×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

کلیه - اگر این علائم را دارید مشکوک به سنگ کلیه هستید! -

سنگ کلیه چیست؟

به گزارش سایت الودکتر، سنگ های کلیوی رسوبات سختی هستند که در درون کلیه های شما و از نمک های اسیدی و املاح ساخته می شوند. علل ایجاد سنگ های کلیوی متعددند. در مرسوم ترین حالت، ادرار غلیظ شده امکان کریستالی شدن و چسبیدن مواد معدنی به یکدیگر را فراهم می سازد. حرکت و عبور سنگ کلیه غالباً با درد همراه است. به طور معمول درد از ناحیه پهلو و یا کمر دقیقاً در زیر دنده ها شروع می شود و به سمت تحتانی شکم و یا لگن حرکت می کند. زمانیکه سنگ وارد مجاری ادراری می شود شدت درد تغییر می یابد.

سنگ کلیه علائم دارد؟

سنگ کلیه می تواند بدون علامت باشد تا زمانی که کلیه را از کار بیندازد. یعنی ممکن است کلیه سنگ بسازد، علائم هم ندهد و کسی هم متوجه نشود و در نهایت روزی کلیه را نارسا کند. اما یکی از مهم ترین علائم سنگ کلیه درد است. این درد معمولا” شب ها شروع می شود و فرد را از خواب بیدار می کند. در واقع درد سنگ کلیه شدید و غیرقابل تحمل است. خانم هایی که تجربه زایمان را داشته اند و بیمار سنگ کلیه هم هستند، می گویند، درد زایمان قابل مقایسه با درد سنگ کلیه نیست. واقعا” این بیماران هنگام درد خیلی زجر می کشند. یکی دیگر از علائم سنگ، تغییر رنگ ادرار به صورت خونی یا رنگ چای شدن است. بعضی از بیماران سنگ کلیه، با علامت عفونت مراجعه می کنند. در این موارد، سنگ کلیه جزو اورژانس های پزشکی است و باید فورا” به آن رسیدگی شود.

سنگ کلیه را چطور تشخیص دهیم؟

تشخیص سنگ کلیه در کسانی که تاکنون سنگ کلیه نداشته اند، هیچ علامتی هم ندارند، کمی مشکل است. از طرفی نمی توان به تمام افراد جامعه هم توصیه کرد که بروند و سونوگرافی و رادیولوژی بشوند، چرا که احتمال دارد سنگ کلیه داشته باشند. بنابراین ما توصیه می کنیم در کسانی که ممکن است کلیه سنگ ساز داشته باشند و دلایلی به نفع سنگ کلیه در آنها وجود دارد، بررسی های لازم صورت گیرد، مثلا” کسانی که در فامیل درجه یکشان سابقه سنگ کلیه وجود دارد، هر سال یا هر دو سال یکبار، برای این بررسی ها به پزشک مراجعه کنند. افرادی هم که خودشان سابقه سنگ کلیه دارند، باید سالی یکبار تحت سونوگرافی و بررسی های لازم قرار بگیرند.

این علائم یعنی سنگ کلیه؟

نیاز مکرر به دستشویی رفتن و احساس درد در حین ادرار:‌ سنگ کلیه بیشتر در بین آقایان و از سن بیست و هشت سالگی دیده می‌شود. این مشکل در افرادی که در شرایط آب و هوایی گرم زندگی می‌کنند رایج‌تر است. نیاز مستمر به دستشویی رفتن یکی از علائم اصلی سنگ کلیه محسوب می‌شود. این مشکل با احساس درد در کمر همراه است که در نتیجه جابه‌جایی سنگ در حالب‌ها بروز می‌کند. به عقیده متخصصان عبور سنگ بسیار دردناک بوده و امکان دارد براحتی باعث ایجاد عفونت مجاری ادراری شود. بنابراین اگر شب‌ها و وقت و بی‌وقت نیاز به دستشویی پیدا می‌کنید و در حین دفع احساس درد شدیدی دارید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درد کمر: افرادی که از سنگ کلیه رنج می‌برند از درد شدید در پشت و بخصوص در پهلوها و درست در نقاطی که کلیه‌ها قرار دارند شکایت می‌کنند. امکان دارد که درد به سمت پایین شکم و تا کشاله ران و کمر و پشت نیز سرایت کند. این درد پیچشی، تیرکشنده و بسیار آزاردهنده است.

وجود خون در ادرار: ادرار افرادی که از سنگ کلیه رنج می‌برند در اغلب موارد به رنگ صورتی، قرمز و قهوه‌ای است. بتدریج که این سنگ‌ها بزرگ‌تر شده و پیشابراه را مسدود می‌کنند، رنگ ادرار نیز تغییر کرده و از زرد شفاف به رنگ قرمز متمایل می‌شود که به آن «هماچوری» یا خون در ادرار گفته می‌شود. وجود خون در ادرار طبیعی نیست و در صورت مشاهده آن باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود.

حالت تهوع و استفراغ: در صورت وجود سنگ در کلیه علائمی مانند حالت تهوع یا دل‌درد به قدری شدید است که فرد دچار استفراغ می‌شود. این حالت به دو دلیل بروز می‌کند. اول: به سبب این‌که استفراغ به دلیل درد شدید رد شدن سنگ کلیه ایجاد می‌شود. دوم: به این دلیل که کلیه‌ها وظیفه دفع ضایعات از بدن را به عهده دارند. زمانی که اختلالی در کار این اعضا بروز می‌کند یا به دلیل سنگ کلیه دچار انسداد می‌شوند، بدن از استفراغ به عنوان تنها روش خلاص‌شدن از شر سموم استفاده می‌کند.

ادرار با بوی تند و زننده: علاوه بر تغییر رنگ ایجاد شده، بوی ادرار افرادی که از سنگ کلیه رنج می‌برند نیز به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی سخت یا توکسین‌های موجود در آن تند و زننده می‌شود. این ترکیبات شیمیایی موجود در ادرار به جای دفع شدن در بدن باقی می‌مانند و به هم چسبیده و به سنگ کلیه تبدیل می‌شود.

دشواری در نشستن: در بیشتر موارد، اگر سنگ‌های کلیه بزرگ شده باشند، فرد بیمار نمی‌تواند بنشیند یا راحت بخوابد. به دلیل این‌که سنگ‌ها باعث ایجاد فشار و درد در کلیه‌ها می‌شوند. به همین دلیل افرادی که دچار سنگ کلیه هستند اغلب سرپا می‌ایستند و در این وضع درد کمتری احساس می‌کنند.

تب و لرز: اگر سنگ کلیه درمان نشود باعث بروز تب (خفیف یا شدید) و در پی آن لرز می‌شود. امکان دارد که این مشکل از عفونت مجاری ادرار باشد که در این صورت بیمار باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کند. در حالت کلی تب و لرز نشان از وجود مشکل در سلامت بدن است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

ورم کلیه‌ها و شکم: ممکن است سنگ‌های بزرگ کلیه‌ راه دفع و عبور ادرار را بگیرند و به این ترتیب کلیه‌ها به طور دردناکی ورم ‌کنند. همان‌طور که می‌دانید کلیه‌ها در دو طرف ستون مهره‌ها و کمی پایین‌تر از قفسه سینه در نزدیکی کمر قرار دارند. زمانی که این اعضا دچار التهاب می‌شود، این التهاب و تورم در ناحیه شکم و کشاله ران نیز مشاهده می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.