پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41357 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ماجرای یک نظرسنجی که شهردار آینده لاهیجان در آن مشخص شد چیست؟!
    14 مهر 1396 - 16:53
    شناسه : 94802
    0

    ماجرای یک نظرسنجی که در فضای مجازی ایجاد و بدون اطلاع قبلی به یکواره در یک نصفه روز پس از شروع، پایان یافت و شهردار آینده لاهیجان نیز در آن مشخص شد، چیست؟ افکارسنجی یا نظرسنجی ابزاری است که با آن می توان از نگاه افکار عمومی به یک موضوع خاص مطلع شد؛ اما میزان […]

    پ
    پ

    ماجرای یک نظرسنجی که شهردار آینده لاهیجان در آن مشخص شد چیست - ماجرای یک نظرسنجی که شهردار آینده لاهیجان در آن مشخص شد چیست؟! - انتخاب لاهیجان

    ماجرای یک نظرسنجی که در فضای مجازی ایجاد و بدون اطلاع قبلی به یکواره در یک نصفه روز پس از شروع، پایان یافت و شهردار آینده لاهیجان نیز در آن مشخص شد، چیست؟

    افکارسنجی یا نظرسنجی ابزاری است که با آن می توان از نگاه افکار عمومی به یک موضوع خاص مطلع شد؛ اما میزان اعتبار و اعتماد به این نظرسنجی ها خصوصا در فضای مجازی همیشه مورد انتقاد و سوال قرار گرفته است و بیشتر مردم آن ها را معتبر نمی دانند و اینگونه نظرسنجی ها هرگز در جامعه ارزش و اعتبار رسمی نداشته است.

    برای مثال در نظرسنجی برگزار شده اخیر در برخی گروه ها و کانال های تلگرامی در رابطه با انتخاب شهردار لاهیجان، ممکن است با توجه به جامعه آماری گروه و کانال ها نتایج آن ها کاملا متفاوت باشد (در یک گروه و کانال طرفداران یک فرد بیشتر و در گروهی دیگر طرفداران فرد دیگری حضور داشته باشند!) همچنین اعتباری بر این که شرکت کنندگان در آن از شهر مورد نظر و یا حتی واقعی هستند نیز وجود ندارد!

    امکان تغییر در نتایج نظرسنجی های فضای مجازی

    امروزه با فراگیر شدن استفاده از پیام رسان تلگرام، روش های درآمدی متعددی برای برخی شرکت ها و افراد ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده و دیگر موارد که بسیاری از آن ها تقلب گونه نیز می باشند فراهم آمده است، از نمونه این موارد می‌توان به سایت های بسیار زیاد موجود برای تغییر نتایج و بالابردن آمار گزینه مورد نظر در نظرسنجی ها اشاره کرد!

    افزایش رای نظرسنجی تلگرام - ماجرای یک نظرسنجی که شهردار آینده لاهیجان در آن مشخص شد چیست؟! - انتخاب لاهیجان

    معیارهای نظرسنجی معتبر از دیدگاه مردم

    نظرسنجی های معتبر دارای شاخصه هایی هستند؛ از جمله این شاخصه ها می توان به اعتبار برگزار کننده آن، مشخص بودن شرکت کنندگان، مشخصات افراد، تحلیل سنج بودن، آمار جامعه از شرکت کنندگان و محل سکونت آن ها، اعلام زمان شروع و پایان نظرسنجی، اینکه شرکت کنندگان در آن با موضوع نظرسنجی ارتباطی دارند یا خیر و ده ها عنوان دیگر اشاره کرد.

    (برای دریافت ویدیو معیارهای نظرسنجی معتبر از دیدگاه مردم پخش شده در صدا و سیما قبل از انتخابات کلیک کنید )

    اما حتی بر فرض درست بودن نتایج یک نظر سنجی علاقه مردمی به یک فرد نشان از توانمدی و کارآمدی اوست؟!

    تاریخ سیاسی ایران و حتی جهان بارها نشان داده که گاها افرادی با انتخاب و رای مردمی بر روی کار می آیند که توان مدیریتی خوبی نداشته و صرفا با توجه به عدم توانایی در مدیریت و عدم در اختیار داشتن علم و سواد کافی با اقدامات پوپولیستی سعی بر حفظ و جذب افکار مردمی دارند.

    در لاهیجان نیز می بایست این موارد مورد توجه قرار گیرد؛ حتی در صورت علاقه مردم به یک فرد ( کما اینکه بارها مشاهده شده اینچنین نیست!) باید به پیشینه وی، تخلفات، اسناد موجود و همچنین ضعف در بسیاری از موارد مدیریتیش نیز توجه داشت.

    امروز با توجه به وضعیت و میزان بدهی های فعلی شهرداری جای انتخاب مجدد کسانی که بارها جواب خود را درشهر های مختلف و با انجام اقداماتی عوام فریبانه پس داده اند، نیست، بیاییم منطقی و درست رفتار کنیم …

    قابل توجه است که پایگاه خبری تحلیلی «بامردم» نیز بار ها در موارد مختلف اقدام به برگزاری نظرسنجی کرده است و نتایج آن را تنها مختص به جامعه آماری این پایگاه خبری معرفی کرده است.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.