×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

معرفی کتاب آیت الاحکام - معرفی کتاب «آيات الأحكام حج» نوشته آیت الله قربانی - آيات الأحكام حج
این کتاب یکی از آثاری است که به صورت اختصاصی به آیات الأحکام حج پرداخته و علاوه بر آنکه واژه های مربوط به آیات را توضیح داده به کمک روایات و منابع معتبر فقهی آیات مربوط به حج را از زاویه های گوناگون بررسی کرده است.

این اثر در معرفی ابعاد مختلف حج از منظر قرآن کریم و ارتقاء سطح آگاهی علاقه مندان به مسائل حج مفید است.

این کتاب در چهار فصل: وجوب حج، افعال و انواع و پاره ای از احکام حج، در احکام حج و توابع آن و گوشه ای از فواید و فلسفه حج نگاشته شده است.

فصل اول شامل دو بخش در تفسیر آیات ۹۶ و ۹۷ سوره مبارکه آل عمران و آیات ۲۶ تا ۲۹ سوره مبارکه حج است.

نگارنده در فصل دوم نیز به تفسیر ده آیه از آیات قرآن کریم در رابطه با افعال، انواع و پاره ای از احکام حج پرداخته است.

آیات مورد بحث در این فصل به شرح ذیل می باشد: آیه اول: بقره ـ ۱۹۶؛ آیه دوم: بقره ـ ۱۹۷؛ آیه سوم: بقره ـ ۱۹۸؛ آیه چهارم: بقره ـ ۱۹۹؛ آیه پنجم: بقره ـ ۲۰۰ تا ۲۰۲؛ آیه ششم: بقره ـ ۲۰۳؛ آیه هفتم: بقره ـ ۱۲۵؛ آیه هشتم: بقره ـ ۱۵۸؛ آیه نهم: حج ـ ۳۶ و ۳۷؛ و آیه دهم: فتح ۲۷ .

در فصل سوم نیز مؤلف به تفسیر و بررسی یازده آیه در احکام حج و توابع آن پرداخته است.

آیاتی که در این فصل به بررسی آن پرداخته شده است از نظرتان می گذرد: آیه اول: مائده ـ ۹۴؛ آیه دوم: مائده ـ ۹۵؛ آیه سوم: مائده ـ ۹۶؛ آیه چهارم: مائده ـ ۹۷، آیه پنجم: مائده ـ ۲، آیه ششم: حج ـ ۳۰، آیه هفتم: حج ـ ۲۵، آیه هشتم: بقره ـ ۱۲۶، آیه نهم: بقره ـ ۱۲۷، آیه دهم: بقره ـ ۱۲۸ و آیه یازدهم: توبه ـ ۳ .

فصل چهارم و پایانی این کتاب نیز به گوشه ای از فواید و فلسفه حج پرداخته و موضوعات خود سازی، حج سرمایه ماندگاری اسلام تقویت دین و قیام مردم، حج مایه وحدت و یکپارچگی مسلمانان، حج مایه برابری و مساوات، حج مایه رونق بازرگانی و تجارت مسلمین و حج مایه بالا رفتن معرفت و شناخت حقیقت دین، مطالب مورد بررسی در این فصل است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «معمولا آدمی به سبب انس با محیط زندگی و کار یک حالت وابستگی و پایبندی به آنها پیدا می کند. رفتن به مکه علایق مختلف زندگی را پاره می کند و آدمی را از قید وابستگی ها که خود نوعی بردگی بزرگ است، نجات می دهد. با پوشیدن احرام، پوشیدن کفن، مرگ و روز قیامت را به یاد می آورد و از هر چه رنگ تعلق و وابستگی داشته باشد، آزاد می شود.

حج با برنامه های سازنده اش از قبیل احرام، طواف، سعی، وقوف در عرفات، مشعر، منا و غیره، چنان روح تواضع و تسلیم و حالت خودسازی در آدمی پدید می آورد که نه شاخه درخت را می شکند و نه پرنده ای را مورد اذیت قرار می دهد و نه حیوانی را صید می کند و نه حرف زشتی بر زبان می راند و نه حتی همسرش را از روی شهوت نگاه یا لمس می کند.»

گفتنی است کتاب آیات الأحکام حج در سال ۱۳۹۰ در ۳۴۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به همت مرکز تحقیقات حج تدوین و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.
https://t.me/jebhefarhangigilan

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.