سه شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 9 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41235 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان پایان یافت
    28 مرداد 1396 - 23:59
    شناسه : 78129
    0

    هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان پس از اجرای سه روز نمایش در خیابان های این شهر، به کار خود پایان داد. فرماندار لاهیجان روز شنبه در مراسم اختتامیه این جشنواره اظهار داشت: توسعه و پیشرفت در کشورها بیش از فناوری، به هنر بستگی دارد و هنر، نقش ارزشمندی در توسعه دارد و عامل محرک […]

    پ
    پ

    هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان پس از اجرای سه روز نمایش در خیابان های این شهر، به کار خود پایان داد.

    796 - هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان پایان یافت -

    فرماندار لاهیجان روز شنبه در مراسم اختتامیه این جشنواره اظهار داشت: توسعه و پیشرفت در کشورها بیش از فناوری، به هنر بستگی دارد و هنر، نقش ارزشمندی در توسعه دارد و عامل محرک توسعه بشمار می رود.
    سید محمد احمدی افزود: جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان در انتقال مفاهیم موفق بوده و با ظرافت و حساسیت، این کار در لاهیجان انجام شده است .
    وی تصریح کرد: نوع و کیفیت زندگی شهری به هنر ارتباط دارد و می توان با هنر ، کیفیت و شیوه زندگی را تغییر داد.
    احمدی یادآور شد: اگر لاهیجان به عنوان پایتخت نمونه گردشگری انتخاب شده ، بخاطر فرهنگ مردم این شهر و آرامشی است که در آن وجود دارد.
    شهردار لاهیجان و دبیر جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان نیز در این مراسم اظهار داشت: ۳۱۰اثر از ۲۵ استان کشور به دبیرخانه این جشنواره رسید که طی بررسی در مرحله اول ۷۵ اثر برگزیده شد و در بررسی نهایی ۲۰ اثر نمایشی با ۲۴۰ اجرا طی سه روز از ۱۲ استان کشور در هشت نقطه این شهر، توسط هنرمندان کشور به صحنه رفت.
    سعید آگشته خاطرنشان کرد: می توان گفت هنرمندانی از تمامی پهنای جغرافیایی استان های کشور در جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان حضور داشتند و داوران این جشنواره نیز کار بسیار سنگینی را بر عهده داشتند.
    شهردار لاهیجان گفت: شهر تجلیگاه زندگی هنرمندانه است و می توان با نگاه هنرمندانه گامی مهمی در کیفیت زندگی شهری برداشت .
    رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان نیز در این مراسم گفت: جشنواره تئاتر خیابانی شهروند امروز در سطح ملی می درخشد و امیدوارم روزی نیز در سطح جهانی بدرخشد .
    حسینعلی خدایگانی افزود: برای بیان معضلات اجتماعی ، فرهنگی و مشکلاتی مانند زباله و آلودگی، چاره ای نداریم جز اینکه از زبان هنر استفاده کنیم .
    در این مراسم همچنین قطب الدین صادقی نویسنده، مترجم، کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه و یکی از داوران این جشنواره گفت: این جشنواره به غلط به جشنواره خیابانی ترجمه شده درحالی که این نوع تئاتر ، تهییجی و تبلیغی است و به اشتباه تئاتر خیابانی ترجمه شده؛ این نوع تئاتر در دنیای غرب، سیاسی و بسیار تاثیرگذار است و می تواند به تماشاگران شوک وارد کند.
    وی اظهار داشت: در نظام فرهنگی ما ، این نوع تئاتر با مفاهیم مورد نظر یک هنر کاربردی و تعلیمی است و به معنای کوچه و بازاری نیست و بسیار تاثیرگذار است که باید به آن توجه شود.
    این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هر شهروند ، حقوق شهروندی و وظایفی دارد و اجرای این نمایش ها باید در چارچوب این حقوق شهروندی باشد تا تاثیرگذارد.
    وی با انتقاد از برخی از نمایش ها گفت: نمایش ها باید قصه ای صحیح و دارای نظم فکری باشد و محکم و منسجم بودن قصه یکی از ضروریات اینگونه نمایش هاست.
    صادقی تصریح کرد: در صدور آراء برای انتخاب آثار برگزیده در این جشنواره از احساس استفاده نشد بلکه با عقل و استدلال ، بررسی و حکم صادر شده و افرادی که برنده نشدند نباید ناراحت شوند زیرا این داوری برای این مقطع از زندگی فرد بوده و برای تمام ایام نیست.
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز گفت: شهرها را انسان ها با محوریت فرهنگی می سازند و فرهنگ جزئی از زندگی شهری است و شهرداری ها باید به فرهنگ توجه کنند .
    فیروز فاضلی افزود: باید به واژه پیوست فرهنگی توجه شود زیرا این جشنواره پیوست فرهنگی شهر نیست بلکه خود فرهنگ است و هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان باید به عنوان یک ضرورت فرهنگی، هر سال اجرا شود.
    ستاره اسکندری یکی از بازیگران سینما و تئاتر کشور نیز لحظاتی در جایگاه تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از مردم شهرستان لاهیجان و تماشاگرانی که با آرامش در خیابان های لاهیجان به تماشا ایستادند، گفت: امیدوارم روزی شاهد آن باشیم که فرهنگ مردم گیلان به تمام استان های کشور صادر شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمرکز زدایی، تئاتر را به شهرستان های کشور هدایت کند.
    قطب الدین صادقی، کوروش زارعی و نادر برهانی مرند نیز به عنوان داوران هشتمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان بودند که در این اختتامیه حضور داشتند.
    این جشنواره به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان و با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از ٢٥ تا ٢٨ مردادماه جاری در هشت نقطه شهر لاهیجان برگزار شد.


