پنج‌شنبه, 13 اردیبهشت 1403 Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41529 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2375×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ویتامین های اساسی مورد نیاز بدن: معرفی 6 ویتامین ضروری
    08 تیر 1401 - 12:48
    شناسه : 200840
    0

    بدن انسان به ویتامین‌های مختلفی نیاز دارد. بسیاری از مشکلاتی که در بدن ما وجود دارد، ناشی از کمبود ویتامین‌ های مختلف است. مشکلاتی مثل ریزش مو، رنگ پریدگی صورت یا مشکلات گوارشی، سر منشا داخلی دارند. معمولاً علت اصلی بروز چنین مشکلاتی، کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن است.

    پ
    پ

    ویتامین های اساسی مورد نیاز بدن: معرفی 6 ویتامین ضروری

    ممکن است شما بسیاری از مواد غذایی که دارای ویتامین‌های مختلفی هستند را مصرف کنید و تصور کنید که از این طریق، ویتامین‌ها وارد بدن شما می‌شوند. اما لازم است بدانید حتی با وجود مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین، باز هم ممکن است بدن شما با کمبود ویتامین مواجه شود. در این صورت شما نیاز دارید که از برخی مکمل‌ها استفاده کنید. در ادامه، ویتامین‌های اساسی مورد نیاز بدن و بهترین ویتامین برای پوست و انواع بیماری ها همچون پوکی استخوان را به طور کامل برای شما بازگو خواهیم کرد.

    ویتامین چیست؟

    ویتامین‌ها نوعی مواد آلی و مهم در بدن انسان هستند که باید به اندازۀ کافی در بافت‌های بدن وجود داشته باشند. در واقع ویتامین‌ها وظیفه دارند که به بدن انسان، برای انجام فعالیت‌های روزمره و حفظ سلامتی، کمک کنند. ویتامین‌ها موادی نیستند که در بدن انسان ساخته شوند. به همین دلیل شخص باید از طریق مصرف مواد غذایی یا روش‌های دیگری مانند مصرف مکمل های مختلف، ویتامین ها را وارد بدن خود کند.

    گاهی اوقات کمبود ویتامین در بدن، مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می‌کند. بسیاری از بیماری ها به علت کمبود ویتامین های مهم به وجود می‌آیند. اکثر ویتامین‌ها از طریق مواد غذایی وارد بدن می‌شوند. اما اگر در نهایت، مجموع ویتامین‌ها در بدن کافی نباشد، باید از مکمل‌ها نیز استفاده کرد. این موضوع به خصوص برای کودکان و رشد قد آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. شما می توانید برای شناخت بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان به اینجا مراجعه کنید.

    انواع ویتامین ها

    ویتامین‌ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم بندی می‌شوند. ویتامین های محلول در آب همان‌طور که از نام آنها مشخص است، در مایعات انحلال پیدا می‌کنند. در واقع این ویتامین‌ها، معمولاً در بدن حفظ نمی‌شوند و بیشتر آنها به کمک ادرار، دفع می‌شوند. برخی از ویتامین های محلول در آب که اهمیت بسیار زیادی دارند، ممکن است به مقدار کمی در بدن نگهداری شوند.

    ویتامین های محلول در آب مورد نیاز بدن

    با توجه به اینکه ویتامین‌های محلول در آب، اکثراً از طریق تخلیه مثانه از بین می‌روند، لازم است که مواد غذایی شامل ویتامین‌های محلول در آب، همیشه و به صورت منظم مورد استفاده قرار بگیرند. چرا که احتمال ذخیره سازی این ویتامین‌ها بسیار پایین است و ممکن است اولین علائم کمبود ویتامین در بدن، مربوط به ویتامین‌های محلول در آب باشد. یکی از انواع ویتامین‌های محلول در آب که در کبد ذخیره و نگهداری می‌شود، ویتامین B12 است.

    ویتامین های محلول در چربی مورد نیاز بدن

    نوع دیگر از ویتامین ها، ویتامین های محلول در چربی هستند که اکثر ما با نام آنها آشنا هستیم. این ویتامین ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند و قابلیت انحلال در چربی را دارند. به همین دلیل، پس از اینکه وارد بدن می‌شوند، می‌توانند به درون بافت‌های چربی نفوذ کنند و برای مدت زمان زیادی درون آنها باقی بمانند. البته در اکثر موارد، بسیاری از ویتامین‌های محلول در چربی، توسط بدن مصرف می‌شوند. این ویتامین‌ها شامل ویتامین های A، E، D و K می‌باشند. شما بدون اینکه بدانید، بسیاری از ویتامین‌های محلول در چربی را از طریق مواد غذایی و به صورت روزانه مصرف می‌کنید.

    پیشنهاد به مطالعه بیشتر: این ویتامین ها استرس را کاهش می دهند.

    6 نمونه از ویتامین های اساسی مورد نیاز بدن

    ویتامین A

    این ویتامین یکی از انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌باشد که نقش مهم آن، حفظ سلامتی استخوان‌ها است. این ویتامین در برخی از میوه‌ها وجود دارد. ویتامین A می‌تواند قابلیت بینایی چشم انسان را تقویت کند.

    ویتامین A

    در صورتی که این ویتامین برای مدت طولانی مصرف نشود، امکان آسیب رسیدن به استخوان‌ها و کاهش بینایی چشم وجود خواهد داشت. همچنین ویتامین A، نقش مهمی در زیبا و شاداب شدن پوست صورت و بدن دارد. گاهی اوقات ممکن است بسیاری از مشکلات ریوی به علت کمبود این ویتامین در بدن باشد.

