جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چطور از فرش‌های بلااستفاده دستباف در منزل نگه‌داری کنیم؟
    24 مهر 1401 - 12:54
    شناسه : 208623
    0

    یکی از روش‌های نگه‌داری از فرش‌های دستبافتی که قصد دارید تا مدتی آن‌ها استفاده نکنید، آن است که این فرش‌ها را بهتر است لول یا رول کنید.

    پ
    پ

    word image 208623 1 - چطور از فرش‌های بلااستفاده دستباف در منزل نگه‌داری کنیم؟ -

    فرش‌های دستباف به علت آنکه در بافته شدن رج به رج آن‌ها از الیاف گیاهی استفاده شده است به همین خاطر دارای ارزش بیشتری نسبت به سایر فرش‌ها هستند، بنابراین به مراتب باید از آنان بیشتر مراقبت کرد تا آسیب جدی به آنان وارد نشود، اما چگونه؟

    یکی از راه‌های ساده مراقبت از این نوع فرش‌ها شستشوی مکرر آنان است که شما باید ابتدا یک قالیشویی خوب و معتبر را جهت این کار انتخاب کنید، تا بتوانید با خیال راحت فرش‌های خود را به دست آنان بسپارید، بدون آنکه دلهره‌ای از آسیب به تار و پود فرش خود در حین شستشو داشته باشید.

    حال چگونه امکان‌پذیر است که لیستی از قالیشویی‌های معتبر و خوب داشته باشیم؟ شما به راحتی می‌توانید بهترین قالیشویی‌ها را در مناطق مختلف شهر خود پیدا کنید. مثلا اگر در تهران ساکن هستید با صرف اندک زمانی می‌توانید لیستی از بهترین قالیشویی‌های منطقه سکونت خود را در دست داشته باشید. مثلا اگر در منطقه صادقیه تهران ساکن هستید، به راحتی لیست بهترین قالیشویی صادقیه به نشانی اینترنتی را https://sadeghieh-carpet.ir بدست خواهید آورد.

    این مراکز قالیشویی می‌توانند حتی خدمات دیگری غیر از شستن فرش به شما ارائه کنند، مانند موکت‌شویی یا مبل‌شویی که در بعضی مراکز در محل هم این خدمات را برای مشتریان خود انجام می‌دهند، اما در ادامه مقاله قصد داریم شما را با روش‌های دیگر نگه‌داری فرش دستباف آشنا کنیم، برای آگاهی از آن‌ها با ما همراه باشید.

    word image 208623 2 - چطور از فرش‌های بلااستفاده دستباف در منزل نگه‌داری کنیم؟ -

    نگه‌داری از فرش دستباف لوله شده چگونه است؟

    اگر شما قصد دارید تا مدتی از فرش دستباف خود استفاده نکنید و نگران هستید که چگونه از آن باید مراقبت کنید به این نکات توجه کنید:

    یکی از روش‌های نگه‌داری از فرش‌های دستبافتی که قصد دارید تا مدتی آن‌ها استفاده نکنید، آن است که این فرش‌ها را بهتر است لول یا رول کنید.

    بهتر است بعد از رول کردن، آن را در پارچه‌ای ضخیم بپیچید، اما یادتان باشد هرگز از پلاستیک برای بسته‌بندی آن استفاده نکنید، زیرا پلاستیک جریان هوا را مسدود می‌کنند. به همین سبب موجب آسیب دیدگی فرش شما خواهد شد، چون ممکن است رطوبت به مرور زمان در فرش بیشتر شود.

    رطوبت یکی از مخرب‌ترین آسیب دیدگی‌ها را می‌تواند به فرش شما وارد کند، اما نکاتی دیگر درباره نگهداری فرش لوله شده وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهم پرداخت.

    • اولین نکته‌ای که باید قبل از لول کردن فرش دستباف خود به آن توجه کنید، آن است که اگر فرش شما دچار آسیب‌دیدگی شده است، باید به سرعت به فکر برطرف کردن آن با روش‌های ترمیمی و رفوگری باشید.

