جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی
    01 تیر 1401 - 11:01
    شناسه : 200160
    0

    استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی قدیمی و بردهای الکترونیکی فرآیند جدیدی نیست. به طور دقیق، دو روش شیمیایی متمایز برای استخراج طلا از وسایل الکترونیکی قدیمی استفاده می شود.

    پ
    پ

    آیا بازیابی طلا از وسایل الکترونیکی ارزشش را دارد؟

    گفتن داستان تمدن بشری بدون ذکر طلا تقریباً غیرممکن است. این فلز درخشان، براق و زرد، داستانی کاملاً روایت می‌کند، از استفاده به عنوان ارز در دوران اولیه تا تبدیل شدن به یک نماد وضعیت در جواهرات و تزئینات در دوران مدرن‌تر. این فلزی است که جرقه مهاجرت های گسترده در سراسر قاره ها را برانگیخت و استعمار و به بردگی میلیون ها نفر را به همراه داشت.

    امروزه طلا چنین رفتاری را ایجاد نمی کند، اما همچنان انسان را برای کسب آن به افراط می کشاند. به طور سنتی، انسان ها سنگ معدن فلز را استخراج می کردند و آن را برای استخراج فلزات تصفیه می کردند. هجوم‌های معروف طلا در سراسر جهان هزاران جستجوگر را برانگیخت تا ثروت خود را در معادن جستجو کنند.

    در دهه‌های اخیر، طلا راه خود را به کاربردهای صنعتی و دستگاه‌های الکترونیکی باز کرد. ویژگی های هدایت الکتریکی برتر آن، آن را به فلزی منتخب برای آبکاری کانکتورها بر روی بردهای الکترونیکی موجود در لوازم خانگی و دستگاه های الکترونیکی مورد استفاده ما تبدیل کرده است. سالانه میلیاردها برد الکترونیکی و سایر زباله‌های الکترونیکی دور ریخته می‌شوند، فرصتی برای بازیافت‌کنندگان وجود دارد که بتوانند طلا را استخراج کنند، آن را پالایش کنند و برای سود بفروشند.

    استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی

    سوال اصلی این مدل کسب و کار این است: “آیا بازیابی طلا از وسایل الکترونیکی ارزشش را دارد؟” در حالی که پاسخ کوتاه به این سوال بله است، پاسخ کامل بسیار پیچیده است. برای داشتن یک سرمایه گذاری سودآور برای استخراج طلا از وسایل الکترونیکی، یک کارآفرین باید معیارهای زیادی را رعایت کند:

    روش استخراج

    هزینه بالای ورود

    مقیاس عملیات

    نگرانی های زیست محیطی و ایمنی

    در دسترس بودن ضایعات فلزی به عنوان ماده اولیه

    لجستیک پشت کل فرآیند

    رویکرد یکپارچه بازیافت

    در دسترس بودن نیروی کار آموزش دیده

    روش استخراج طلا با خرید ضایعات قطعات الکترونیکی

    استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی قدیمی و بردهای الکترونیکی فرآیند جدیدی نیست. به طور دقیق، دو روش شیمیایی متمایز برای استخراج طلا از وسایل الکترونیکی قدیمی استفاده می شود.

    در روش اول: از یکی از قوی ترین اسیدهای دنیا یعنی آکوا رژیا استفاده می شود. Aqua regia مخلوطی از دو اسید قوی است: اسید هیدروکلریک و اسید نیتریک. فلزات گرانبها مانند طلا بی اثر هستند و به یک محلول اسید واکنش نشان نمی دهند. ترکیبی از اسید هیدروکلریک و نیتریک، طلا را برای بازیابی حل می کند. با این حال، این فرآیند بخارات سمی خطرناک برای انسان آزاد می کند. مخلوط اسید و اجزای الکترونیکی نیاز به پالایش بیشتری دارد که شامل مواد شیمیایی خطرناک تری است تا زمانی که طلای خالص استخراج شود.

