم و علاقه به خبرهای او و خواندن هر روز روزنامه باعث شد راه او را ادامه دهم .

    در آغاز دوران خبرنگاری نیز با بزرگی از اهالی خبرگاران گیلان و لاهیجان به نام ابوطالب فلاح شجاعی آشنا شدم که همیشه در جمع ها و مصاحبه ها پیشرو بود و در کنار تعدادی دیگر از پیشکسوتان عرصه خبر لاهیجان که خدا آنها را به سلامت نگاه دارد، غم مردم دیار خود و رفع مشکلات مردم از دغدغه های آنها بود.

    مرحوم فلاح شجاعی از تجربیات گرانسنگ خود برایم می گفت و تجربیات خود را همچون استادی دلسوز برایم بیان می کرد و فرزندان او نیز راه پدر را ادامه دادند تا نشان دهند از استاد خود به خوبی درسهای عالم خبر را فراگرفته اند.

    مرحوم شجاعی غم اقشار مختلف را با جان و دل گوش فرا می داد و برای ثبت آن در تاریخ هر خطری را پذیرا بود و سال ها قلم فرسایی کرد و نام خود را در تاریخ مطبوعات استان و کشور ثبت نمود و روزنامه قدیمی اطلاعات را در منطقه شرق گیلان مطرح کرد.

    هوشنگ جهانگیری هم با خبرنویسی ورزشی کار خود را با کیهان آغاز کرد و نگاهی به آرشیو خبری او نشان می دهد که از همان سال های نخست دهه پنجاه با چه عشق و شوقی برای توسعه ورزش شهر و دیار خود قلم زنی می کند.

    هوشنگ جهانگیری عاشق این بود که شهر خود را در سطح کشور مطرح کند و از توفیق ورزشکاران لاهیجان در کیهان و کیهان ورزشی بنویسد. او دوست داشت نداری های ورزش لاهیجان و کمبودهای آن را در سطح کشور و در زمانی که هنوز عصر ارتباطات نبود و تنها چند نشریه در سطح کشور فعالیت می کردند به گوش پایتخت نشینان برساند.

    ترسی نداشت از اینکه از جفا بر ورزش لاهیجان خبر بنویسد و برای دفاع از حق ورزشکاران کلمات آتشین خود را بر روی کاغذ آورد. بعدها نمایندگی کیهان در آستانه اشرفیه هم از اواسط سالهای دهه پنجاه به او واگذار شد تا در کنار اخبار ورزشی به دیگر خبرها هم سرک کشیده و از همه موضوعات برای لاهیجان و آستانه بنویسد.

    همکاری هوشنگ جهانگیری با کیهان تا اواخر دهه هفتاد ادامه داشت که از آن زمان با افتخار راه پدر را ادامه دادم و وارد عرصه خبر شدم.

    در طول سالیان اخیر هر از گاهی قلمی می زد و اخبار خود را برای چاپ در اختیار هفته نامه صدای لاهیج قرار می داد و آخرین خبر او مربوط به دیدار فوتبال بود که با تیتر پیشکسوتان سپیدرود رشت در لاهیجان با شکست روبرو شدند در هشتم شهریور ۱۳۹۵ و حدود ۱۹ روز قبل از شتافتن به دیار باقی در صدای لاهیج چاپ شد.

    در طول سالیانی که مسئولیت روابط عمومی شهرداری لاهیجان و بعدها مسئولیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان را بر عهده داشتم بنا بر رعایت اخلاق کاری هیچ گاه نتوانستم قدردان پدر خود در مناسبت های روز خبرنگار باشم، ولی من با احترام به سال ها حضور پربار ابوطالب فلاح شجاعی افتخار داشتم بانی دعوت از او در روز خبرنگار در دوره سوم شورای شهر باشم و در زمان مسولیت اداره ارشاد نیز در مراسم جشن اصحاب فرهنگ و هنر در سینما شهرسبز لاهیجان پذیرای این پیشکسوت بزرگ خبر لاهیجان باشیم و برایش به افتخار بایستیم و چند باری به عیادت او برویم،  اما در سال های ۹۳ و ۹۴ در دوران مدیران بعدی روابط عمومی و دوره شورای چهارم و شهرداران وقت و کنونی لاهیجان این عزیزان منت نهادند و پس از سالها با دعوت از هوشنگ جهانگیری از وی بابت سالهای طولانی حضور در عرصه خبر تجلیل کردند که برای پدرم و ما به خاطره ای ماندگار تبدیل شد که جای دارد از اعضای دوره چهارم شورای شهر و جناب کحالی شهردار وقت و جناب آگشته شهردار لاهیجان و از خانم رجب پور و حسین سعیدی مدیران وقت روابط عمومی و همچنین از علی اخوان مدیر وقت روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان و ریاست دانشگاه و تربیت بدنی دانشگاه برای تجلیل از هوشنگ جهانگیری  در همایش  تجلیل از ورزشکاران و پیشکسوتان ورزشی در سال ۱۳۹۵ در دانشگاه آزاد لاهیجان قدردانی نمایم.

    در روز خبرنگار امسال یاد و خاطره همه خبرنگاران فقید را گرامی داشته و آرزو می کنم با تجلیل از خبرنگاران عزیز پیشکسوت از سالها زحمات این عزیزان در زمان حیاتشات قدردانی کنیم. اگر ما توانستیم راه این عزیزان را ادامه دهیم تنها درس هایی بود که از بزرگان خود فراگرفته ایم.

    امسال در روز خبرنگار هوشنگ جهانگیری و ابوطالب فلاح شجاعی در خانه ابدی خود آرمیده اند و یادشان برای همیشه در خاطر همه ما برای همیشه جاوید و زنده خواهد ماند.

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “یادبود هوشنگ جهانگیری و فلاح شجاعی خبرنگاران فقید لاهیجان”
    1. روحشان شاد و یادشان گرامی باد

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.