×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

تا چه اندازه با سافت باکس های آشنا هستید؟ سافت باکس های چگونه کار می کنند؟ چگونه می توانند به عکاسان و فیلمبرداران کمک کنند؟ سافت باکس ها معمولا در چه مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟ و چگونه می توان با نرم تر کردن و ملایم تر کردن نور،‌ موجب افزایش کیفیت و شفافیت تصاویر شد؟ اگر برای شما نیز از این دسته سوالات پیش آمده است، به نقل از کروماکی لند سافت باکس ها راز عکس های جذاب هست پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله را با انتها مشاهده کنید.

اهمیت نور در صنعت عکاسی یا فیلمبرداری

اصلا اغراق نیست اگر بگوییم که نور جز اصلی ترین و مهم ترین شاخصه ها در هنگام عکاسی به حساب می آید. به عبارتی دیگر در عکاسی همه چیز از نورپردازی آغاز می شود. به عبارت دیگر شاید مسئله نور حتی از مهارت و تخصص عکاس و همچنین مدل دوربین عکاسی نیز ز مهمتر باشد.ممکن است فکر کنید که برای تبدیل شدن به یک  عکاس حرفه‌ای فقط لازم است هنر عکاسی را یاد بگیرید و کمی خلاقیت چاشنی کار خود کنید.

 اما نکته حائز اهمیت این است که برای ثبت تصاویر با کیفیت و شفاف و واضح باید اصول نورپردازی و نوردهی را نیز رعایت کنید. نور اساس و پایه مهارت عکاسی به حساب می آید و در صورت عدم وجود نور مناسب و ایده‌آل ، هیچ تصویری ثبت نخواهد شد؛ این موضوع را می توانید در هنگام عکاسی در شب به خوبی حس کنید.

تعریف سافت باکس (SoftBox)

سافت باکس یکی از پرفروش ترین و مهم ترین ابزارهای عکاسی و فیلمبرداری محسوب می‌شود که در میان دیگر تجهیزات عکاسی ،بیشترین و مهمترین کاربرد ها را دارد. در حال حاضر اکثر عکاسان از سافت باکس ها استفاده می‌کنند و کمتر عکاسی را می‌توان یافت که علاقه به استفاده از از این ابزار در هنگام تصویربرداری و فیلمبرداری نداشته باشد.به جرات می توان گفت که در قرن بیست و یکم انعکاسی بدون استفاده از سافت آسا و یا دیگر تأمین کننده های نور تقریباً غیر ممکن است. همان طور که از کلمه سافت باکس نیز مشخص است، ترجمه فارسی این عبارت می‌تواند کلمه جعبه نرم یا اصطلاحاً جعبه نرم کننده نور باشد.

سافت باکس ها دقیقا چه کاری می کنند؟

آیا برای شما نیز این سوال یک دغدغه مهم است؟ نگران نباشید! اگر برای اولین بار است که عبارت سافت باکس ها را می شنوید احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده است که دقیقاً سافت باکس ها چه کار می کنند چگونه می‌توانند به عکاسان کمک کنند؟ در واقع سافت باکس ها وظیفه دارند که نور خارج شده است منابع نور معمولی مانند لامپ ها یا ال ای دی ها تعبیر شده در انتهای خود را به نور نرم و ملایم تبدیل کرده و آن را به صورت تمرکزی به سمت سوژه هدایت و منتشر می کنند؛ این امر باعث می شود که هیچگونه سایه خشن و تندی در اطراف سوژه یا بر روی لبه های آن شکل نگیرد و در نهایت  کیفیت، شفافیت و وضوح تصاویر ثبت شده نیز افزایش پیدا می‌کند.

