جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آلودگی های صوتی چه تاثیری بر سلامت ما می گذارند؟
    22 آبان 1401 - 13:18
    شناسه : 210763
    1

    آلودگی صوتی یکی از مشکلات رایج در زندگی روزمره شهروندان امروزی است؛ از این رو برای مبارزه با آن راهکارهای متعددی ارائه می شود که هر یک برای از بین بردن این معضل بزرگ اجتماعی کارایی خواهند داشت. از آلودگی های صوتی صنعتی در کارخانه های بزرگ گرفته تا آلودگی صوتی در ساختمان های چند طبقه غیر استاندارد، همه و همه بر سلامت افراد تاثیر منفی بر جای می گذارند. 

    پ
    پ

    آلودگی صوتی یکی از مشکلات رایج در زندگی روزمره شهروندان امروزی است؛ از این رو برای مبارزه با آن راهکارهای متعددی ارائه می شود که هر یک برای از بین بردن این معضل بزرگ اجتماعی کارایی خواهند داشت. از آلودگی های صوتی صنعتی در کارخانه های بزرگ گرفته تا آلودگی صوتی در ساختمان های چند طبقه غیر استاندارد، همه و همه بر سلامت افراد تاثیر منفی بر جای می گذارند.

    بررسی علل آلودگی صوتی 

    گذشته از اثرات آلودگی صوتی، علل و دلایل ایجاد این آلودگی ها در سطح شهرها مورد بررسی قرار می گیرند که برای رفع این معضلات بزرگ کارایی خواهند داشت. برخی از شایع ترین دلایل ایجاد این آلودگی ها در بخش های مختلف کشور به شرح زیر می باشند:

    1. صنعتی شدن زندگی انسان یکی از مهمترین دلایل است. ماشین آلات صنعتی، انواع آسیاب ها، دستگاه های ژنراتور و… سر و صدای بسیار زیادی در اطراف شهرها به وجود می آورند. قرار گرفتن در معرض این آلودگی های صوتی تاثیر نامطلوبی بر سلامت شنوایی افراد بر جای می گذارد.
    2. انجام کارهای خانه نیز در ایجاد این نوع آلودگی ها تاثیر به سزایی بر جای می گذارد. استفاده از دستگاه های برقی آشپزخانه مانند همزن، میکسر و انواع لوازم نظافتی مانند لباسشویی، جاروبرقی و… سر و صدای بالایی در محیط خانه به وجود می آورد که در صورت بی توجهی به عایق بندی ساختمان، به محیط خارج از منزل نیز منتقل می شود.
    3. فعالیت های ساختمانی خارج از منزل نیز آلودگی های صوتی را وارد محیط می کنند و آرامش خانواده ها را برهم می زنند. ساخت و ساز در سطح شهرها هر روز در حال افزایش است و این مسئله پیامدهای ناگواری در زمینه ایجاد سر و صدا در محیط به دنبال دارد.

    images 1668266271 - آلودگی های صوتی چه تاثیری بر سلامت ما می گذارند؟ - آلودگی صوتی

    اثرات آلودگی صوتی در زندگی افراد 

    آلودگی صوتی در شهرها، اثرات جبران ناپذیری در بخش های مختلف به همراه دارد که هر یک بخشی از زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از این آلودگی ها سلامت جسمانی افراد را تحت تاثیر قرار می دهند و برخی بر رفتار هر فرد تاثیر می گذارند. اثرات آلودگی صوتی بر محیط زیست نیز در این میان جای می گیرند.  برخی از این آثار را در ادامه بررسی می کنیم:

    اثرات آلودگی صوتی بر سلامت جسمی افراد

    آلودگی صوتی تنش های جسمانی بسیاری برای افراد به وجود می آورند. ایجاد فشار خون بالا، مشکلات سیستم تنفسی، ایجاد مشکلات قلبی و نارسایی های مربوط به آن و… در این حوزه دسته بندی می شوند. بیماری هایی مانند حمله قلبی نیز از اثرات مربوط به آلودگی های صوتی در سطح شهرها به شمار می روند.

    مشکلات شنوایی نیز از عمده ترین معایب این آلودگی ها در محیط هستند که ایمنی گوش را کاهش می دهند. موقعیت های ناراحت کننده و تحریک زایی که در اثر این آلودگی ها به وجود می آیند، در سیستم خواب افراد نیز تاثیر نامطلوبی بر جای می گذارد و این مسئله به سلامت جسم آن ها آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند. ایجاد مشکل در سیستم قلبی عروقی نیز از مهمترین عوارض این آلودگی ها به شمار می روند. بسیاری از بیماری های ایجاد شده در اثر آلودگی صوتی تا پایان عمر به همراه افراد خواهند بود.

    images 1668266476 - آلودگی های صوتی چه تاثیری بر سلامت ما می گذارند؟ - آلودگی صوتی

