جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • بهترین سازه ها و ساختار های گلخانه + عکس
    31 فروردین 1401 - 13:39
    شناسه : 196816
    0

    ساختار این نوع گلخانه مدلی از گلخانه قله ایی و سیرکولار است که سقف آن انحنا دارد و البته مانند گلخانه تونلی گرد و پیوسته نیست.

    پ
    پ

    گلخانه ها تاریخچه بسیار قدیمی دارند از رومیان باستان گرفته تا انسان متمدن امروز از گلخانه ها برای رفع نیاز های خودشان استفاده میکردند تا محصولات کشاورزی را بهتر کشت کنند تا از افات و … جلوگیری کنند بدین صورت در تمام طول تاریخ انواع مختلفی از ساخت سازه گلخانه ابداع و اجرا کردند که ما امروز 5 مورد از بهترین نوع سازه گلخانه با شما صحبت کنیم.

    11 1 - بهترین سازه ها و ساختار های گلخانه + عکس -

    گلخانه گاتیک

    ساختار این نوع گلخانه مدلی از گلخانه قله ایی و سیرکولار است که سقف آن انحنا دارد و البته مانند گلخانه تونلی گرد و پیوسته نیست. از مزایای این نوع گلخانه فونداسیون و سازه گلخانه مستحکم و با دوام است بطوری که در شرایط ناهموار محیطی مانند بارش باران و برف تا 70 کیلوگرم در هر متر مکعب برف را میتواند تحمل کند و در شرایطی مانند طوفان و کولاک توانایی تحمل تا 130 کیلومتر بر ثانیه را دارا میباشد. گلخانه گاتیک از جمله گلخانه های ثابت است که قوس گوتیک آن دارای ارتفاع زیادتری نسبت دیواره های جانبی است که فضای بیشتری  را برای پرورش دهندگانی ایجاد می کند که به فضای بلندتری نیاز دارند.

    برای ساخت سازه گلخانه گاتیک از وسایلی چون : ستون ها، ناودان، پروفیل، پوششی برای سقف( مانند نایلونی) و … استفاده میشود.

     به نقل از گروه صنعتی مهراد بزرگترین که یکی از بزرگترین تولید کنندگان هیتر گلخانه و نصب و اجرا سازی سازه های گلخانه است این نوع سازه گلخانه گاتیک از محبوب ترین نوع سازه ها در میان مردم کشور عزیزمان است.

    از جمله مزایای سازه گلخانه گاتیک: قیمت مناسب ، سودهی بالاتر نسبت به سایرین ، استفاده بهینه از نور خورشید ، گردش هوای اسانتر، مناسب کشت خاکی و هیدروپونیک و…. است.

    گلخانه تونلی

    گلخانه تونلی ، نوعی سازه گلخانه است که دارای حلقه های نیم دایره میباشد و جزو گلخانه های موقت است که قابلیت جابه جایی نیز دارد .سازه گلخانه تونلی دارای دیوار‌های عمودی و مجزا نیستند و سازه گلخانه از نقطه اتصال به زمین به صورت منحنی شکل است. شکل سقف گلخانه‌های تونلی، به دو صورت منحنی کامل و زاویه‌دار می‌باشد.

     ساخت این نوع سازه گلخانه تونلی به منظور حفاظت از گیاهان و محصولات در مقابل افات و شرایط بد محیطی میباشد ازین رو به دو شکل تک واحد و یا چند واحدی مرکب ساخته میشود.

    عرض دهانه تونل‌ها: ۱۰- ۶ متر

    بیشترین ارتفاع: 3 الی 4 متر

    فاصله بین کمان زاویه دار: 2.5 الی 3 متر

    گلخانه تونلی ازین جهت اهمیت دارد که ساخت سازه آن سریع ترین سخت سازه گلخانه میان گلخانه های دیگر است و از نظر هزینه بسیار بهینه و مقرون به صرفه است بدین ترتیب انتخاب بسیاری از گلخانه داران و کشاورزان است. زیرا سرعت بالا و هزینه پایینی در نصب و اجرا دارد.

    البته در نوع سقف بلند آن نیز ماشین الات کشاورزی میتوانند وارد فضای درون گلخانه شوند. در پوشش سازه این گلخانه از نایلون های یو وی ، پلاستیکی و یا شیشه نیز استفاده میشود. کشاورزان میتوانند گوجه فرنگی و خیار و… کشت و پرورش میدهند.

