×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

- 3 روش مهم یادگیری تحلیل تکنیکال - تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های مهم تحلیل بازارهای مالی است. این روش تحلیل شامل الگوهای قیمتی، اندیکاتورها، اقتصاد رفتاری، مدیریت ریسک و سایر ابزارهای تحلیلی است. اما سوالی که بسیاری از معامله‌گران تازه وارد از خود می‌پرسند این است که آموزش تحلیل تکنیکال را از کجا باید شروع کنند؟ شروع تحلیل تکنیکال می‌تواند با مطالعه کتاب‌ها، گذراندن دوره‌های تحلیل تکنیکال مقدماتی، دوره‌ تحلیل تکنیکال پیشرفته، دیدن فیلم‌های آموزشی و غیره باشد. ما در این مقاله قصد داریم بهترین روش‌های یادگیری تحلیل تکنیکال را با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری به شما آموزش دهیم.

پایه‌ای محکم بسازید

اولین قدم در یادگیری تحلیل تکنیکال، درک مفاهیم اصلی عرضه و تقاضا و یادگیری اصولی ابزارها می باشد. شما می توانید با مطالعه کتاب هایی که در زیر اشاره شده و همچنین مقالاتی که در وبسایت های آموزشی قرار گرفته است اطلاعات مفیدی بدست آورید ولی این موارد کافی نیست چرا که در بازارهای مالی، این تجربه معامله گرها است که برنده و بازنده بودن را مشخص می کند و برای بدست آوردن این تجربه باید در دوره های تحلیل تکنیکال مقدماتی و پیشرفته شرکت کنید که شامل هزینه می باشد.

مطالعه کتاب

کتاب‌های بیشماری در زمینه تحلیل تکنیکال تالیف شده‌اند که تعدادی از آنها هنوز هم با وجود گذر زمان به خوبی کارایی دارند و می‌توانند منابع خوبی برای معامله‌گران تازه‌کار باشند. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

  1. تحلیل تکنیکال بازار سرمایه اثر جان جی مورفی: این کتاب به عنوان کتاب مقدس تحلیلگران تکنیکال شناخته می‌شود و هیچ تحلیلگر تکنیکالی نیست که این کتاب را توصیه نکند.

1 7 - 3 روش مهم یادگیری تحلیل تکنیکال - تحلیل تکنیکال

۲- سرمایه‌گذاری در سهام به زبان آدمیزاد اثر پاول ملاژنوویچ: این کتاب چکیده ۲۰ سال تجربه ملاژنوویچ در بازارهای مالی است که می‌تواند دید روشنی به شما از شروع تحلیل تکنیکال بدهد.

۳- تجزیه و تحلیل تکنیکال اثر کلیفورد پیستول: این کتاب با زبانی ساده و قابل فهم، اصول تحلیل تکنیکال را به شما می‌آموزد. ساده و مفید بودن مطالب این کتاب سبب شده است که در مدت کوتاهی بتواند به یکی از پرفروش‌ترین و معروف‌ترین کتاب‌ها در زمینه تحلیل تکنیکال تبدیل شود.

۴- الگوی شمع‌های ژاپنی اثر استیو نیسون: اگرچه دهه‌ها است که از نگارش این کتاب می‌گذرد، اما مطالب آن همچنان مورد استفاده تحلیلگران تکنیکال قرار می‌گیرد.

2 6 - 3 روش مهم یادگیری تحلیل تکنیکال - تحلیل تکنیکال

۵- آموزش تحلیل تکنیکال اثر مارتین.جی.پرینگ: این کتاب یکی از کتاب‌های معروف و کارآمد در زمینه تحلیل تکنیکال است که در آن نویسنده تلاش کرده است تحلیل تکنیکال را با مباحثی همچون روانشناسی معاملات و مکانیک بازار ترکیب کند تا درک درستی از تحلیل تکنیکال به خواننده ارائه شود.

شرکت در دوره های آنلاین

اما در مورد دوره‌های آنلاین، باید به یک نکته مهم توجه کرد؛ با گسترده‌تر شدن اینترنت، اگرچه راه برای آموزش در موضوعات مختلف باز شده است، اما از طرفی افراد کلاهبردار نیز از این فضا استفاده کرده و با فروش دوره‌های بی‌کیفیت و بعضا قدیمی، اقدام به سو استفاده از افراد تازه‌کار می‌کنند. در این میان انتخاب یک دوره آموزشی مناسب که بتواند بازده مطلوبی ارائه دهد بسیار مهم است. یکی از سایت هایی که در تهیه دوره های تحلیل تکنیکال عملکرد خوبی داشته است کلینیک سرمایه (Clinicsarmayeh.com) است.

بسیاری از معامله‌گران خبره، سیستم‌ها و تکنیک‌های معاملاتی خود را به مرور زمان توسعه می‌دهند. توجه داشته باشید که اگر یک سیستم معاملاتی واقعا سودآوری داشته باشد، کسی آن را نخواهد فروخت. افرادی که اقدام به آموزش یا فروش تکنیک‌های معاملاتی خود می‌کنند، معمولا سیستم‌های قدیمی خود را که در حال حاضر کارایی کمتری پیدا کرده‌ است می‌فروشند.