    اثرات آلودگی صوتی بر اعصاب و روان 

    این آلودگی ها روح و روان افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. نتیجه سر و صدای مکرر در محیط اختلالات شدید روانی شامل استرس، اضطراب، پرخاشگری و ضعیف شدن سیستم عصبی است. در این شرایط است که اهمیت عایق بندی صوتی محیط منزل احساس می شود. در صورتی که محیط کار یا منزل افراد با استفاده از متریال عایق امروزی آب بندی شود، دیگر با چنین مشکلاتی در سطح شهرها رو به رو نمی شویم و از زندگی آرام خود لذت می بریم. این روزها نسل جدید مواد عایق با نام عایق های الاستومری وارد بازارهای فروش شده اند که در رفع این مشکلات تاثیر به سزایی خواهند داشت.

    اثرات آلودگی صوتی بر کارایی افراد

    عملکرد ذهنی و حرکتی افراد نیز تا حد بسیار زیادی از آرامش محیط تاثیر می پذیرد. به این ترتیب با وجود آلودگی صوتی در محیط اطراف، این عمکردها در بدن انسان مختل می شوند. این مسئله بر روی کودکان در سنین رشد آثار ناگوارتری بر جای می گذارد. در صورتی که صوت ایجاد شده به صورت ناگهانی و بدون پیش بینی قبلی ایجاد شود، عملکرد ذهنی و حرکتی افراد مختل خواهد شد. به علاوه این آلودگی ها بر رفتار انسان ها نیز تاثیر نامطلوبی بر جای می گذارند و تکانه های عصبی افراد را تحریک خواهند کرد.

    اثرات آلودگی صوتی بر محیط زیست

    آلودگی صوتی محیط زیست را نیز در سطح شهرها تحت تاثیر قرار می دهد. از مهمترین آثار آن می توان به تاثیرات نامطلوب این آسیب ها به حیوانات باغ وحش ها اشاره کرد که زندگی آن ها را نا آرام می کند. سر و صدا نقش موثری در بر هم زدن کیفیت زندگی حیوانات در حیات وحش ایفا می کند. به همین خاطر با بی توجهی به فاکتورهای مهم استاندارد سازی در راستای جلوگیری از نفوذ صوت به محیط، زندگی این جانداران به خطر می افتد.

    بقای حیوانات تا حد زیادی به سیستم شنوایی آن ها بستگی دارد و به همین خاطر انواع امواج صوتی را بسیار بیشتر از انسان ها درک می کنند. به همین خاطر هر گونه صدای مهیبی آن ها را به شدت می ترساند و زندگیشان را به خطر می اندازد. این مسئله بر روند جفت گیری گونه های کمیاب حیوانات در محیط زیست نیز تاثیر نامطلوبی بر جای می گذارد.

    راهکارهای مهم کاهش آلودگی صوتی در شهر

    برای کاهش آلودگی های صوتی راهکارهای ساده ای پیشنهاد می شوند که چندی از آن ها را در زیر بررسی می کنیم:

    • عایق سازی فضاهای صنعتی به منظور جلوگیری از نفوذ صدای مهیب دستگاه های صنعتی به خارج از محیط کار کارگران؛ از آن جا که بخش مهمی از کارخانه جات صنعتی در خارج از شهر بنا شده اند، امکان نزدیکی زیستگاه حیوانات نیز به آن ها وجود دارد. به این ترتیب صدای مهیب این کارخانه جات سبب ترساندن این حیوانات می شود. برای جلوگیری از این مشکلات باید به عایق کاری داخلی این کارخانه ها توجه شود.
    • کاشت درخت برای جلوگیری از آلودگی های صوتی؛ درختان با خاصیت جاذب صوت همراه هستند و نقش موثری در کاهش این آلودگی ها در فضاهای سرباز دارند.
    • استفاده از در و پنجره هایی با خاصیت عایق در منزل برای جلوگیری از آلودگی صوتی در محیط
    • استفاده از مصالح صنعتی عایق در فرایند اولیه ساختمان سازی
    • استفاده از دستگاه ها و لوازم خانگی بی صدا در محیط منزل

    جمع بندی

    در این گزارش با اثرات آلودگی صوتی بر سلامت بدن، روح، روان، اعصاب و… با راهنمایی های بهینه ساز الموت پرداختیم. این آلودگی ها حتی محیط زیست و حیوانات آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهند و زندگی آرام و زیبای آن ها را مختل خواهند کرد. از این رو باید در پی راهکارهایی برای جلوگیری از این آسیب ها باشیم. بشر تاکنون ابزار بسیار مهمی در راستای مقابله با این آلودگی ها ابداع کرده است. از جمله آن ها می توان به مصالح عایق سازی ساختمانی اشاره کرد که در مدل های متنوعی در بازارهای فروش ارائه می شوند. هر یک از آن ها از ویژگی ها و مشخصه های به خصوصی برخوردار هستند و مصارف متعددی را به خود اختصاص داده اند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.