جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آشنایی با برخی از قطعات خودرو
    13 اردیبهشت 1401 - 1:38
    شناسه : 197544
    0

    در این نوشته قصد داریم برخی از قطعات خودرو را با هم بررسی کنیم مانند : اسبک خودرو چیست ، آسیابک خودرو چیست ، اگزوز خودرو چیست ، استارت خودروچیست، استکان تایپیت خودرو چیست، استپر موتور خودرو چیست . پس با ما همراه باشید …

    پ
    پ

    1234 - آشنایی با برخی از قطعات خودرو - قطعات خودرو

    در این نوشته قصد داریم برخی از قطعات خودرو را با هم بررسی کنیم مانند : اسبک خودرو چیست ، آسیابک خودرو چیست ، اگزوز خودرو چیست ، استارت خودروچیست، استکان تایپیت خودرو چیست، استپر موتور خودرو چیست . پس با ما همراه باشید …

    اسبک خودرو چیست

    کار اصلی اسبک خودرو این است که بادامک‌های میل بادامک را به وسیله خود به انتهای ساق سوپاپ وصل کند. این در واقع برجسته‌ترین نقشی است که یک اسبک خودرو می‌تواند انجام دهد که البته نقش‌های دیگری هم برای آن تعریف شده است. هر حرکتی که بادامک‌ها و میل‌های آن‌ها داشته باشند، با این قطعه به سوپاپ خودروی شما منتقل خواهد شد.

    نام دیگر این قطعه انگشتی است که البته آن را با چکشی نیز می‌شناسند. این قطعه در واقع شبیه به یک اهرم است تا بتواند این اتصال را به بهترین شکل ممکن برقرار سازد. در صورتی که نگاهی به آن داشته باشید، به خوبی به این موضوع پی خواهید برد. هر چرخشی که میل بادامک داشته باشد، یک طرف از اسبک را درگیر خود خواهد کرد.

    این باعث می‌شود که قطعه نام برده شده با سمت بالا در حرکت باشد. در همین راستا، سمت دیگر این قطعه به سمت پایین در حرکت خواهد بود. همین کار، به انتهای سوپاپ خودروی شما نیرویی وارد می‌کند. این چرخه در ادامه تکرار خواهد شد؛ بدان معنا که سمتی که در بالا مشاهده می‌شد، این بار به بخش پایینی خواهد رفت و عکس این موضوع برای دیگر سمت رخ می‌دهد.

    آسیابک خودرو چیست

    آسیابک یک قطعه از مجموعه قطعات تشکیل‌دهنده سیستم کلاژ خودرو است. این قطعه که به شکل یک زغال سیاه‌رنگ است از کربن ساخته می‌شود. آسیابک خودرو ازیک‌طرف به دوشاخ کلاج و از سمت دیگر با فنرهای خورشیدی دیسک کلاژ ارتباط دارد.

    مهم‌ترین کاربرد آسیابک در سیستم کلاژ خودرو ایجاد تکیه گاهی مناسب و دوار در بین دوشاخ خورشیدی‌ها است. امروزه شرکت‌های تولیدکننده خودرو بلبرینگ کف را جایگزین آسیابک خودرو قرار داده‌اند.

    اگزوز خودرو چیست

    سیله نقلیه که با موتور کار می‌کند، برای عملکرد صحیح نیاز به داشتن اجزایی دارد تا دودهای ناشی از احتراق‌های صورت‌گرفته در سیلندر را به خارج از موتور هدایت کند. در صورت نبود این قطعه، سیلندر با تجمع گازهای تولید شده دچار انفجار خواهد شد. پس در نتیجه اگزوز یک قطعه بسیار مهم در هر ماشین و یا موتور به شمار می‌رود.

    شاید در نگاه اول اگزوز را تنها یک لوله ساده ببینید. اما این قطعه مهم در خودرو بسیار پیچیده بوده و خود از قطعات مختلفی تشکیل شده است.

    اجزای تشکیل‌دهنده یک اگزوز بسیار متنوع هستند و شامل: منیفولد، انبار اگزوز، کاتالیست، لوله‌های ربط و همچنین لوله‌های خروجی دود می‌شوند که در ادامه دررابطه‌با هرکدام از این اجزاء توضیحاتی داده می‌شود.