    اگر پشت گوش بیاندازید ممکن است فرش شما با گذشت زمان حتی آسیب‌های بیشتری ببیند. برای مثال ممکن است در قسمتی از فرش خود پوسیدگی ببینید ولی با گذشت زمان فرش شما پوسیده‌تر شود.

    البته برای امر شما می‌توانید از قالیشویی‌ها کمک بگیرید. یک قالیشویی خوب با داشتن کارشناسان مجرب در این زمینه می‌تواند نوع آسیب‌دیدگی را مشخص کرده و نوع روش ترمیم آن را نیز مشخص و به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

    همچنین این قالیشویی‌ها می‌توانند برای شما مشتریان، شستن تابلو فرش را انجام دهند که این نیز دارای روش‌های مخصوص به خود است. همچنین انواع خدمات در محل را بسته به نوع قالیشویی می‌توانید از آن‌ها دریافت کنید. مانند موکت شویی، فرش شویی و حتی مبل شویی .

    • برای اینکه فرش‌های دستباف خود را لوله کنید، باید بدانید که حتما باید از ضد بیدها برای فرش خود استفاده کنید. زیرا اگر فرش شما دچار بیدزدگی شود، دیگر ترمیم نقاط آسیب دیده کار دشواری خواهد شد. حتی ممکن است بیدزدگی آنقدر گسترده باشد که دیگر نشود برای فرش دستباف شما کاری کرد، چراکه باید برای ترمیم هزینه‌های بسیاری بپردازید تا بتوانید فرش دستباف خود را به حالت اولیه برگردانید.
    • word image 208623 3 - چطور از فرش‌های بلااستفاده دستباف در منزل نگه‌داری کنیم؟ -
    • بهتر است برای لول کردن فرش خود از دو یا سه نفر دیگر کمک بگیرید. البته این برای حالتی است که فرش شما دارای سایز بزرگی است. به همین دلیل ممکن است به خاطر بزرگی سایز فرش شما، لول کردن به تنهایی برای شما دشوار باشد.

    اگر در این کار از کمک دیگران بهره نگیرید ممکن است نتوانید به تنهایی فرش را به صورت منظم و یکنواخت لول کنید. همین موضوع باعث می‌شود که لبه‌های دو سر قالی صاف نباشند و همین بیرون زدگی لبه‌های قالی باعث می‌شود که این لبه‌ها به مرور زمان تا بخورند و آسیب ببینند.

    • اگر فرش دستباف شما برایتان خیلی ارزشمند است، پیشنهاد ما این است که قبل از لول کردن آن یک پارچه ضخیم کتان یا نخی تمیز و ضد عفونی شده روی قالی خود پهن کنید. زیرا این کار از نشستن گرد و غبار روی قالی تا حد امکان جلوگیری می‌کند و در مرحله بعد شما می‌توانید قالی را با طناب ببندید تا امکان ورود هر گونه آلودگی و گرد و غبار را به حداقل برسانید.
    • اما نوشته آخر درباره نگه‌داری از فرش دستباف لوله شده این است که شما باید بسیار مراقب باشید محلی که قرار است فرش خود را در آنجا بگذارید، عاری از هرگونه رطوبت و حشرات و جانوران موذی دیگر باشد، زیرا هر کدام به نوبه خویش می‌توانند آسیب‌هایی را شامل حال فرش شما کنند.

    همچنین دقت کنید که محل نگهداری فرش دستبافت باید بدون نفوذ نور خورشید باشد. زیرا همین امر ممکن است فرش شما را دچار رنگ‌رفتگی و پوسیدگی کند. در آخر هم باید بگوییم که هر چند وقت یک بار محل نگه‌داری فرش دستباف خود را تمیز کنید و آن را از هر گونه گرد و غباری پاک کنید. یادتان بماند که این مکان باید دارای تهویه مناسب، جهت جریان هوا داشته باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.