وب سایت

اما وب سایت‌ها نیز یکی دیگر از روش‌های یادگیری تحلیل تکنیکال است. شما می‌توانید بسیاری از مفاهیم پایه و کاربردی تحلیل تکنیکال را از طریق کمی جستجو در وبسایت‌های مختلف، بیاموزید. این وبسایت‌ها می‌توانند نقطه شروع بسیار خوبی برای معامله‌گران مشتاق به یادگیری تحلیل تکنیکال باشد.

تمرین کنید و مهارت‌های خود را توسعه دهید

حال که پایه‌های مبحث تحلیل تکنیکال را به خوبی فراگرفته‌اید، زمان آن است که این آموخته‌ها را در محیط واقعی معاملات به کار بگیرید.

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای آزمایش سیستم معاملاتی، بک‌تست گیری از سیستم معاملاتی است. شما می‌توانید با بک تست گیری مشخص کنید که سیستم معاملاتی شما بر روی داده‌های تاریخی گذشته چقدر کارایی داشته است. به عنوان مثال یکی از استراتژی‌های معامله‌گری استفاده از تقاطع میانگین‌های متحرک است. در این استراتژی، هنگامی که میانگین متحرک کوتاه‌مدت به زیر میانگین متحرک بلند مدت برود، سیگنال فروش و زمانی که میانگین متحرک کوتاه مدت به بالای میانگین متحرک بلند مدت برود سیگنال خرید صادر می‌شود. حال شما می‌توانید به داده‌های تاریخی رجوع کرده و ببینید این استراتژی در گذشته چگونه عمل کرده است.

ذکر این نکته مهم است که سیستم‌های معاملاتی که در داده های تاریخی بازده جذابی داشتند، لزوما در معاملات حاضر همان عملکرد را تکرار نمی‌کنند. حتی ممکن است بعضی افراد با استفاده از داده‌های گذشته، سیستمی را توسعه بدهند که بر روی آن داده‌ها به خوبی عمل کند اما در معاملات آنلاین قابل استفاده نباشند. قدم بعدی برای آزمایش سیستم معاملاتی، انجام معاملات کاغذی یا دمو است.

در صورتی که سیستم معاملاتی شما آزمون بک تست‌گیری را به خوبی پشت سر گذاشت، وقت آن رسیده است که این سیستم را در دنیای واقعی امتحان کنید. شما می‌توانید با استفاده از یک حساب معاملاتی دمو و یا نوشتن معاملات خود بر روی کاغذ، استراتژی معاملاتی خود را در دنیای واقعی امتحان کنید. البته شرکت‌های کارگزاری سیستم‌های به روز و مناسبی را برای این منظور ارائه می‌دهند که شما می‌توانید از آنها نیز استفاده کنید.

متاسفانه بسیاری از معامله‌گران تازه‌کار این مرحله را پشت سر نمی‌گذارند و مستقیم به سراغ معاملات واقعی می‌روند. اما این مرحله بسیار مهم است. شما با صرف کمی زمان بیشتر می‌توانید شاهد سودآوری بیشتر و زیان کمتری باشید و بدانید هرچقدر زمان کمتری برای آموزش بگذارید چند برابر آن زمان را باید صرف جبران ضرر و زیان‌های خود کنید.

سخن پایانی

قدم اول برای یادگیری تحلیل تکنیکال این است که درک درستی از اصول اساسی این روش بدست آورید. این درک جز با مطالعه گسترده و زیاد به دست نمی‌آید. شما می‌توانید با مطالعه کتاب‌ها، وبسایت‌ها و همینطور گذراندن دوره‌ تحلیل تکنیکال مقدماتی به این مهم دست پیدا کنید. پس از آن باید زمان کافی برای ایجاد یک سیستم معاملاتی شخصی قرار دهید. برای این کار باید دوره‌های تحلیل تکنیکال پیشرفته، و بعضی دیگر از منابع آموزشی را که معمولا رایگان نیستند، تهیه کنید. در اینجا باید مواظب باشید دوره‌ای که تهیه می‌کنید از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و بازده مناسبی داشته باشد. در نهایت سیستم معاملاتی خود را بک تست گیری کرده و در دنیای واقعی نیز امتحان کنید تا از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنید. باز هم توجه به این نکته اهمیت دارد که در یادگیری تحلیل تکنیکال هیچ راه میانبری وجود ندارد.

  1. hadi

    این چند کتابی که برای یادگیری تحلیل تکنیکال معرفی کردین رو از کجا میشه تهیه کرد؟

  2. کلینیک سرمایه

    سلام هادی جان
    کتاب هارو میتونید از کتاب فروشی های انلاین تهیه بفرمایید ولی با توجه به اینکه این کتاب ها خیلی قدیمی هستن و تجربیات معامله گری داخلشون استفاده نشده از دوره های انلاین کلینیک سرمایه استفاده کنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.