شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41453 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • جامعه روحانیت ۴ سال بعد از پایان دولت دهم مطرح کرد ؛احمدی‌نژاد را محاکمه کنید
    17 مرداد 1396 - 15:50
    شناسه : 75124
    0

    جامعه روحانیت مبارز چهار سال بعد از پایان دولت احمدی‌نژاد درخواست محاکمه او را مطرح کرده است. اصولگرایان اصولا در مواجهه با احمدی‌نژاد دچار تأخیرند؛ حتی وقتی پای محاکمه او در میان باشد. درحالی‌که قوه قضائیه، محمود احمدی‌نژاد را در همان روزهای آخر ریاستش بر دولت احضار کرده بود و موارد متعددی از تخلفات او […]

    پ
    پ

    جامعه روحانیت مبارز چهار سال بعد از پایان دولت احمدی‌نژاد درخواست محاکمه او را مطرح کرده است. اصولگرایان اصولا در مواجهه با احمدی‌نژاد دچار تأخیرند؛ حتی وقتی پای محاکمه او در میان باشد. درحالی‌که قوه قضائیه، محمود احمدی‌نژاد را در همان روزهای آخر ریاستش بر دولت احضار کرده بود و موارد متعددی از تخلفات او و نزدیکانش در این مدت رسانه‌ای شده، اما جامعه روحانیت مبارز تازه به ماجرا ورود کرده است. آن‌طور که از سخنان سخنگوی این نهاد پیداست، آخرین جلسه جامعه روحانیت مبارز به مسئله لزوم محاکمه احمدی‌نژاد اختصاص داشته است. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم گفته است: «خواسته جامعه روحانیت مبارز این است که قوه قضائیه پرونده‌های آقای احمدی‌نژاد را بررسی کند و هرچه حکم شد، قابل‌قبول است.احمدی‌نژاد خودش تخلفات فراوانی دارد که بخشی از آنها در دوران ریاست‌جمهوری وی رخ داد. در آخرین جلسه جامعه روحانیت، اظهارات اخیر آقای احمدی‌نژاد و برخی اطرافیان ایشان در پی دستگیری آقای بقایی، آزادشدن وی با قرار وثیقه و نیز صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد در این زمینه که شبهه‌ناک شد، مورد بررسی قرار گرفت. سخنان آقای احمدی‌نژاد حتی به شکلی مطرح شد که مرجع ضمیر آن سخنان مشخص نیست و معلوم نیست شخصی که آقای احمدی‌نژاد از او صحبت می‌کند کیست که گاهی به ٨٠ ساله یا ٩٠ ساله‌بودن او تأکید می‌شود. آقای احمدی‌نژاد در سخنانی که در خوزستان داشت هم حرف‌هایی را زد که درباره آن تفسیرهای فراوانی مطرح شد. ایشان از زمان ریاست‌جمهوری هم سخن از داشتن فهرستی از مفسدان اقتصادی به میان آورد و بیان کرد که این فهرست را افشا می‌کند، اما هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاد. جا داشت که ایشان فهرست خود را ارائه می‌کرد و قوه قضائیه هم آن را مورد بررسی قرار می‌داد، نه‌اینکه فقط حرف آن مطرح شود و اتفاقی نیفتد».
    سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه احمدی‌نژاد خودش تخلفات فراوانی دارد، گفت: «بخشی از این تخلفات در دوران ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد رخ داد که یک مورد از آن در زمینه قانون یارانه‌ها بود که باید این تخلفات از سوی دیوان محاسبات کشور و قوه قضائیه پیگیری می‌شد تا مشخص شود که اگر ایشان صلاحیت برای ادامه ریاست‌جمهوری را ندارد این موضوع اعلام شود». مصباحی‌مقدم در ادامه گفته است: «این درست نیست که آقای احمدی‌نژاد هر از چندگاهی بیاید و سخنانی را نسبت به مسئولان عالی‌رتبه نظام و خصوصا مسئولان قوه قضائیه مطرح کند. آقای احمدی‌نژاد ظاهرا خودش را در شرایطی می‌بیند که از موضع طلبکارانه سخن می‌گوید، اما ما می‌خواهیم بگوییم که ایشان بدهکار است، بیاید و بدهی‌اش را پرداخت کند». احتمالا اشاره مصباحی‌مقدم به ماجرای نامه‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد بعد از ردصلاحیت خودش و بقایی و همچنین نامه‌هایش در حمایت از بقایی بعد از دستگیری و بازداشت است؛ آنجایی که احمدی‌نژاد بازداشت بقایی را «ظلمی بزرگ» خوانده است. گفته‌های بقایی و مشایی علیه برخی نهادها و چهره‌ها هم احتمالا در خواسته جامعه روحانیت مبارز مبنی‌بر محاکمه رئیس سابق دولت بی‌تأثیر نبوده است.