    در آئین اختتامیه هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان با درخشش «کچول و دیو دنیای مجازی » و« دوست واقعی من کیه؟ » در حوزه کودک و «تر، خشک، تفکیک» ، «یک سوء تفاهم کوچک» و «مستاجر» در حوزه بزرگسال برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

    به گزارش ایران تئاتر از ۳۱۰ طرح و ایده رسیده به این جشنواره ٧٥ طرح و ایده انتخاب و پس از بازبینی ١٥ نمایش در بخش مسابقه و ٥ نمایش در بخش کودک پذیرفته شد که در نهایت در مراسم اختتامیه برگزیدگان جشنواره توسط هیات داوران متشکل از قطب الدین صادقی، کوروش زارعی و نادر برهانی مرند به این شرح معرفی شدند:

    ١- بروشور

    جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ٥/٠٠٠/٠٠٠ ریال به طراح بروشور نمایش «مستآجر» فخرالسادات میر حسینی از تهران اهداء شد

    ٢- موسیقی

    جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ٧/٥٠٠/٠٠٠ ریال به گروه موسیقی نمایش «سین مثل سرباز» نوید لاهیجی، هامون نقیبی و سهیل بیکران از شهرستان لاهیجان اهداء شد.

    ٣- طراحی لباس

    جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ٥/٠٠٠/٠٠٠ریال به طراح لباس نمایش «سین مثل سرباز» حمیده پرند آور از شهرستان لاهیجان اهداء شد.

    ٤- برگزیدگان بخش طراحی فضا ومحیط

    ١-تقدیر

    هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و مبلغ ٥/٠٠٠/٠٠٠ ریال از طراحی فضا و محیط نمایش «گمشده» محمد پور علی تقدیر بعمل آورد.

    ٢-طراح برگزیده

    جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره لوح تقدیر و مبلغ٧/٥٠٠/٠٠٠ ریال به طراح صحنه و فضا نمایش «مستاجر» مسعود براهیمی از استان تهران اهدا شد.

    ٥- بازیگری زن

    ١-رتبه سوم

    جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ٥/٠٠٠/٠٠٠ ریال به بازیگر نمایش «تر، خشک، تفکیک» شیدا خانزاده از رشت اهدا شد

    ٢-رتبه دوم

    جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ٧/٥٠٠/٠٠٠ریال به بازیگر نمایش «یک سوء تفاهم کوچک» شقایق گل بنفشه از شهرستان رودسر اهدا شد

    ٣-رتبه نخست

    جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ١٠/٠٠٠/٠٠٠ ریال به بازیگر نمایش «مستاجر» دل آرام کرمی از استان تهران اهداء شد.

    ٦- برگزیدگان در بخش بازیگری مرد

    رتبه سوم

    جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ٥/٠٠٠/٠٠٠ ریال به طور جداگانه به بازیگرهای نمایش «تر، خشک، تفکیک» امیر حامد از شهرستان رشت و ارشد امیر اسکندری از رشت اهداء شد.