    اولین بخش در یک اگزوز منیفولد است. منیفولد وظیفه انتقال دودهای تولید شده در بخش سرسیلندر را به لوله اگزوز خودرو بر عهده دارد. جنس این قطعه معمولاً از فولاد، چدن و یا آلومینیوم بوده و مقاومت خوبی در برابر گازهای خروجی از خود نشان می‌دهد.

    منیفولد معمولاً به دو صورت در موتورهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. به این‌گونه که در موتورهای خطی منیفولد به‌صورت یک‌طرفه و در موتورهای خورجینی این بخش به‌صورت ۷ و در دو طرف قرار داده می‌شود.

    انبار اگزوز و یا صداخفه‌کن وظیفه دارد سرعت گازهای خروجی از لوله اگزوز را کم کرده و در نتیجه صدای ماشین کمتر خواهد بود. همچنین انبار اگزوز مانع ایجاد لرزش در بخش لوله اگزوز می‌شود.

    عدم وجود این قطعه در ماشین سبب ایجاد صداهای گوش‌خراش شده و عابران و اطرافیان را آزار می‌دهد. همچنین این بخش از تولید گازهای اضافه نیز جلوگیری می‌کند. پس در نتیجه توجه به‌سلامت این قطعه خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است.

    کاتالیست یکی از مهم‌ترین قطعات در اگزوز به شمار می‌رود که وظیفه تصفیه گازهای خروجی از محفظه احتراق رابر عهده دارد. وجود قطعات سرامیکی در این بخش موجب می‌شود گازهای خروجی مقداری تصفیه شده و خطر کمتری را به وجود بیاورند.

    بسیاری از افراد باور دارند که این قطعه در کاهش شتاب موتور نقش داشته و اقدام به جداسازی کاتالیست می‌کنند. این در صورتی است که کاتالیست هیچ‌گونه نقشی در شتاب خودرو نداشته و جداکردن آن از اگزوز تنها موجب ایجاد آلودگی بیشتر و آسیب به محیط‌زیست می‌شود.

    همچنین لازم است این قطعه مهم را هر چهار سال یکبار تعویض کنیم تا به‌خوبی بتواند کار تسویه گازها و دودهای خروجی از اگزوز را انجام دهد.

    استارت خودروچیست

    استارت خودرو که به آن استارتر نیز گفته می‌شود، یک موتور الکتریکی در خودرو است. این قطعه مهم در خودرو توسط کلاید جی کلمن یک شهروند آمریکایی اختراع شد. این بخش از خودرو وظیفه دارد که نیروی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل کند. استارت برای روشن شدن خودرو نیرویی را به سمت موتور آن ارسال می‌کند و از این طریق سبب روشن شدن خودرو می‌شود.

    نیروی الکتریکی خودرو از طریق باتری اتومبیل شما تامین می‌شود. خودرو برای استارت خوردن به نیروی الکتریکی زیادی در حدود 50 الی 150 آمپر نیاز دارد. استارت خودرو دارای انواع مختلفی است که از آن می‌توان به استارت دنده مارپیچی، استارت دنده مارپیچی کشویی و استارت گیربکسی اشاره کرد.

    اجزا استارت خودرو در یک دسته‌بندی کلی از آهنربا و سیم‌پیچ تشکیل‌شده است. از بخش‌های مختلف استارت می‌توان به اتوماتیک استارت، ذغال، درپوش، کلگی، آرمیچر، دنده استارت، سیم‌پیچ، بالشتک و پوسته اصلی اشاره کرد. در ادامه هرکدام از این موارد را به‌صورت خلاصه برای شما ذکر خواهیم کرد.

    این قطعه از استارت به شکل استوانه کوچکی است که در آن دو سیم‌پیچ یکی کشنده و دیگری نگه‌دارنده قرارگرفته است. اتوماتیک یکی از قطعاتی بوده که محل قرارگیری آن بر روی پوسته اصلی است. اتوماتیک استارت خود از اجزای مختلفی تشکیل‌شده که از آن می‌توان به دوپیچ، فیش اتوماتیک، پلانچر، سیم‌پیچ کشنده، سیم‌پیچ نگهدارنده، پولکی مسی و اهرم دوشاخه اشاره کرد. وظیفه‌ای که این قطعه در استارت بر عهده دارد شامل منتقل کردن نیروی الکتریسیته دریافتی از باتری خودرو به سمت سیم‌پیچ‌ها است.