    گلخانه قله ایی ( شیروانی)

    نوعی گلخانه با سقف قله ایی شیب دار که شیب 25 تا 30 درجه نیز دارد. طراحی سازه گلخانه قله ایی (شیروانی) به گونه ایی است که دارای بیشترین جذب نور برای فضای درون گلخانه میباشد این نوع گلخانه مقاوم ترین سازه گلخانه را در میان سایرین دارا میباشند زیرا که در مقابل عواملی چون برف و … بسیار مقاوم و مستحکم هستند زیرا دارای فونداسیون قوی و ستون های فولادی گالوانیزه ، رک ها و پینیون های قدرتمند و پوششی از جنس شیشه میباشند.

    سازه گلخانه قله ایی استحکام و مقاومت بسیار بالا هزینه زیادی را نیز برای کشاورز و گلخانه دار نیز به دنبال دارد بطوری که ساخت سازه گلخانه قله ایی ( شیروانی) جز پر هزینه ترین سازه های گلخانه است که گلخانه هایی با هزینه کمتر و کارایی مشابه نیز وجود دارند.

    با توجه به شرایط محیطی و اقلیم ایران این نوع سازه گلخانه در ایران طرفدار زیادی ندارد و برای مصارف خاص بیشتر طراحی و اجرا میشود.

    22 1 - بهترین سازه ها و ساختار های گلخانه + عکس -

    انواع ساختار برای سازه گلخانه

    ساختار چوبی: زیباترین ماده و بهترین عایق حرارتی است، باید ضد پوسیدگی و بدون گره یا ترک انتخاب شود. کیفیت چوب معیاری برای ماندگاری است، از استفاده چوب خیلی نرم خودداری باید کرد زیرا که در صورت عدم نگهداری منظم خطر خراب شدن آن گلخانه دار را تهدید میکند. لازم به ذکر است در ساخت سازه گلخانه با فونداسیون چوبی باید توسط یک تکیه گاه آجری از زمین جدا شود، تا از بیشتر مشکلات تخریب پایه جلوگیری می شود.

    ساختار فولادی: برای ساخت گلخانه های بسیار بزرگ ایده آل است زیرا انعطاف پذیر و مقاوم است، به ندرت برای استفاده خصوصی و گلخانه های کوچک خانگی در نظر گرفته می شود و برای جلوگیری از زنگ زدگی باید گالوانیزه شود تا هزیه نگهداری آن پایین بیاید.

    33 - بهترین سازه ها و ساختار های گلخانه + عکس -

    ساختار پی وی سی: ارزان ترین نوع از همه مواد و متریال ساخت فونداسیون است، همچنین عایق خوبی است که تراکم را محدود می کند و امکان صرفه جویی در انرژی را فراهم می کند، علاوه بر این، نگهداری آن آسان است. اما باید بدانید که پی وی سی به مرور زمان کدر و تیره می شود، طول عمر آن کمتر از چوب یا آلومینیوم است و وزن بسیار بالایی را نمیتواند تحمل کند که این امر موجب آن است که برای ساخت سازه های بزرگ

    از آن استفاده نمیشود.

    ساختار آلومینیومی: رایج ترین سازه است که مقاومت زیادی به خصوص در برابر بادهای قوی ایجاد می کند. سبک وزن است، به نگهداری کمی نیاز دارد و زنگ نمی زند. گلخانه های آلومینیومی با کیفیت بالا می توانند صدها سال دوام بیاورند. از جنبه منفی، آلومینیوم عایق خیلی خوبی برای گرما و سرما نیست و در فصل زمستان و مناطقی با اقلیم سرد پاسخگوی نیاز کشاورزان نمیتواند باشد، باید از یک سیستم ثابت با گیره فولادی برای آب بندی اتصالات استفاده کرد.

    به هر حال بهترین اتفاق برای دوست داران گیاه و پرورش آنها این است که دارای گلخانه ایی برای خود باشند و بسیار هم زیباست که بتوانند از آن کسب درامد کنند. برای تحقق بخشیدن به این رویا شما میتوانید با گروه صنعتی مهراد که یکی از متخصص ترین سازنده های سازه گلخانه است به رویای خود برسید.

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “بهترین سازه ها و ساختار های گلخانه + عکس”
    1. خیلی عالی و مفید بود

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.