عکاسی در کروماکی لند

چه معیارهایی در میزان نرمی نور تاثیرگذار هستند؟

همانطور که گفته شد نور جز اصلی ترین و اساسی ترین شاخصه ها در کیفیت و شفافیت عکس های خروجی محسوب می شود. از سوی دیگر سافت باکس ها این اجازه را به عکاس ها و تولیدکنندگان محتوای حرفه ای می دهند که بهترین و ایده آل ترین نور را پیدا کنند و از آن برای افزایش کیفیت تصاویر استفاده کنند.  در این میان عامل مهم وجود دارد که می تواند تاثیر بسزایی در میزان سختی و نرمی نور داشته باشد.

ابعاد

سایز منبع نور در مقایسه با سوژه مورد نظر، یکی از این عوامل است. رابطه ای که بین ابعاد نور( در اینجا سافت باکس ) و میزان نرمی و سختی نور وجود دارد، یک رابطه مستقیم است؛ یعنی هرچقدر ابعاد سافت باکس بزرگتر باشد، میزان نوری که به سمت سوژه تابیده می‌شود نیز یکنواخت تر، ملایم تر و پراکنده تر است. در نتیجه سایه هایی که بر روی لبه سوژه یا اطراف آن ایجاد می‌شود نیز نرمتر و یکنواخت تر خواهند شد و این موضوع می‌تواند کمک شایانی به افزایش جذابیت و شفافیت تصاویر و خروجی کار کند.

فواصل

هم چنین دومین عامل بسیار مهم که تاثیر زیادی بر روی نرمی و سختی نور دارد ، میزان سافت باکس کس یا هر منبع نور دیگر تا سوژه عکاسی می باشد.در این رابطه نیز یک رابطه مستقیم محسوب می شود؛ یعنی هرچقدر میزان منبع نور تا سوژه افزایش یابد نور تابیده شده به سمت سوژه نیز ملایم تر و یکنواخت تر و نرم تر خواهد بود. در نتیجه اگر قصد عکاسی کاملا حرفه‌ای دارید( به ویژه سبک هایی مانند عکاسی پرتره یا عکاسی از چهره، عکاسی از مدل های پوشاک و مدلینگ عکاسی تبلیغاتی ) لازم است بین سافت باکس و سوژه را تنظیم کنید و به ابعاد سافت باکس نسبت به سوژه نیز دقت کافی را داشته باشید.

 از سافت باکس ها در کجاها استفاده می شود؟

با گسترش و توسعه فضای اینترنت و افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و به وجود آوردن سایت اشتراک ویدیو خارجی و ایرانی مانند گیر آپارات، فعالان و تولیدکنندگان محتوا نیز افزایش پیدا کردند و به همین دلیل سافت باکس ها مورد استفاده تعداد افراد زیادی قرار گرفت؛ این در حالی است که امروزه تولید محتوای حرفه ای و عکاسی و فیلمبرداری محصولات یا خدمات و غیره بدون داشتن منابع نور یا سافت باکس ها تقریباً غیر ممکن است.امروزه از سافت باکس ها در سبک های مختلف عکاسی مانند عکاسی محصول ، عکاسیهای مربوط به فشن و مد، عکاسی های تبلیغاتی، عکاسی‌های پرتره یا عکاسی از چهره، عکاسی ثروتی عکاسی های استودیویی عکاسی از و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استودیو کروماکی لند

نتیجه گیری کلی

ممنون که تا اینجای مقاله را با دقت مطالعه کردید. ما در این مقاله سعی کردیم که شما را با سافت باکس ها و نحوه کارکرد آن ها در صنعت عکاسی آشنا کنیم. همچنین الان با کاربردهای سافت باکس ها نیز آشنایی دارید. توصیه می کنیم اگر قصد ورود به صنعت عکاسی یا فیلمبرداری را دارید و یا حتی می خواهید به عنوان یک بلاگر یا اینفلوئنسر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام شروع به فعالیت کنید، به هیچ عنوان از سافت باکس ها غافل نشوید؛ زیرا که می توانند با افزایش کیفیت محتواهایتان، موجب افزایش مخاطبان و در نتیجه افزایش رشد شما شوند.

 

برچسب ها : ,
  1. احمد

    خوب بود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.