    روش دوم: شامل استفاده از الکترولیز برای استخراج طلا از ضایعات قطعات الکترونیکی است. اجزای خرد شده در ظروف بزرگتر برای سوزاندن قرار می گیرند. برای استخراج موفقیت آمیز طلا از آن مخلوط، سیانید سدیم یک ماده شیمیایی حیاتی است. با استفاده از یک منبع الکتریسیته، الکترولیز ذرات طلا را جدا کرده و به یک میله فلزی متصل می کند. نقطه ضعف اصلی این روش سیانید سدیم فوق خطرناک و آسیبی است که به انسان وارد می کند.

    هر دو روش نگرانی های جدی ایمنی و زیست محیطی دارند اما بدون شک کارآمد هستند.

    استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی

    هزینه بالای ورود

    ماشین آلات، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات حفاظتی و مواد شیمیایی مورد نیاز برای بازیابی طلا از وسایل الکترونیکی گران هستند و شروع یک تجارت در مقیاس کوچک را برای یک آماتور تقریبا غیرممکن می کند. سرمایه گذاری قابل توجهی باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که عملیات 100٪ با تمام قوانین و مقررات مطابقت دارد و بیشتر این سرمایه گذاری هزینه استخدام شیمیدان های حرفه ای و شخصی برای رسیدگی به فرآیند پالایش و زباله های یکبار مصرف است.

    مکانی که در آن فرآیند پالایش انجام می شود نیز نیاز به تجهیزات ویژه دارد. این به یک پروژه گران قیمت اضافه می کند. اکثر علاقه مندان به سادگی نمی توانند یک عملیات در مقیاس صنعتی را بپردازند.

    مقیاس عملیات

    نگرانی دیگر ایجاد صرفه جویی در مقیاس برای بازپرداخت سرمایه گذاری و راه اندازی یک تجارت سودآور پالایشی است. مقدار طلایی که باید بازیافت شود در مقایسه با اندازه بردهای الکترونیکی بازیافتی ناچیز است. این بدان معناست که کارخانه استخراج به فضای زیادی برای نگهداری تخته های قراضه نیاز دارد.

    به طور همزمان، چنین عملیاتی به ساعات کار زیادی نیاز دارد و لازم است چندین نفر برای انجام وظایف مختلف استخدام شوند. همه اینها به یک عملیات صنعتی در مقیاس بزرگ با لجستیک و پشتیبانی اشاره دارد.

    نگرانی های زیست محیطی و ایمنی

    قبلاً به روش های استخراج خطرناکی که مواد شیمیایی سمی آزاد می کنند اشاره کردیم. چالش مهم تر، نیاز به یک سیستم قابل اعتماد برای دفع زباله های سمی ایجاد شده در طول فرآیند استخراج است. این سیستم باید از دستورالعمل های دقیق برای دفع زباله های خطرناک، از جمله کاهش خطرات ایمنی پرسنل پیروی کند.

    در دسترس بودن ضایعات فلزی و تابلوهای الکترونیکی

    شاید بزرگترین چالشی که یک عملیات استخراج می تواند با آن مواجه شود تامین یک منبع ثابت مواد باشد. این می تواند بسیار چالش برانگیز باشد مگر اینکه عملیات بازیافت با کارخانه های تولید قطعات الکترونیکی قرارداد داشته باشد. علاوه بر این، حمل و نقل در بردهای الکترونیکی از تاسیسات زباله الکترونیکی در منطقه نیاز به تدارکات و فضای ذخیره سازی دارد.

    ماشین‌آلات و تجهیزات گران‌قیمت مورد نیاز برای فرآیند استخراج، هنگام نشستن و انجام هیچ کاری، هزینه زیادی را برای عملیات در پی دارد. اطمینان از اجرای بهینه عملیات بدون وقفه تنها راه برای اجرای یک تجارت سودآور در استخراج طلا است.