    درواقع یکی از نقش‌های اتوماتیک استارت خودرو را می‌توان به‌عنوان واسطه‌ای بین باتری و موتور استارت دانست؛ اما نقش دیگر استارت خودرو این است که زمانی شما شروع به استارت زدن می‌کنید با هدایت دنده استارت به سمت جلو باعث می‌شود که دنده با چرخ طیار (فلایول) برخورد کند و با این کار باعث به حرکت درآمدن فلایول خواهد شد.

    استکان تایپیت خودرو چیست

    تایپیت قطعه‌ای در موتور سوپاپ یا سوپاپ بالابر است که می‌تواند کارهای مختلفی را برای خودرو انجام دهد. البته اصلی‌ترین وظیف این قطعه را باید انتقال حرکات مربوط به برجستگی بادامک به میله‌ای با همین نام یعنی تایپیت به شمار آورد. بنابراین در صورتی که این قطعه در خودرو وجود نداشته باشد، شاهد چنین حرکتی نخواهیم بود.

    به طور کلی تایپیت‌ها را می‌توان به دو مدل در بازارها و فروشگاه‌های معتبر مشاهده کرد که تایپیت مکانیکی و تایپیت روغنی هستند. تایپیت‌های مکانیکی به صورت توپر و یا تو خالی روانه بازار شده‌اند و هر کدام هم کاربردهای خاص خود را دارند. این که کدام مدل از این تایپیت‌ها با خودروی شما سازگاری دارد، در نهایت بعد از انجام تحقیقات به وسیله خودتان دانسته خواهد شد.

    اگر بخواهیم در ممورد تاریخچه این قطعه با هم صحبت داشته باشیم، باید بگوییم که همه چیز از سال 1930 میلادی آغاز شد. شرکت کادیلاک در آن زمان برای یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه خود از این قطعه استفاده کرد و با نتایج بسیار خوبی نیز رو به رو شد. تایپیت‌های هیدرولیکی در سال‌های بعد از 1980 به اوج خود رسیدند و تغییرات و پیشرفت‌های به سزایی در آن‌ها به چشم خورد.

    شاید شما بتوانید راهکارهای مختلفی را استفاده کنید که صدای موتور را به حداقل رسانده و عمر آن را افزایش دهید. با این حال، تایپیت از همه آن‌ها می‌تواند بهتر باشد و دلایل زیادی هم برای آن وجود دارد. یکی از این دلایل را باید مقرون به صرفه بودن این قطعه به حساب آورد؛ به این صورت که با بودجه‌های اندک نیز می‌توان نسبت به خرید آن اقدام نمود.

    به جز آن، این قطعه می‌تواند کیفیت را در کار شما تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

    استپر موتور خودرو چیست

    استپر یکی از قطعات مهم در موتور خودرو محسوب می‌شود که آن را نوعی قطعه الکترونیکی- مکانیکی می‌دانند. برخی افراد استپر را به ‌نام سوپاپ کنترل هوا در دورهای پایین موتور خودرو نیز می‌شناسند. محل قرارگیری این قطعه بر روی دریچه گاز خودرو است. زمانی که شما پدال گاز را فشار نداده و دور موتور پایین باشد، استپر وظیفه دارد میزان هوای ورودی به دریچه گاز را کنترل کرده و باعث شود که خودروی شما در آن حالت روشن بماند.

    این قطعه برای روشن نگه‌داشتن خودرو در دورهای پایین به کمک سنسور دریچه گاز، اطلاعاتی را به ECU (کامپیوتر خودرو) ارسال و دریافت کرده و از این طریق مانع خاموش شدن خودروی شما خواهد شد. این قطعه ازآنجایی‌که در محل ورودی موتور قرار دارد؛ بنابراین دوده روغن و آلودگی‌های دیگری را به سمت خود جذب کرده و مانع کثیف شدن موتور خودرو می‌شود. کثیف بودن این قطعه سبب می‌شود در عملکرد بخش‌های دیگر موتور اختلال وارد شود؛ به همین دلیل استپر را باید در دوره‌های زمانی مشخصی تمیز کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.