    رتبه دوم

    جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ٧/٥٠٠/٠٠٠ ریال به بازیگرنمایش های «یک سوء تفاهم کوچک» و نمایش «توهم» به امیر رجب پور از رودسر اهداء شد.

    رتبه نخست

    جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ١٠/٠٠٠/٠٠٠ ریال به بازیگرنمایش «این مکان مجهز به دوربین مداربسته است» به محمد هادی عطایی ازاستان تهران اهداء شد

    ٧- طرح و ایده

    رتبه سوم

    جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ٥/٠٠٠/٠٠٠ریال به طرح و ایده نمایش «مستاجر» به مسعود براهیمی از تهران اهداء شد

    رتبه دوم

    جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ٧/٥٠٠/٠٠٠ ریال به طرح و ایده نمایش «تر، خشک و تفکیک» امیر حامد از رشت اهداء شد.

    رتبه نخست

    جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره لوح تقدیر و مبلغ ١٠/٠٠٠/٠٠٠ ریال به طرح و ایده نمایش «یک سوء تفاهم» کوچک امیر رجب پور از رودسر اهداء شد

    ٨- کارگردانی

    ١-تقدیر از کارگردانی

    با اهداء لوح تقدیر و مبلغ ٥/٠٠٠/٠٠٠ ریال از کارگردان نمایش «تمنای صلح» مریم شوقی تقدیر بعمل آمد.

    رتبه سوم کارگردانی

    جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ٥/٠٠٠/٠٠٠ به طور جداگانه اهدا شد به

    ١-کارگردان نمایش «یک سوء تفاهم کوچک» امیر رجب پور از رودسر

    ٢-کارگردان نمایش «سین مثل سرباز» احمد نیک قلب از لاهیجان

    رتبه دوم کارگردانی

    جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ٧/٥٠٠/٠٠٠ به کارگردان نمایش «تر، خشک، تفکیک» شیدا خانزاده از رشت اهداء شد

    رتبه اول کارگردانی

    جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره لوح تقدیر و مبلغ ١٠/٠٠٠/٠٠٠ریال به کارگردان نمایش «این مکان مجهز به دوربین مداربسته است» مجتبی خلیلی از تهران اهداء شد

    در ضمن هیات داوران برای معرفی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سال ١٣٩٦ و جشنواره تئاتر بین المللی تئاتر خیابانی مریوان نمایش های زیر را اعلام نمودند:

    الف) جشنواره فجر

    ١- «یک سوء تفاهم کوچیک» از رودسر

    ٢- «نمایش تر، خشک و تفکیک» از رشت

    ب) جشنواره مریوان

    ١-نمایش «این مکان مجهز به دوربین مداربسته است» از تهران

    آرای هیات داوران بخش کودک و نوجوان:

    هیات داوران متشکل از کودکان و نوجوانان به اسامی آیلا نوبخت، صنم ارجمند، حسام الدین سلیمانی، امیرمهدی محمد علی نیا و مهدی بهشاد آرای خود را بشرح ذیل اعلام نمودند:

    بخش طراحی فضا

    ضمن تقدیر از نمایش «بوق بوق» جایزه و لوح تقدیر این بخش به نمایش «کچول و دیو دنیای مجازی» به محمد بیژنی نسب از فسا تعلق گرفت.

    برگزیدگان در بخش بازیگری زن: سپیده صادقیان در نقش «کچول» در نمایش «کچول و دیو دنیای مجازی» از فسا و هیام احمدی از نمایش ” دوست واقعی من کیه ” از گناوه

    برگزیدگان در بخش بازیگری مرد: میثم سرآبادانی از نمایش ” جادوگر شهر زباله ها ” از تفرش و فرامرز غلامیان از نمایش ” دوست واقعی من کیه ”

    برگزیده در بخش طرح و ایده: طرح ” نمایش دوست واقعی من کیه؟” به نویسندگی هیام احمدی از گناوه

    برگزیده بخش کارگردانی: کارگردان نمایش ” کچول و دیو دنیای مجازی ” به محمد بیژنی نسب از فسا و کارگردان نمایش ” دوست واقعی من کیه؟ ” فرامرز غلامیان از گناوه

    در آئین اختتامیه هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان با درخشش «کچول و دیو دنیای مجازی » و« دوست واقعی من کیه؟ » در حوزه کودک و «تر، خشک، تفکیک» ، «یک سوء تفاهم کوچک» و «مستاجر» در حوزه بزرگسال برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.