جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نظام مهندسی؛ سیستم نظارت یا شمارش اسکناس؟!
    25 بهمن 1399 - 2:13
    شناسه : 180514
    0

    در این شرایط سخت اقتصادی و صعود روزافزون قیمت مصالح ، شاهد افزایش غیرمتعارف تعرفه نظام مهندسی استان گیلان بودیم بطوریکه هزینه یک نقشه 199 متری ازحدود 8 میلیون به 25 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است

    پ
    پ

    IMG 20210213 WA0002 - نظام مهندسی؛ سیستم نظارت یا شمارش اسکناس؟! -

    پوریا_پوربابک

    بسمه تعالی

    در این شرایط سخت اقتصادی و صعود روزافزون قیمت مصالح ، شاهد افزایش غیرمتعارف تعرفه نظام مهندسی استان گیلان بودیم بطوریکه هزینه یک نقشه 199 متری ازحدود 8 میلیون به 25 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

    تصور کنید یک روستایی قصد ساخت یک بنای دوطبقه 199متری (متراژ معمول خانه های روستایی) را دارد و طبق قانون جدید باید با 10 مهندس سروکار داشته باشد(4 مهندس طراح ، 4 مهندس ناظر ، مجری و نقشه بردار)
    اما واقعا چه نیازی به این تعداد مهندس آنهم در یک ساختمان 1 یا 2 طبقه میباشد؟

    به عنوان یک دانش آموخته عمران همواره به دنبال ارتقای جایگاه مهندسین بوده ام و از سویی بدلیل شغل اداری خود که کارشناس فنی و مسؤل صدور پروانه ساختمانی در بخشداری پره سر میباشم شاهد افزایش اعتراض مردم و بخصوص روستاییان ازین بابت هستم.

    در نظر بگیرید که یک روستایی برای تعرفه نظام مهندسی و اخذ مجوز ساخت یک ساختمان دوطبقه حداقل باید 30 میلیون تومان هزینه کند یعنی دوسوم مبلغ وامی که در چند مرحله از بنیاد مسکن دریافت مینماید.

    علاوه بر این هیچ تفاوت خاصی در تعرفه گذاری مناطق روستایی و شهری وجود ندارد بطوریکه تعرفه نظام مهندسی یک ساختمان در یک روستای دورافتاده با یک ساختمان لوکس چند میلیاردی در منطقه ای مرفه نشین مانند گلساررشت برابر است.

    این در حالی است که با مقایسه تعرفه های استانهایی مانند زنجان –اذربایجان شرقی – قزوین و حتی تهران مشاهده میکنیم که این رقم در استان گیلان ، بسیار بیشتربوده و اختلاف زیادی با تعرفه این استانها دارد.

    در کنار این مساله ؛ پدیده عجیب و غیراصولی ارجاع مهندسی را طی این چند سال داریم . انتخاب مهندس ، اولین و بدیهی ترین حق هر کارفرما میباشد همانطور که بیمار پزشک خود را انتخاب میکند. اما طبق قانون ارجاع ، شخص نمیتواند مهندس دلخواه خود را انتخاب کند و باید در انتظار خروجی چرخه معیوب ، پر ایراد و مبهم انتخاب مهندس توسط نظام مهندسی باشد.
    ارجاع نقشه با هدف ایجاد فرصت برابر شرایط کاری و توزیع متوازن نقشه بین مهندسین تبیین شد اما درعمل و واقعیت نتیجه ای جز سردرگمی مردم و مهندسان ندارد.

    متراژ نقشه های ارجاعی به هر مهندس بطور متوسط بین500 تا 1000متر مربع و در بهترین حالت سالیانه تا 2000 متر میشود در حالیکه طبق امار انلاین موجود در سایت نظام مهندسی به تاریخ (24/11/99) گیلان ، مجموع زیربنای پروژه های ارجاع شده و نهایی شده در گیلان رقم باورنکردنی 7751712 مترمربع میباشد.

    طبق آمار همین سایت تعداد مهندسین دارای پروانه اشتغال( عمران-معماری-برق-مکانیک) استان گیلان 9851 نفر میباشد .حال با ضرب و تقسیم ساده ای متوجه تفاوت !!!! متراژ کارارجاعی به مهندسین ومجموع متراژارجاع شده میشویم.

    شاید هر مهندسی با مقایسه متراژ کار ارجاعی و این ارقام شگفت اور ارجاع شده به دنبال پاسخ این پرسش باشد که سرنوشت مابقی هزاران هزار مترمربع ارجاعی چه میشود؟

    حال در همین شرایطی که سیستم ارجاع مهندسی و افزایش سه برابری تعرفه به کارفرمایان تحمیل شده در تعرفه جدید نظام مهندسی شاهد شاهکاری دیگر بودیم.

    افزودن مجری به ساختمانهای بالای 100متر در شرایطی که در سالهای ماضی ، مجری به ساختمانهای بالای 200 متر یا 3 سقف تعلق میگرفت.
    گویا با گذشت هر سال ، اقایان مدیر از تعداد سقف ها کاسته و به تعداد مهندسان می افزایند .

    نکته جالب توجه این است که در استانهای مجاور مانند اردبیل ، مجری فقط به ساختمان بالای 4 سقف تعلق میگیرد.

    اکنون با این مقایسه مختصر، پرسش این است که در استان گیلان ، الزام به داشتن مجری در یک ساختمان با متراژ بالای 100 متر چه دلیل منطقی دارد آنهم در شریطی که 8 مهندس طراح و ناظر در یک پروژه حضور دارند ؟

    چه کسانی از افزودن مجری به تعرفه های جدید سود میبرد جز دفاتری که از ماهها قبل از افزایش تعرفه و افزودن مجری باخبر بودند و مهرهای برخی از مجری های محترم را پیش خرید کرده و حالا میلیونها میلیون سود ازین راه کسب میکنند یا نظام مهندسی از گردش مالی چند ده میلیاردی آن؟

    با این تفاسیر و با احترام به تصمیم گیران نظام مهندسی گیلان باید عرض کنم هیچ منطق و اندیشه درستی در پس چنین تصمیمات عجیب و خلق الساعه ای وجود ندارد و راهکارهایی مانند افزایش تعداد مهندسین یا افزایش تعرفه ها نه جایگاه مهندسین را ارتقا میدهد و نه موجب افزایش نظارت بر روند ساخت و ساز میشود بلکه تنها موجب ناخشنودی بیشتر مردم ، افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز بویژه در مناطق روستایی و همچنین گسترش رانت خواری و وِیژه خواری بعضی دفاتر و مهندسین دارای روابط خاص میشود.

    والسلام
    پوریا پوربابک
    ۹۹/۱۱/۲۴

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.