جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41358 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نوع نگاه و حرکت فرماندار آستانه اشرفیه می تواند الگویی برای سایر شهرستان ها باشد
    29 مهر 1396 - 19:36
    شناسه : 98589
    0

    نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان آستانه اشرفیه ظهر امروز به ریاست فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه و با حضور مدیر کل کتابخانه های گیلان و جمعی از مسئولان برگزار شد. رحیم حیدری فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه با بیان اینکه فرهنگ، زیر ساخت مسائل عمرانی، اقتصادی و اجتماعی است، گفت: کتابخوانی از اجزای اصلی فرهنگ است […]

    پ
    پ

    انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان آستانه اشرفیه - نوع نگاه و حرکت فرماندار آستانه اشرفیه می تواند الگویی برای سایر شهرستان ها باشد - آستانه اشرفیه
    نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان آستانه اشرفیه ظهر امروز به ریاست فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه و با حضور مدیر کل کتابخانه های گیلان و جمعی از مسئولان برگزار شد.

    رحیم حیدری فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه با بیان اینکه فرهنگ، زیر ساخت مسائل عمرانی، اقتصادی و اجتماعی است، گفت: کتابخوانی از اجزای اصلی فرهنگ است و سایر موضوعات نمی تواند کارآمدی فرهنگ کتابخوانی را داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه اگر کل اعتبارات مربوط به یک کشور تامین شود اما آن کشور فرهنگ را در سرلوحه کار خود نداشته باشد به بیراهه می رود، افزود: توسعه همگانی مستلزم وجود فرهنگ است و همه توسعه ها در زیر شاخه های توسعه فرهنگی قرار دارند که فرهنگ کتاب و کتابخوانی هم در همین راستاست

    عالی ترین مقام اجرایی شهرستان با بیان اینکه در توسعه و کمک به بحث کتابخوانی، شهرداران آستانه اشرفیه و کیاشهر اقدامات خوبی انجام داده اند و این جای شکر دارد، گفت: شهرستان با وجود این عزیزان، دوره حرکت و توسعه همه جانبه را در پیش گرفته است و هر دو شهردار بر اساس باورهای خود، به فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک می کنند.

    رحیم حیدری با اشاره به اینکه عبدالرضا سلیمانی با قوت بیشتری برای تحقق فرهنگ کتابخوانی در آستانه اشرفیه تلاش می کند، افزود: شهرداری کیاشهر هم در تلاش است تا با همان قوت این امر مهم را به پیش ببرند.

    وی گفت: بخش زیادی از مسائل شهرداری ها مربوط به معوقات دوره های گذشته است که با رونق گرفتن اعتبارات شهرداری ها، خدمات هم به همان اندازه، نسبت به کتابخانه ها که یک امر حیاتی هستند بیشتر می شود.

    فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه با اشاره به اینکه فضای مجازی با همه کاربردهای خوبی که دارد عاملی شده تا کمتر به جستجو و دنبال کردن کتاب ها و منابع مرجع برویم، تصریح کرد که با تلاش همه اعضاء شورای کتابخوانی شهرستان می توانیم نقشی در رونق کتابخانه ها و فرهنگ کتابخوانی در جامعه و آشتی دادن نسل جوان، با فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشیم

    هادی نوری مدیر کل کتابخانه های استان گیلان هم در این نشست با بیان اینکه از مهندس حیدری فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه برای اینکه همیشه یاور و همراه ما در موضوع فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستند تشکر می کنم، گفت: خیلی مهم است که نماینده عالی دولت حضور خود را فقط به نشست های رسمی اختصاص نداده و همیشه پای کار ایستاده است و بنده از این جهت که این کار، امر رایجی نیست از شما تشکر ویژه دارم و امیدوارم نگاه و حرکت شما الگویی برای سایر شهرستان ها باشد تا آنها هم بیش از گذشته همراه ما باشند.

    وی با بیان اینکه 4 شاخص اصلی برای کتابخانه ها در نظر گرفته می شود، گفت: در شهرستان آستانه اشرفیه از هر 100 نفر، 2 و نیم نفر عضو کتابخانه ها هستند که این تعداد شهرستان آستانه اشرفیه را در شاخص تعداد اعضاء در رتبه هشتم استان قرار داده است.

