×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر

راه حل سرعت در ساخت و ساز و طول عمر سازه | ساندویچ پانل

قطعا با پدیده ساختمان سازی از نزدیک آشنا هستید. اما اولین و بارزترین مساله‌ای که در ارتباط با ساختمان سازی و یا ساخت یک سازه بزرگ به ذهن می‌رسد مدت زمان اجرای سازه است. ساندویچ پانل جز دسته مصالحی است که بواسطه پیش ساخته بودن سرعت ساخت و ساز را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

نام ساندویچ پنل هم به دلیل تشابه به ساختار ساندویچ خوراکی، از آن وام گرفته شده است.

ساندویچ پانل چیست: اگر بخواهم ساختار کلی ساندویچ پانل‌ها را برای شما شرح دهم باید بگویم ساندویچ پانل از یک لایه فوم تشکیل شده که اطراف آن را دو لایه ورق فلزی از جنس‌های مختلف می‌پوشاند.

اما دلیل به کار بردن فوم در ساختار ساندویچ پانل عایق کردن این سازه در برابر رطوبت، حرارت و صوت است. چرا که بسیاری از این سازه‌ها در شرایط نامساعد آب و هویی قرار می‌گیرند و نیاز است که در برابر تغییرات دمایی، سرما و گرما مقاوم باشد و از تبادل حرارت و برودت جلوگیری کند.

ورق فلزی به کار رفته در ساندویچ پنل‌ها نیز سبب افزایش مقاومت فیزیکی سازه‌ها و حفاظت از فوم عایق می‌شود. فوم و ورق به کار رفته در ساندویچ پنل‌ها به لحاظ جنس، انواع گوناگونی دارد.

فوم‌های موجود در بازار ایران شامل: فوم xps، فوم پلی استایرن (یونولیت)، فوم پلی اورتان و فوم پشم سنگ است که هر کدام با توجه به نوع متریال، ویژگی خاصی دارد. ورق‌های مورد استفاده در ساختار ساندویچ پانل نیز از جنس آلوزینک، آلومینیوم و گالوانیزه است که عموما از ورق گالوانیزه و آلوزینک استفاده می‌شود، زیرا ورق آلومینیوم انعطاف پذیری بالایی داشته و قیمت بالاتری نیز نسبت به سایر ورق‌‌ها دارد.

ساندویچ پانل‌ها به صورت کلی در دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی طراحی و تولید می‌شوند.

همین ساختار ساده و یکپارچه سبب افزایش مقاومت فیزیکی سازه شما می‌شود. اگر قصد احداث یک سازه را دارید قطعا ساندویچ پنل برای شما بهترین گزینه است. از ساندویچ پانل در ساخت انواع سوله با کاربری‌های مختلف مانند سوله‌های ورزشی، سوله انبار، سوله صنعتی، سوله تره بار، نمایشگاه حتی آشیانه هواپیما و جت‌های جنگی استفاده می‌شود.

دلیل اصلی استفاده از ساندویچ پانل در ساخت بسیاری از سازه‌ها وزن سبک و قابلیت حمل و نقل و نصب راحت این مصالح ساختمانی پیش ساخته است. به همین منظور از ساندویچ پانل در ساخت انواع کانکس نیز بهره می‌برند. حتما با سازه‌هایی مانند کانکس آشنایی دارید. کانکس‌ها در واقع همان سازه‌هایی هستند که به عنوان کیوسک‌های نگهبانی، روزنامه فروشی، عوارضی، و حتی عابر بانک در سطح شهر مشاهده می‌کنیم.

اما کاربری کانکس‌ها تنها به این موارد ختم نمی‌شود. از ساندویچ پانل برای ساخت انواع کانکس به عنوان کانکس کارگاهی، کانکس ویلایی، کانکس آتش نشانی، کانکس پلیس، و حتی کانکس مدرسه و…استفاده می‌شود.

images 1670399517 - راه حل سرعت در ساخت و ساز و طول عمر سازه | ساندویچ پانل - پانل تونیکس

تاسیسات کانکس

اجرای لوله کشی و تاسیسات کانکس‌ها بسته به نوع کانکس متفاوت می‌باشد. برای مثال در کانکس‌های سرویس بهداشتی اجرای تاسیسات مکانیکی (لوله کشی آب) هم به صورت توکار و هم به صورت روکار انجام می‌شود که این مورد به نازک کاری اجرا شده در کانکس‌ها بستگی دارد. مثلا در کانکس ویلایی یا کانکس سرویس بهداشتی یا هر نوع کانکس دیگر که مجهز به سرویس بهداشتی است از آن جایی که نازک کاری داخلی از نوع سرامیک و کاشی است می‌توان از لوله کشی توکار استفاده کرد، ولی به صورت معمول لوله کشی کانکس‌ها به صورت روکار انجام می‌گیرد.

مگر اینکه کاربری خاصی نظیر کلین روم باشد و یا محدودیت خاصی در استفاده از لوله کشی روکار وجود داشته باشد.

برای استقرار لوله کشی تاسیسات فاضلاب در کانکس‌هایی که نیاز به خروجی آب فاضلاب دارند معمولا ارتفاع کانکس‌ها کمی بیشتر از کانکس‌های معمولی در نظر گرفته می‌شود تا لوله‌های فاضلاب باشیب‌بندی مورد نظر را بتوان در فضای اضافه شده در زیر کانکس تعبیه کرد.

این مورد در کانکس‌های سرویس بهداشتی از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که این نوع کانکس‌ها علاوه بر کف شور نیاز به نصب شترگلو یا سیفون در زیر چشمه‌های توالت دارند . از این رو حداقل باید 30 سانتی متر در زیر کانکس فضای خالی در نظر گرفت تا تاسیسات نصب شده دچار آسیب نشوند.

