×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

مو - با این کارها از سفیدشدن موهایتان جلوگیری کنید -

این مسیر طبیعی زندگی است؛ اینکه موهایتان هم مانند دیگر اعضای بدن که شما نمی‌بینید، هر روز، هر ساعت و هر ثانیه عمرشان زیاد می‌شود و پیر می‌شوند. موها، پیری را زود به خودمان و بقیه نشان می‌دهند. البته با راهکارهایی می‌شود مسیر پیرشدن موها را کندتر کنید. درست است که وراثت، نقش مهمی در سفیدشدن موها دارد اما سبک زندگی تا حد زیادی می‌تواند در پیرشدن یا جوان‌ماندن موها نقش داشته باشد. قدیم‌ترها، جوانان این همه مو سفید نمی‌کردند. حالا زمانه تغییر کرده و موسپیدکردن در ۲۰سالگی زیاد هم دور از انتظار نیست.

سفیدشدن مو زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو رنگدانه خود را از دست می‌دهند. دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد؛ دلایلی که با رفع آنها می‌توانید از سفیدشدن موهایتان جلوگیری کنید.

مراقبت غذایی

ویتامین مصرف کنید: تغذیه نامناسب می‌تواند دلیلی باشد تا موهایتان رنگ ببازد و سفید شود. برخی از مواد غذایی هستند که ممکن است کمبود آنها رابطه مستقیمی با سفیدشدن مو داشته باشد. پس به اندازه کافی ویتامین استفاده کنید. ویتامین‌های زیادی هستند که موهای شما را سالم نگه می‌دارند. ویتامین‌هایی مانند بیوتین، B- D-E-A و B۱۲. ویتامین‌های گروه B اما ویتامین‌های مو هستند. کمبود ویتامین‌های B می‌تواند به‌سرعت موهای شما را سفید کند. البته ویتامین‌ها از هر نوعی رابطه مستقیمی با سفیدشدن یا شادابی مو دارند. اگر می‌خواهید روند سفیدشدن موهایتان را متوقف کنید، از همین حالا حبوبات، مرغ، لبنیات، مرکبات و سبزیجات برگدار مصرف کنید که منبع خوبی از ویتامین‌ها هستند.

مواد معدنی مصرف کنید: مواد معدنی، نقش مهمی در رشد و احیای تار موهای آسیب‌دیده دارد. کمبود مواد معدنی مانند روی (زینک)، آهن، منیزیم، سیلیسیوم و مس باعث سفیدشدن موها می‌شود. سیب، گوشت قرمز، حبوبات، قارچ و غذاهای دریایی، منبع مناسبی برای تامین مواد معدنی شماست. اگر می‌خواهید از مکمل‌های دارویی برای تامین مواد معدنی استفاده کنید و قرص آهن یا زینک بخورید، بهتر است با تجویز پزشک این کار را انجام دهید.

مراقبت هورمونی

در بسیاری از موارد، بر هم خوردن تعادل هورمونی، مصرف برخی داروها یا حتی بعضی بیماری‌ها می‌تواند باعث خاکستری‌شدن موها شود.

مصرف دارویی: مصرف برخی داروهای بیماری رماتیسم و داروهایی مانند هالوپریدول، وراپامیل، مفنسین و تریپارانول باعث سفیدشدن مو می‌شوند. بعد از توقف مصرف، اغلب روند سفیدشدن موها کم می‌شود. اگر دارویی مصرف می‌کنید که موهایتان را سفید می‌کند، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید و از او بخواهید دارو یا راهکاری برای متوقف‌شدن سفیدی موهایتان پیدا کنید.

بیماری: ابتلا به تیروئید و کم‌خونی، باعث سفیدشدن موها می‌شود. در درصد بالایی از موارد، ابتلا به تیروئید، هورمون‌ها را بر هم می‌زند و سفیدشدن و ریزش مو را به دنبال دارد. ابتلا به کم‌خونی و کمبود آهن، هم موها را سفید می‌کند و هم باعث ریزش مو می‌شود. با درمان یا کنترل بیماری تا حد زیادی می‌توانید از سفیدشدن و ریزش موهایتان جلوگیری کنید. برای این کار اما باید با پزشک مشورت کنید و از او کمک بگیرید.

مراقبت آرامشی

آرامش می‌تواند به شما کمک کند تا موهایتان آرام شوند و رنگ نبازند.

ریلکس کنید: همه اعضای بدن شما به استرس، نگرانی و فشار واکنش نشان می‌دهند. هر عضوی به شکلی این کار را انجام می‌دهد؛ معده، با ترشح زیاد اسید معده و بروز زخم معده، پوست با عرق‌کردن و جوش‌زدن و موها با از دست دادن رنگدانه‌ها و سفیدشدن. اگر با بروز هر نگرانی و استرسی، یک تار موی سفید به موهای شما اضافه می‌شود، بهتر است سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و ذهنتان را آرام کنید. ورزش‌کردن و انجام حرکات یوگا باعث می‌شود فشاری که روی شماست کمتر شود و البته موهایتان دیرتر رنگ ببازد. برای اینکه موهای یکدست سیاهی داشته باشید، بهتر است از همین حالا یاد بگیرید استرس و نگرانی را مدیریت کنید چراکه شوک عصبی می‌تواند حتی باعث سفیدشدن بخش زیادی از موهایتان شود.

سیگار را ترک کنید: مصرف دخانیات می‌تواند به همه اعضای بدنتان آسیب بزند؛ آسیب به مو هم یکی از آنهاست. مصرف سیگار می‌تواند باعث سفیدشدن زودتر موهای شما بشود. اگر می‌خواهید قبل از ۳۰ سالگی موهایتان سفید نشود، زودتر سیگار را ترک کنید.

مراقبت طبیعی

آلودگی‌های غیرطبیعی: آلودگی هوا و تابش زیاد آفتاب می‌تواند باعث سفیدشدن زودتر موهای شما شود. همان‌طور که آلودگی هوا و تشعشعات خورشید می‌تواند برای پوست شما خطرناک و بد باشد، موهای شما هم در معرض این موارد آسیب می‌بیند. برای اینکه از موهایتان مراقبت کنید، بهتر است آنها را تقویت کنید.

تقویت موها با ماسک‌های طبیعی: روغن نارگیل و روغن زیتون، روند سفیدشدن موها را کند می‌کند.

موارد غیرطبیعی: سوختن مو با سشوار، در زمان کراتین‌کردن یا فرکردن موها می‌تواند به موهایتان آسیب بزند و حتی در مواردی موهایتان را سفید کند. دکلره و برخی از رنگ موها هم می‌تواند به موهای شما آسیب بزند و آنها را سفید کند. بعضی از رنگ موهای خارجی که با آب و هوا و طبیعت شما تناسب ندارد می‌تواند رنگ موهایتان را خاکستری کند. شامپوها و حتی نرم‌کننده‌ها هم می‌توانند چنین نقشی داشته باشند. ممکن است شما به یکی از مواد شیمیایی که در شامپو استفاده شده، حساسیت داشته باشید. بهتر است قبل از استفاده از شامپو یا رنگ مو تحقیق کنید. گاهی استفاده از شامپوهای طبیعی یا رنگ موهای طبیعی می‌تواند گزینه بهتری برای موهای شما باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.