    مدیر کل کتابخانه های گیلان با اشاره به اینکه از لحاظ گردش کتاب یعنی امانت گیری کتاب از کتابخانه ها این شهرستان رتبه دهم استان را دارد، افزود: از لحاظ زیر بنا یا فضای فیزیکی لازم برای کتابخانه، شهرستان آستانه اشرفیه در رتبه دوازدهم قرار دارد.

    نوری با بیان اینکه در شهرستان آستانه اشرفیه به ازای هر 100 نفر 60 کتاب در کتابخانه ها وجود دارد و از لحاظ حجم کتاب این شهرستان رتبه هشتم استان را به خود اختصاص داده است، گفت: این آمار نشان دهنده این است که شهرستان آستانه اشرفیه از لحاظ شاخص های کتابخوانی بین رتبه هشتم تا دوازدهم است
    هادی نوری با اشاره به اینکه کتابخانه روستای دهنه سر با توجه به اینکه کتابخانه کوچکی است ولی در خصوص شاخص های کیفی کتابخانه ها وضعیت خوبی دارد، گفت: کتابخانه این روستا در شاخص گردش کتاب، رتبه سوم را در بین روستاهای استان به خود اختصاص داده است.

    مدیر کل کتابخانه های گیلان با بیان اینکه این روستا از نظر حجم کتاب رتبه 21 را دارد و این نشان از امکانات کم این کتابخانه دارد، گفت: در شاخص پشتیبانی عضو، کتابدار منطقه با موفقیت رتبه دوم را در بین کتابخانه های روستایی استان به نام خود ثبت کرده است.

    نوری با اشاره به اینکه کتابخانه روستای دهنه سر رتبه ششم شاخص زیر بنا را در میان روستاهای استان دارد، گفت: کتابخانه دهستان چهارده هم مشکل سخت افزاری خاصی ندارد اما از لحاظ کیفی باید مراجعه کنندگان بیشتری را جذب کند

    وی با اشاره به اینکه با بازدید از کتابخانه کیاشهر، بحث توسعه و تکمیل این کتابخانه را مطرح کردیم، گفت: کیاشهر از لحاظ شاخص های کیفی هم کتابداران فعالی دارد و هم گردش کتاب و امانت گیری کتاب وضعیت مناسبی دارد.

    مدیرکل کتابخانه های گیلان با بیان اینکه کتابخانه کیاشهر در مسئله سیستم گرمایشی و تجهیزات با کمبود مواجه است، گفت: امیدوارم شهردار کیاشهر با جدیدت بیشتری به تعمیر و تجهیز این کتابخانه بپردازند

    نوری با اشاره به اینکه کتابخانه اهل بیت(ع) آستانه اشرفیه وضعیت مناسبی از نظر توسعه و تجهیز دارد، افزود: طرح کتابخانه الگو یا کتابخانه سبز در برنامه های اداره کتابخانه های استان قرار دارد.

    وی با اشاره به اینکه در این طرح از میان کتابخانه های استان 3 تا 5 کتابخانه که تمامی شرایط لازم را از لحاظ شاخص های کیفی و کمی داشته باشند به عنوان کتابخانه الگو یا سبز معرفی می شوند، افزود: کتابخانه اهل بیت(ع) چون جدیدا بازسازی شده و فضای لازم را دارد می تواند این عنوان را به خود اختصاص دهد.

    مدیر کل کتابخانه های گیلان با اشاره به اینکه بحث زیباسازی ورودی، محوطه، المان های مرتبط با کتاب و آسفالت در ورودی این کتابخانه مطرح است، افزود: با برطرف شدن این نواقص، این مجتمع فرهنگی شرایط لازم را برای عنوان کتابخانه الگو داراست.

    زرگری رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان آستانه اشرفیه با بیان اینکه این شهرستان 4 کتابخانه در آستانه اشرفیه، کیاشهر، چهارده و دهنه سر دارد، گفت: مجموع فضای عمومی کتابخانه های شهرستان، هزار و 300 متر است که از این لحاظ در رتبه دوازدهم استان قرار دارد.

    وی با اشاره به اینکه این شهرستان از نظر منابع، دارای 65 هزار و 434 نسخه است که از این نظر در رتبه هشتم استان قرار دارد، افزود: اعضای فعال در کتابخانه های شهرستان 2 هزار و 720 نفر هستند که به نسبت جمعیت شهرستان در رتبه هشتم شاخص استانی قرار داریم

    زرگری همچنین گفت: مقدار امانت گیری کتاب در شهرستان 12 هزار و 335 نسخه است و از این نظر هم در رتبه دهم استانی قرار داریم.

    انتهای پیام/

    منبع: کیآستان

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.