×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

سال گذشته بر اساس یک رویه ناصواب جلسات شورای شهر رشت به‌صورت یک درمیان غیرعلنی برگزار شد. هرچند در جلسات علنی شورای چهارم بارها شاهد درگیری‌های لفظی و کلامی اعضا با یکدیگر بودیم که بعضاً به استفاده از کلمات ناشایست هم ختم می‌شد اما برگزاری جلسات علنی شورا به همین شیوه بهتر از این است که جلسات غیرعلنی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شود.

شورای پنجم رشت - شورای شهر رشت نیامده تخلف کرد | اجرای طرح زوج و فرد خبرنگاران در صحن شورا - تخلف

به گزارش «بامردم»، بر اساس فصل هفتم قانون اساسی شوراها یک‌نهاد مردمی هستند و بنابراین می‌طلبد که مردم در جریان ریز امور و تصمیمات گرفته‌شده قرار بگیرند. در ماده ۱۶ از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن در رابطه با نحوه برگزاری جلسات آمده است: «جلسات شوراها علنی و با حضور دوسوم اعضای اصلی رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر است و تشکیل جلسات غیرعلنی منوط به تصویب دوسوم اعضای حاضر در جلسه است. (اصلاحی ۲۰/۴/۹۶)»

درحالی‌که امروز جلسه شورای شهر انزلی با حضور جمع کثیری از شهروندان و اصحاب رسانه برگزار شد، اما شورای پنجم رشت در اقدامی عجیب و در اولین جلسه علنی اعلام کرد که برای حضور خبرنگاران در صحن محدودیت قائل شده است و رسانه‌ها به‌صورت چرخشی در جلسات شورا حضور پیدا خواهند کرد تا به‌نوعی در همین ابتدای کار به دنبال حاشیه برود.

بدیهی است که طبق قانون شورای شهر رشت می‌بایست صرفاً علنی بودن و یا غیرعلنی بودن جلسات را اعلام نماید و صدالبته در هیچ کجای قانون نیامده است که اعضای شورا می‌توانند به‌صورت گزینشی، چرخشی و یا هر شیوه‌ای دیگری رسانه‌های حاضر در صحن را گلچین کنند! قانون مصوب مجلس این حق را به شهروندان نیز داده است که در جلسات علنی شورا حضور پیدا کنند و هیچ‌کسی نیز حق ندارد مانع از ورود آن‌ها به صحن شورا شود.

دراین‌بین برای رسانه‌های مجازی و برخط با مخاطبان هزاران نفری خود امکان‌پذیر نیست که به دلیل ضعف امکانات شورا یا هر دلیل دیگری از ورود آن‌ها به صحن ممانعت به عمل آید و در فرآیند اطلاع‌رسانی اخلال ایجاد شود.

در پایان به اعضای شورای شهر رشت که مدافع این سیستم من‌درآوردی و غیرقانونی حضور چرخشی رسانه‌ها در صحن شورا هستند توصیه می‌شود به قانون تمکین کنند. طبیعی است هرگونه ممانعت از حضور شهروندان و رسانه‌ها در جلسات علنی می‌تواند مورد پیگیری قانونی نیز قرار بگیرد.

دیار میرزا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.