    رویکرد یکپارچه بازیافت

    ذکر این نکته ضروری است که میزان طلا در بردها و قطعات الکترونیکی بسیار ناچیز است و به طور مطلق نسبت به فلزات دیگر کوچکتر است. ایجاد یک عملیات استخراج که می تواند فلزات دیگر – مانند نقره، پلاتین، مس یا پالادیوم را جدا کند – یک راه عالی برای افزایش سودآوری سازمان است.

    با بازیافت فلزات مختلف، همیشه راهی برای ارائه چیزی در بازار خواهید داشت که لزوماً طلا نیست. این انعطاف پذیری عملیات را بهبود می بخشد و مسیر متفاوتی را برای توسعه آینده فراهم می کند.

    استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی

    در دسترس بودن نیروی کار آموزش دیده

    پیوستن افراد واجد شرایط به عملیات شما همیشه یک چالش است. عملیات بازیافت و استخراج اغلب در مناطق روستایی یا مناطقی قرار دارند که چنین عملیاتی می تواند کمترین آسیب را به محیط زیست محلی وارد کند. نیروی انسانی مورد نیاز برای فرآیند استخراج به نیروی کار واجد شرایط، از جمله کارگران با مدرک دانشگاهی در شیمی یا موارد مشابه نیاز دارد.

    متقاعد کردن افراد دارای تحصیلات دانشگاهی برای پیوستن به عملیات شما در میان ناکجاآباد کار دشواری است. ارائه حقوق و پاداش های بالاتر ممکن است به طور جدی بر نتیجه کسب و کار شما تأثیر بگذارد. با رشد این عملیات، به دلیل فقدان نیروی کار واجد شرایط، ممکن است در برخی مناطق گسترش آن غیرممکن باشد.

    حفاظت از محیط زیست و ایجاد کسب ‌وکارهای پایدار از موضوعاتی است که در دستور کار همه دولت‌های بزرگ در سراسر جهان قرار دارد. برای اجرای قوانین و مقررات، بازرسان و حسابرسان دولتی مکرراً از مرکز بازدید می‌کنند، نمونه‌برداری می‌کنند، ماشین‌آلات را بررسی می‌کنند و همه چیز را در داخل و اطراف آن مرکز بررسی می‌کنند. مجازات برای نقض قوانین و مقررات می تواند شدید باشد.

    مطابقت با آخرین قوانین و مقررات در حالی که یک کسب و کار سخت را با سود اداره می کنید بسیار چالش برانگیز است. انتظار می‌رود مقررات و قوانین مربوط به حفاظت از محیط زیست و پایداری در آینده سخت‌تر شود و دشواری اجرای عملیات استخراج را بیشتر کند.

    با در نظر گرفتن همه عوامل ذکر شده، بدیهی است که ایجاد کسب و کار از بازیافت طلا از الکترونیک کار آسانی نیست. مقیاس عملیات مورد نیاز برای توجیه هزینه‌ها و بازگشت سرمایه اولیه به گونه‌ای است که تنها عملیات استخراج طلای صنعتی بزرگ‌تر شانس سودآوری دارد.

    حتی اگر بتوانید پول مورد نیاز برای شروع کسب و کار را جمع آوری کنید، اجرای عملیات روزمره آسان نخواهد بود. دستکاری قوانین نامطلوب فزاینده و در عین حال مراقبت از ایمنی و سلامت کارکنان کافی است تا حتی با تجربه ترین مدیران را تحت فشار قرار دهد.

    اگر شما هم به اینکار علاقه دارید می توانید آموزش کامل را در سایت حامی بازیافت ببینید اما اگر ضایعات قطعات الکترونیکی دارید مانند ضایعات کامپیوتر، ضایعات پرینتر، ضایعات مانیتور و ضایعات موبایل که میخواهید از فروش آن به متخصصان کسب درآمد نمایید حامی بازیافت ضایعات الکترونیکی در اصفهان و سایر شهر ها را به همراه هزینه حمل و نقل از شما خرید میکند.

    استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی”
    1. بیزحمت آموزش استخراج طلا رو هم قرار بدید از ضایعات الکترونیکی

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.