این گونه تاسیسات از زیر توسط ساپورت‌های فلزی، پلی اتیلن یا پلاستیکی به کف یا شاسی‌های زیر کانکس‌ها فیکس می‌شوند.

اجرای تاسیسات برقی در کانکس‌ها

در صورتی که محدودیت خاصی در کاربری آن‌ها وجود نداشته باشد به صورت روکار اجرا می‌گردد. به این صورت که ابتدا داکت‌های برق مطابق محل‌های مشخص شده نصب و سپس سیم کشی و نصب ادوات برقی اجرا می‌گردد.

کلیه سیستم‌های تاسیساتی مکانیکال و الکتریکال مشابه ساختمان‌های معمولی قابل اجراست و بسته به محدودیت‌های سازه‌ای می‌توان با رعایت الزامات و استفاده از اکسسوری‌ها و تعبیه تجهیزات خاص از آن‌ها استفاده نمود.

مورد دیگر ساخت اتاق‌ حمل بار با ساندویچ پنل است. حتما اتاق‌های یخچالی بر روی کامیونت‌ها و یا وانت‌‌ها را دیده‌اید که اجناس مورد نیاز فروشگاه‌ها و مغازه‌ها را حمل و جا به جا می‌کنند. جالب است بدانید اتاق‌هایی که بر روی این وسایل نقلیه وجود دارد نیز از جنس ساندویچ پانل است. دلیل آن هم کاملا واضح است زیرا ساندویچ پانل‌ها بسیار سبک هستند و به دلیل عایق بودن قادرند که از مواد غذایی به خوبی محافظت کنند و سبب پایداری میزان دما و رطوبت نیز می‌شوند.

images 1670399520 - راه حل سرعت در ساخت و ساز و طول عمر سازه | ساندویچ پانل - پانل تونیکس

نصب ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌های دیواری معمولا یا به صورت کام و زبانه در یکدیگر فرو می‌روند و یا به صورت پیچ مخفی نصب می‌شوند. لبه ساندویچ پانل‌های سقفی نیز به صورت اورلپ بر روی یکدیگر قرار می‌گیرد که این همپوشانی سبب درزبندی و آب‌بندی مناسب ساندویچ پنل‌ها می‌شود.

علاوه بر این شما برای نصب ساندویچ پانل به زیرسازی با استفاده پروفیل نیاز دارید. ضمن اینکه برای نصب ساندویچ پانل به متعلقاتی مانند فیتر، فلاشینگ، گاتر (آبرو)، رانر و پیچ نیاز دارید که باید آن‌ها را به صورت جداگانه تهیه کنید. در ادامه یک اشاره کلی به متعلقات ساندویچ پانل خواهیم داشت.

فیتر: زمانی که ساندویچ پانل‌های سقفی را بر روی زیرسازی پیچ می‌کنند و لبه ساندویچ پانل‌ها بر روی یکدیگر قرار می‌گیرد، جهت درزبندی و آب‌بندی بهتر پانل‌ها، فیتر را بر روی پانل‌ها پیچ می‌کنند.

فلاشینگ: فلاشینگ در مقاطعی که ساندویچ پانل‌های سقفی به یکدیگر می‌رسند استفاده می‌شود. این وسیله هم جهت درزبندی و آب‌بندی بهتر ساندویچ پانل‌ها به کار می‌رود و هم سبب زیبایی ظاهری سازه می‌شود. فلاشینگ‌ها در انواع گوناگونی تولید می‌شوند: فلاشینگ تاج، فلاشینگ زیر تاج، فلاشینگ کنج و…

گاتر یا آبرو: گاتر نیز در انتهای ساندویچ پانل‌های سقفی نصب می‌شود و سبب هدایت آب باران به سمت ناودانی و زمین می‌شود.

رانر: برای نصب ساندویچ پانل‌های دیواری یک رانر بر روی زیرسازی نصب می‌کنند سبب ساندویچ پانل دیواری را بر روی آن اجرا می‌کنند. رانر در حقیقت ورق گالوانیزه به ضخامت 2 میلی متر که به شکل U آن را خم می‌کنند.

images 1670399522 - راه حل سرعت در ساخت و ساز و طول عمر سازه | ساندویچ پانل - پانل تونیکس

از کجا ساندویچ پانل بخریم؟

همیشه متذکر شدیم که خرید کالای با کیفیت در هر زمینه‌ای طول عمر آن محصول را برای شما ضمانت می‌کند. بحث احداث یک سازه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که مصالح ساختمانی به صورت مستقیم با جان انسان‌ها سروکار دارند و در صورت بروز هرگونه حوادث غیر مترقبه مثل زلزله، آتش سوزی یا طوفان، استحکام و مقاومت مصالح ساختمانی نقش بسیار مهمی دارد.

از همین رو اگر قصد خرید ساندویچ پانل و احداث یک سازه را دارید ما به شما برند پانل تونیکس را توصیه می‌کنیم. پانل تونیکس چندین سال است که در کنار شما عزیزان پروژه‌های بسیاری را با موفقیت به سرانجام رسانده است. ضمن اینکه پانل تونیکس با اطمینان از کیفیت محصولات خود، به مدت 5 سال ضمانت بر روی ساندویچ پانل‌های خود ارائه می‌کند. جهت دریافت هرگونه راهنمایی در این زمینه با کارشناسان ما در وبسایت پانل تونیکس در تماس باشید. 26421776-021

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.