×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

سربازی - جوانان فعال در سازمان‌های مردم‌نها، در تشکل ها امریه می شوند - hlvdi

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: بر اساس توافق وزارت ورزش و ستاد کل نیروهای مسلح، جوانان فعال در سازمانهای مردم‌نهاد می توانند ۶ ماه از خدمت خود را در تشکلهای اجتماعی بگذرانند.

مهر نوشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در دوره جدید معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به طور جدی مورد پیگیر ی قرار گرفت، مساله خدمت سربازی جوانان به ویژه جوانان فعال در سازمانهای مردم‌نهاد و تشکلهای اجتماعی بود که متولی جدید این معاونت از آنها تحت عنوان «نخبگان اجتماعی» نام می برد.

نخستین زمزمه ها در این زمینه همزمان با آغاز مذاکرات وزارت ورزش و جوانان و ستاد کل نیروهای مسلح در آبان ماه به گوش رسید. محمدمهدی تندگویان در ۲۳ آبان ماه با تاکید بر ضرورت اجرای جدی طرح سرباز مهارت گفت: امیدواریم در صورت انعقاد تفاهم نامه با ستاد کل نیروهای مسلح بتوانیم برای سمن‌های فعال در حوزه اشتغال و کارآفرینی امتیازاتی مانند کسر از خدمت و سربازی امریه را اجرا کنیم.

تندگویان همچنین در ادامه و با جدی تر شدن مذاکرات با ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد کسانی که در تشکل‌ها به‌ ویژه تشکل‌هایی که در زمینه کارآفرینی فعالیت می‌کنند، می‌توانند از امتیاز کسر خدمت و امریه سربازی استفاده کنند.

با برگزاری جلساتی میان وزیر ورزش و جوانان و سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رفته رفته ابهامات این طرح کلی زدوده شد به طوری که در دی ماه تسهیلاتی چون کسری خدمت، امریه سربازی وکسب مهارت دردوره خدمت برای نخبگان اجتماعی و تشکلهای اجتماعی در نظر گرفته شده است.

تسهیلات سربازی برای نخبگان اجتماعی

مدیر کل طرح های ملی جوانان هم با بیان اینکه در گذشته نخبگان علمی تسهیلاتی در سربازی داشتند، تاکید کرد: ما معتقدیم نخبگان اجتماعی فرهنگی و کارآفرین باید بتوانند از تسهیلاتی در دوره سربازی برخوردار شوند تا در کنار سربازی، فعالیتهای اشتغالزایی خود را ادامه دهند. معتقدیم باید مرز نخبگی جابجا شود و تمرکز فقط روی نخبه علمی نباشد.

اگرچه از همان زمان هم ابهاماتی در خصوص افراد مشمول به عنوان نخبه اجتماعی مطرح بود، اما در نهایت این قرعه به نام افراد فعال در سازمانهای مردم‌نهاد و تشکلهای اجتماعی افتاد تا از کسری خدمت و امریه برخوردار شوند.

در نهایت پس از برگزاری چندین جلسه و مذاکرات فشرده میان وزیر ورزش و جوانان و سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، توافقی که ماهها جوانان فعال در تشکلهای اجتماعی چشم انتظار آن بودند به نتیجه رسید.

محمدمهدی تندگویان در همین رابطه گفت: از چند ماه پیش قولی به جوانان داده بودیم و به دنبال عملی کردن آن تا پایان سال بودیم تا بتوانیم تسهیلاتی در جهت خدمت سربازی جوانان فعال در تشکلهای اجتماعی داشته باشیم.

کسر خدمت ۶ ماهه برای جوانان فعال در سازمان‌های مردم‌نهاد

وی ادامه داد: در نهایت با توافق ستاد کل نیروهای مسلح توانستیم یک سری مشوق برای تشکلها به ویژه تشکلهای فعال در حوزه اشتغال داشته باشیم که این توافقنامه ساعتی پیش نهایی شد و به امضای وزیر ورزش و جوانان و سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رسید. به عبارتی این توافقنامه یک امتیاز برای جوانان است تا بتوانیم جوانان علاقمند را در تشکلها جذب کنیم و به طور خاص جوانان در مناطق روستایی و محروم را به کار تشکیلاتی در حوزه های اجتماعی و کارآفرینی ترغیب کنیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: براساس این توافقنامه برای جوانان فعال در سازمانهای مردم‌نهاد کسر ۶ ماه خدمت پیش بینی شده است. به عبارتی این جوانان می توانند ۶ ماه از خدمت خود را در تشکلهای اجتماعی بگذرانند.

جوانان روستایی کسر خدمت بیشتری می گیرند

تندگویان گفت: این میزان کسری خدمت در شرایطی قابل افزایش است. به طوری که یک کارگروه در این توافقنامه تشکیل شده تا در موارد کارآفرینی های خاص جوانان به ویژه در مناطق محروم و روستایی، در مورد میزان کسری بیش از ۶ ماه به توافق برسند. با این اقدام در نظر داریم با ایجاد اشتغال در مناطق روستایی جلوی مهاجرت جوانان با شهرها هم تا حدی گرفته شود . از سوی دیگر به ثبت تشکلهای اجتماعی در مناطق روستایی کمک کنیم.

وی در خصوص تعداد جوانان مشمول این توافقنامه افزود: برای جوانان مشمول این توافقنامه سقفی در نظر نگرفته ایم. هر سال حدود ۴۰۰ هزار نفر مشمول خدمت سربازی داریم که هر کدام از مشمولان که عضو سازمانهای مردم‌نهاد باشند و این مساله به تایید وزارت ورزش و جوانان برسد، میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: موضوع سرباز مهارت جزو تعهداتی است که ستاد کل نیروهای مسلح به دنبال آن است اما از سوی دیگر وزارت ورزش و جوانان هم تعهد داده است تا در حوزه سرباز مهارت، سربازانی را که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می شوند ددر حوزه ورزش و نگهداری از اماکن ورزشی آموش دهد تا تخصص لازم را کسب کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.