×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سجاد ستوده - آمار ولگردی در فضای مجازی بسیار زیاد است | کار فرهنگی بدون پیوست فضای مجازی جواب نمی دهد - ستوده

مسئول سازمان سراج در گیلان با بیان اینکه جهان تشنه معارف ناب انقلابی و شیعی ماست، تاکید کرد: در فضای مجازی، روایات و گفته های ناب اهل بیت(ع) و مفاهیم بلند انقلاب اسلامی با هشتگ های مناسب عرضه شود.

به گزارش «بامردم»،  سجاد ستوده، دبیر سازمان سراج در استان گیلان در اولین همایش فعالان فضای مجازی شهرستان انزلی، با اشاره به اهمیت و تاثیر این فضا در جامعه امروز خاطرنشان کرد: فضای مجازی با رشد روزافزون و اعجاب آوری تغییرات گسترده ای را در زندگی همه ما به وجود آورده و حتی سبک زندگی ما را نیز تغییر داده است.

وی به تاریخچه اینترنت نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این فضا در اوایل دهه هفتاد وارد کشور شده و اولین بار در دانشگاه های گیلان و شریف مورد استفاده قرار گرفته است، افزود: ۲۵ سال از تاریخ این اتفاق می گذرد و تاکنون هیچ پدیده اجتماعی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد که تنها در چنین بازه زمانی کوتاهی بتواند این همه تغییرات در زندگی مردم آن هم در سطوح مختلف ایجاد کرده باشد.

این فعال فرهنگی مصداق این تغییرات را با مثال هایی در زمینه دانشگاهی و آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی مطرح کرد و گفت: خیلی از این اتفاقات و تغییرات همچون خریدهای آنلاین بخشی از زندگی مردم ما شده و در آینده بیشتر خواهد شد. به خوب یا بد بودنش هیچ کاری نداریم اما اینترنت خیلی از بخش های زندگی ما را دچار دگرگونی کرده است.

ستوده به سخنان رهبری در خصوص اهمیت فضای مجازی اشاره و تاکید کرد: کنش ها، دقت، نقطه نظرات و حساسیت های ویژه ایشان بود که منجر به تاسیس شورای عالی فضای مجازی شد و تاکید و اهمیت این فضا بود که ایشان فرمودند «اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب است».

این کارشناس رسانه اظهار کرد: هر کجا در برنامه های مختلف جامعه نظیر حجاب و موضوعات مرتبط با مشکلات و به ویژه معضلات اجتماعی ضعف و لغزش داشته ایم و نتوانستیم نگاه انقلابی را پیاده کنیم به موازات آن در فضای مجازی نیز لغزش داشته و نتوانسته ایم اهداف را پیاده کرده و شواهد آن در جامعه عینیت پیدا می کند.

وی کم تاثیر بودن فعالیت های فرهنگی با موضوع حجاب را تنها فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دانست و تصریح کرد: ما در این فضا روزانه ساعت ها تنفس می کنیم، اما متاسفانه ما ساحت اثرگذاری را از دست داده ایم. قدرت و قابلیت رفتارسازی فضای مجازی ویژگی منحصر به فرد این فضاست، یعنی بدون اینکه ما بخواهیم در ما رفتار و عمل ایجاد می کند.

دبیر سازمان سراج در گیلان به آمارهای بالای طلاق که تنها فضای مجازی یکی از مهمترین عوامل آن بوده نیز اشاره و افزود: درگیری خانواده ها در این حوزه امروزه یکی از مهمترین دغدغه های هر خانواده است که باید برای آن تصمیمی درست و به موقع گرفته شود.

ستوده به دیدار سال گذشته مجموعه سازمان فضای مجازی سراج با رهبر معظم انقلاب اشاره و عنوان  کرد: ایشان در این دیدار فرمودند «هم اکنون فضای مجازی قتلگاه جوانان ما شده است».

وی با بیان اینکه اگر فعالان عرصه فرهنگی و فضای مجازی دغدغه مند این فضا هستند باید بپذیریم که مردم در این فضای مجازی در حال زیستن هستند، گفت: متاسفانه طبق آمارها، آمار ولگردی در فضای مجازی بسیار زیاد است و تنها دلیل موفق نبودن کانون ها و هیات های ما این است که توجه به این فضا و اینکه مردم در آن زیست و تنفس می کنند ندارند لذا ما به عنوان فعالان این عرصه باید برای مخاطبمان وقت بگذاریم و برای مصون ماندن او از خطرات احتمالی برنامه ریزی کنیم.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی در ادامه با تاکید بر حضور همه جانبه جوانان دغدغه مند در تمامی عرصه های فضای مجازی اظهار کرد: امروز اسرائیل نه تنها در این فضا با زبان فارسی تولید محتوا می کند بلکه عملیات میدانی دارد.

ستوده اضافه کرد: خیلی از موضوعاتی که امروز در حال پخش شدن در فضای مجازی ما بوده با آی.پی هایی از کشور عربستان است و این نشان دهنده کارکردن شبانه روزی دشمن می باشد.

وی با اشاره به پژوهش ها بین ۱۵ هزار نفر کاربر تلفن همراه، یادآور شد: ۷۰ درصد از مردم استفاده از تلگرام، ۲۳ درصد تماس گرفتن، ۶ درصد حضور در شبکه های اجتماعی و تنها یک درصد پیامک زدن را تنها دلیل نیاز خود به تلفن همراه اعلام کرده اند.

دبیر سازمان سراج در گیلان با اشاره به دستورات رهبری درباره فضای مجایز، عنوان کرد: نگاه رهبری در فضای مجازی نگاهی عملیاتی است.

ستوده با بیان اینکه جهان تشنه معارف ناب انقلابی و شیعی ماست، تاکید کرد: در فضای مجازی، روایات و گفته های ناب اهل بیت(ع) و مفاهیم بلند انقلاب اسلامی اگر با هشتگ های مناسب و درست و البته با تصاویر و طراحی مناسب و زیبا و مقتضی مخاطب عرضه شود اثر خود را خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: درگیری تمدن اسلامی با تمدن غرب در آینده   ای نه چندان دور، در حوزه فضای مجازی رخ خواهد داد لذا تمامی مجموعه ها باید برای فضای مجازی اهمیت قائل شوند. کار فرهنگی بدون پیوست فضای مجازی جواب نمی دهد.

این کارشناس رسانه به بازی نهنگ آبی نیز اشاره کرد وگفت: بازی نهنگ آبی با توجه به شرایط و جوی که دارد هیچ وقت در ایران فراگیر نخواهد شد و ترساندن رسانه ها صرفا برای جلب مخاطب بوده و اشتباه است.

دبیر سازمان سراج در گیلان با بیان اینکه به فرمایش بزرگان، امروزه افضل جهادها، جهاد در فضای مجازی است خاطرنشان کرد: این فضا اکنون فضای جنگ است و لذا باید در خط مقدم فرماندهی فضای مجازی باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.