جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • پراید انتخابی اجباری اما مقرون به صرفه
    16 تیر 1398 - 17:14
    شناسه : 155358
    0

    پراید به عنوان یکی از پر تیراژترین خودرو‌های کشور در سال‌های گذشته است. این خودرو از نظر بسیاری از ماشین دوستان قابلیت نقد و بررسی را ندارد و گاها با طنز و شوخی با مطالب مربوط به این خودرو برخورد میشود. اما با توجه به فروش بسیار بالای آن در بازار خودرو و تبدیل شدن به یک ماشین اقتصادی برای اکثر خانواده ها، می توان به جزئیات فنی و قیمتی آن پرداخت.

    پ
    پ

    - پراید انتخابی اجباری اما مقرون به صرفه - اطلاع نیوز

    پراید به عنوان یکی از پر تیراژترین خودرو‌های کشور در سال‌های گذشته است. این خودرو از نظر بسیاری از ماشین دوستان قابلیت نقد و بررسی را ندارد و گاها با طنز و شوخی با مطالب مربوط به این خودرو برخورد میشود. اما با توجه به فروش بسیار بالای آن در بازار خودرو و تبدیل شدن به یک ماشین اقتصادی برای اکثر خانواده ها، می توان به جزئیات فنی و قیمتی آن پرداخت.

    با توجه به شرایط و نوسانات قیمت دلار در کشور یکی از پر تکرار ترین سوالات مطرح شده “ دلار چنده ؟” است. با توجه به نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت های تمام شده برای محصولات داخلی و همینطور محصولات واراداتی، قدرت خرید مردم تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. همچنین گزینه‌های انتخابی مردم نیز تا حد قابل توجه ای برای خرید کالاهایی همچون خودرو، کاهش پیدا میکند. اما بازار خرید خودرو پراید بیش از پیش داغتر شده است. هرچند که درباره کیفیت آن تردید ها، علامت سؤال ها و چرا‌های زیادی وجود دارد، اما ما بر آن شدیم تا برای پاسخ به نیازهای جمع کثیری از مردم جامعه، در این مقاله به نقد و بررسی این خودرو پرداخته و از مزایا و معایب آن پرده برداری کنیم.

    کم مصرف بودن پراید

    یکی از کم مصرف ترین خودروهای ساخت داخل، پراید است که با توجه به احتمال گران شدن قیمت بنزین و همچنین طی مسافت‌های طولانی در کلان شهرهایی همچون تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز و همچنین صرف مدت زمان زیاد در ترافیک این شهرها، پراید می تواند به یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساکنان شهرهای بزرگ و شلوغ با بودجه‌های کم تبدیل شود.

    کم هزینه بودن پراید

    میتوان به جرأت گفت که بعد از پرسش درباره قیمت ارزها در کشور سوال بعدی شهروندان کشورمان در رابطه با قیمت خودرو‌‎ها مربوط به ” قیمت پراید امروز” بوده است. تا حالا به این فکر کرده‌اید با توجه به افزایش قیمت ماشین‌ها به تناسب آن هزینه های تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه قطعا افزایش پبدا خواهد کرد. تصور کنید که در پایان یک روز کاری در حال برگشت از محل کار خود هستید و طبعا خسته بوده و بر اثر سهل انگاری یک راننده دیگر و یا حتی سهل انگاری خودتان تصادف میکنید. قطعا اگر خودرو شما پراید باشد؛ با توجه به هزینه های جدید در مورد تعمیر و صافکاری خودروها قطعا شما فرد نگران صحنه تصادف نخواهید بود.

    تغییرات ظاهری پراید

    همزمان با تولید پراید در سال 1372 بسیاری از مردم کشور بعد از سال ها سوار شدن و خریداری خودروهایی با ظاهری نه چندان آیرودینامیک ، پراید را مانند اسب سفیدی می دیدند که وارد صنعت خودرو ما شده است تا خانواده ها را از خشکی سواری خودروهایی همچون پیکان نجات دهد. در سال های دور پراید با توجه به ظاهر نسبتا جدیدش تازگی بصری خاصی را به خریداران آن ارائه می داد اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، ظاهر خودروها بسیار پیشرفته تر و به روزتر شده است؛ و این در حالی است که با گذشت تقریبا 26 سال از تولید اولین پراید تنها مقداری شیار بر روی درب‌های صندوق جلو و عقب این خودرو ایجاد شده و چراغ ها با اندکی تغییر نسبت به قبل همچنان همان ظاهری قدیمی را به خریداران این محصول ارائه میدهد. و در کل می توان به این موضوع اشاره کرد که فیس لیفت پراید از زمان تولیدش بسیار ناچیز و یا حتی هیچ بوده است.

    امکانات فنی پراید

    مشخصات فنی پراید در مقایسه با خودروهای روز دنیا بسیار اندک است و شاید امکانات آن جز کمترین و شاید ابتدای ترین آنها در دنیای اتومبیل و خودرو باشد. اما در حال حاضر تنها گزینه‌ی بسیاری از شهروندان می باشد و در زیر به آنها اشاره میکنیم.

    کیسه هوای راننده و سرنشینان: تعداد کیسه‌های هوای استفاده شده در این خودرو بسیار کمتر از استاندارد های جهانی است و تعداد آن دو عدد است یکی برای راننده و دیگری برای سرنشین جلو و خبری از کیسه هوای پرده‌ای و سرنشینان عقب در این خودرو نیست.

    ترمز های ABS عقب و جلو: سایپا بعد از سالها استفاده از ترمز‌های کاسه ای را کنار گذاشته و با بهره گیری از تکنولوژی نه چندان قدیمی؛ ترمزهای دیسکی  یا همان ABS را جایگزین کرده است تا اطمینان بیشتری را به رانندگان و سرنشینان این خودروی نه چندان مطمعا بدهد.

    قفل مرکزی: قطعا به گوشتان رسیده است که درهای پراید را می توان در عرض 30 ثانیه  تنها با یک پیچ گوشتی باز کرد. اما بعد از گذشت سالها مسئولان سایپا از ایموبلایزر و قفل مرکزی برای افزایش ایمنی در این خودروها استفاده کرده اند.

    سیستم پخش سی دی با ورودی USB، سیستم تهویه اتوماتیک، گرمکن شیشه عقب و مه شکن های عقب و جلو از دیگر امکانات ابتدایی این وسیله نقلیه است.

    با توجه به مطالب بالا قطعا پراید یک گزینه دوست داشتنی برای خرید نخواهد بود اما با توجه به قیمت‌های جدید و افزایش آنها، پراید می تواند به یک گزینه‌ی عاقلانه تبدیل شود. حال آنکه خدمات پس از فروش و لوازم جانبی پراید همواره در دسترس است و هیچ گونه تحریمی شامل حال این خودرو نخواهد شد.

    منبع: اطلاع نیوز

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.