×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

اهدای عضو - کارت اهدای عضو وجاهت قانونی ندارد/ صدور ۷ میلیون کارت اهدای عضو در ایران - اهدای عضو

به گزارش «بامردم» به نقل از ایسنا، دکتر امید قبادی نایب‌رئیس انجمن اهدای عضو ایران درباره مرگ مغزی و اهدای عضو بیان کرد: مرگ مغزی در ایران و ترکیه به وسیله ۴ پزشک متخصص تایید می‌شود. پزشک داخلی، داخلی اعصاب، جراحی اعصاب و بیهوشی، مرگ مغزی را تایید می‌کنند. این افراد توسط وزیر بهداشت حکم تایید مرگ مغزی را دریافت می‌کنند. این متخصصان همزمان با هم معاینه نکرده و با فاصله معاینه می‌کنند. حتی اگر یک نفر از این ۴ نفر تایید نکند، کار به آنژیوگرافی عروق مغز می‌رسد.

او ادامه داد: وقتی این ۴ پزشک به نتیجه رسیده و امضا کند، یک نماینده از پزشکی قانونی می‌رسد و ۴ موضوع هویت، صحت روال معاینات بالینی، عدم اجبار برای خانواده و عدم وجود ممنوعیت قانونی را باید تایید کند. وقتی پزشکی قانونی تایید کند، مرگ مغزی تایید می‌شود.

نایب‌رئیس انجمن اهدای عضو ایران گفت: گاهی اظهار نظرهایی از طرف پرسنل بیمارستان‌های مبدا بدون صلاحیت لازم انجام می‌شود. مرگ مغزی وقتی تایید می‌شود که آن ۴ پزشک و پزشکی قانونی، مرگ مغزی را تایید کرده باشند.

دکتر قبادی افزود: با این‌که کارت اهدای عضو وجاهت قانونی ندارد، اما در لحظه‌ای که خانواده فوت فرد را پذیرفته باشد، وجود این کارت برای اهدای عضو کمک می‌کند.

او درباره انتقال عضو اهدایی به صورت هوایی نیز توضیح داد: حدود ۳ سال است که انتقال ارگان‌های اهدا شده به صورت هوایی را انجام می‌دهیم. تاکنون ۶۰ انتقال هوایی در ایران با استفاده از ناوگان نیروهای مسلح انجام شده که با این اقدام، ایران هم در رده کشورهای توسعه‌یافته قرار گرفت.

نایب‌رئیس انجمن اهدای عضو ایران گفت: وقتی عضو از بدن فرد مرگ مغزی جدا می‌شود، زمانی وجود دارد که بتوانیم آن عضو را در بدن گیرنده قرار بدهیم. این زمان برای قلب و ریه حدود ۴ تا ۶ ساعت، کبد و روده کوچک و لوزالمعده ۱۰ تا ۱۸ ساعت و برای کلیه ۲۴ تا ۳۶ ساعت است. بنابراین باید حدود ۲ ساعت زمان از این بازه زمانی را کم کنیم تا زمان انتقال مشخص شود که به طور مثال برای قلب و ریه حدود ۲ تا ۲.۵ ساعت زمان برای انتقال نیاز است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.