    مواجهه سیاسی یا واقعی؟
    در روی‌گردانی اصولگرایان از احمدی‌نژاد و صداقت آنها اماواگر زیاد است. آنها حامی شش‌دانگ احمدی‌نژاد بودند تا پیش از دولت دهم. زمانی که احمدی‌نژاد یکی‌یکی وزرای اصولگرا را از کابینه دولت دهم کنار گذاشت، ماجرای «جریان انحرافی» هم کم‌کم از سوی اصولگرایان پررنگ شد. نزدیکان احمدی‌نژاد در دولت پیشین نه به‌واسطه مسائل اقتصادی یا فساد، بلکه به دلایل سیاسی یا آنچه آنها «جریان انحرافی» می‌خواندند دستگیر می‌شدند. اصولگرایان هیچ‌وقت بابت تخلفات احمدی‌نژاد در زمانی که او رئیس دولت بود کلمه‌ای بر زبان نیاوردند. آنچه سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از آن شکایت دارد، مانند عدم ارائه فهرست مفسدانی که احمدی‌نژاد مدعی بود در دست دارد یا مواردی دیگر، تازه چهار سال بعد از اتمام دولت سابق سر باز کرده است. اعتراض به رفتارهای دولت احمدی‌نژاد، به‌ویژه در حوزه اقتصادی؛ مانند سرانجام هزینه درآمدهای نفتی یا بی‌اعتنایی به قانون همان زمان از سوی جریان اصلاح‌طلب یا مستقل مطرح می‌شد. اصولگرایان تمایلی به ورود به این مسائل نداشتند. احضار و بازداشت نزدیکان احمدی‌نژاد به اتهام تخلفات مالی- اداری؛ مانند ماجرای رحیمی، بقایی و حتی پرونده تأمین اجتماعی سعید مرتضوی هم، تازه بعد از پایان دولت احمدی‌نژاد است که رخ داده است. به نظر می‌رسد آنچه جامعه روحانیت را وادار به واکنش کرده، کنش‌های سیاسی اخیر احمدی‌نژاد است که به مذاق اصولگرایان خوش نمی‌آید و تحمل بیش از این را جایز نمی‌دانند.
    چرا دیر کردیم؟
    مصباحی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که چرا جامعه روحانیت پس از چهار سال از پایان دولت احمدی‌نژاد درخواست رسیدگی به تخلفات وی را کرده است و این موضوع را در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد پیگیری نکرده، گفته است: «اینکه پس از چهار سال این مسئله را مطرح کردیم، به این دلیل بود که توقع داشتیم قوه قضائیه همان‌موقع به این مسائل رسیدگی می‌کرد. البته اینکه می‌گوییم همان‌موقع یعنی زمانی که این تخلفات رخ می‌داد باید قوه قضائیه ورود می‌کرد و حالا که چهار سال از آن دوران گذشته است، حداقل باید دراین‌باره رسیدگی‌هایی انجام می‌شد که البته کارهای قضائی زمان‌برند و قوه قضائیه نیز بی‌کار نبوده و رسیدگی‌هایی داشته است».
    چرا ناطق رفت
    او همچنین درباره کناره‌گیری ناطق‌نوری از جامعه روحانیت و ارتباطش با احمدی‌نژاد گفت: «به نظر می‌رسد این موضوع [احمدی‌نژاد] را می‌توان نقطه آغازی برای کناره‌گیری آقای ناطق‌نوری دانست. البته من به‌صراحت اعلام می‌کنم که جامعه روحانیت مبارز نتوانست به رأی اکثریت اعضایش در زمینه حمایت از آقای احمدی‌نژاد، چه در دوره اول ریاست‌جمهوری و چه در دوره دوم برسد و اینکه بگویند جامعه روحانیت مبارز به دلیل حمایتش از احمدی‌نژاد باید عذرخواهی کند، این یک آدرس غلط است».

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.