    براساس مقاله منتشر شده در هاروارد، اگر می‌خواهید میزان این ویتامین در بدن شما به صورت استاندارد وجود داشته باشد، باید به صورت روزانه، حداقل بین ۸۵۰ الی ۹۰۰ میکروگرم ویتامین آ را وارد بدن خود کنید. این ویتامین تاکنون توانسته است با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، از به وجود آمدن بسیاری از بیماری‌های چشمی جلوگیری کند.

    مواد غذایی مختلفی شامل ویتامین A می شوند. اکثر افراد، میوه و صیفی‌جاتی مانند هویج را منشا این ویتامین می‌دانند. همچنین مواد خوراکی دیگری مانند اسفناج، سیب زمینی، انبه و برخی از مواد غذایی مانند جگر، میگو، ماهی، کره، شیر و تخم مرغ نیز این ویتامین را شامل می شوند. هنگامی که این ویتامین در بدن وجود نداشته باشد، بیماری‌هایی مانند خشکی چشم یا مشکلات مربوط به پوست و عفونت به وجود خواهند آمد.

    ویتامین B

    یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز بدن، ویتامین B است. ویتامین B کمک می‌کند که سلامتی پوست حفظ شود. همچنین فعالیت مغز و کارکرد آن تا حد زیادی به این ویتامین بستگی دارد. این ویتامین به بهتر شدن سوخت و ساز در بدن انسان (که شامل زنجیره مصرف غذا و تبدیل آن به انرژی می‌باشد)، کمک می‌کند.

    این ویتامین بر اساس انواع آن، می‌تواند بین ۱ الی ۳۰ میکروگرم در بدن وجود داشته باشد. مواد غذایی مانند تخم مرغ، سیب زمینی، هندوانه، سبزیجات، ماهی و گوشت قرمز، حاوی این نوع ویتامین هستند.

    ویتامین C

    تقریباً بسیاری از ما با ویتامین C آشنایی داریم و می‌دانیم که یکی از منابع مناسب برای تامین این ویتامین در بدن، پرتقال است. این ویتامین نقش بسیار موثری در بدن دارد. در واقع بسیاری از عملکردهای پوست صورت، به میزان ویتامین C موجود در بدن بستگی دارد. به گونه‌ای که معمولاً پزشکان برای درمان مشکلات مربوط به پوست صورت یا شادابی پوست، پیشنهاد می‌کنند که این ویتامین به صورت مکمل مصرف شود.

    ویتامین C

    این ویتامین همچنین از به وجود آمدن بسیاری از سرطان‌ها (مانند سرطان معده یا پستان) جلوگیری می‌کند. ویتامین c یکی از ویتامین هایی است که برای افراد با انواع آلرژی همچون حساسیت به گلوتن و انواع محرک های آلرژی مفید است و به کاهش آلرژی کمک می کند.

    میزان مصرف ویتامین c باید بیشتر از سایر ویتامین‌ها باشد. شما باید به شکل روزانه حدود ۹۰ میلی گرم ویتامین C مصرف کنید. این ویتامین در مواد خوراکی مانند لیمو، اسفناج، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای وجود دارد.

    ویتامین D

    ویتامین D نیز یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها در بدن است. این ویتامین اکثراً از طریق نور خورشید دریافت می‌شود و بهترین ویتامین برای پوکی استخوان است زیرا به حفظ سلامت استخوان‌ها و عضلات بدن کمک می‌کند. پایین آمدن میزان این ویتامین در بدن، بسیاری از مکانیسم‌ها را به هم می‌ریزد. به گونه‌ای که کمبود ویتامین D در بدن، می‌تواند باعث نرم شدن استخوان شود.

    ویتامین E

    این ویتامین، با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، بسیاری از مولکول‌های نامناسب در بدن را از بین می‌برد. ویتامین E همچنین از نابود شدن ویتامین‌های دیگر در بدن نیز جلوگیری می‌کند. این ویتامین باعث می‌شود که سایر ویتامین‌ها در بدن حفظ شوند.

    ویتامین E

    ویتامین E، فعالیت مغز را بهبود می‌بخشد و از ضعیف شدن حافظه جلوگیری می‌کند. بهتر است روزانه، بین ۱۰ الی ۱۵ میلی گرم از این ویتامین را مصرف کنید. ویتامین E معمولاً در خشکبار، گندم یا سبزیجات دیده می‌شود.

    ویتامین K

    این ویتامین به بدن کمک می‌کند که میزان کلسیم را تنظیم کند. همچنین بسیاری از پروتئین‌ها به کمک این ویتامین می‌توانند مکانیسم‌ خود را بهتر انجام دهند. جریان خون با کمک ویتامین K تقویت خواهد شد.

    بهتر است روزانه، بین ۱۰۰ الی ۱۲۰ گرم از این ویتامین را مصرف کنید. منابع غذایی حاوی ویتامین K، بسیار زیاد هستند. شما می‌توانید ویتامین K را در مواد خوراکی مانند تخم مرغ، شیر، جوانه گندم، کلم، جگر و سبزیجات پیدا کنید.

    در این مقاله اساسی ترین ویتامین های مورد نیاز بدن را معرفی کردیم. پیشنهاد می کنیم حتما برای حفظ سلامت خود، از این ویتامین ها در تغذیه خود و به میزان مورد نیاز استفاده کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.