جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41453 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • عوارض صافی کف پا در بزرگسالی چیست؟ (کمردرد، پا درد)
    12 دی 1401 - 9:40
    شناسه : 214352
    0

    صافی کف پا جزو عارضه های رایجی است که بسیاری به آن دچار هستند، در این میان بسیاری به بی توجه هستند و تصور بر این دارند که هیچ نوع مشکلی برای آن ها ایجاد نخواهد کرد و می توانند بدون درمان آن را به حال خود رها کنند.

    پ
    پ

    عوارض صافی کف پا

    صافی کف پا جزو عارضه های رایجی است که بسیاری به آن دچار هستند، در این میان بسیاری به بی توجه هستند و تصور بر این دارند که هیچ نوع مشکلی برای آن ها ایجاد نخواهد کرد و می توانند بدون درمان آن را به حال خود رها کنند.

    اگرچه صاف بودن کف پا همانند سایر بیماری ها دارای عوارض نمی باشد، اما در صورت بی توجهی به آن می تواند مشکل ساز شود. ساده ترین عوارض آن مربوط به پادرد و کمر درد می باشد. به این صورت که افراد دارای کف پای صاف زمانی که برای مدت طولانی پیاده روی می کنند زودتر از سایر افراد خسته می شوند و در ناحیه پا و کمر احساس درد می کنند.

    اما راه حل چیست؟ آیا می تواند عوارض حاصل از این عارضه را کنترل کرد؟ عوارض کف پای صاف در بزرگسالان تا چه اندازه خطرناک است و ممکن است مشکل ساز شود؟ سن درمان کف پای صاف چند است؟ در ادامه این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل در خصوص این موضوع و جزئیات مربوط به آن صحبت کنیم. بنابراین اگر شما یا یکی از اطرافیانتان به این عارضه دچار است توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

    علل صافی کف پا

    صافی کف پا در کودکان در بیشتر موارد به صورت مادرزادی است اما ار غیر از این باشد در اکثریت مربوط به این است که پاهای شما به درستی رشد نکرده است، این عارضه گاهی اوقات در دوران کودکی شروع می شود. یعنی کودکان خردسال اغلب صافی کف پا دارند اما برخی افراد به دلیل ژنتیک بیشتر مستعد داشتن کف پای صاف هستند.

    افراد دیگر به مرور زمان دچار صافی کف پا می شوند. همچنین این مورد هم در نظر داشته باشید که همه افرادی که کف پای صاف دارند، درد ناشی از این بیماری را تجربه نمی کنند. شایع ترین علل صافی کف پا در بزرگسالی شامل موارد زیر است:

    • چاقی، زیرا استخوان های پای شما در تحمل وزن بیشتر مشکل دارند
    • سن: کف پای صاف بیشتر در سنین بالای 40 سال دیده می شود
    • فشار خون بالا، که می تواند جریان خون در پاهای شما را کاهش دهد
    • آسیب های قبلی به پاها، مانند شکستگی استرس
    • دیابت
    • آرتروز
    • آسیب به هر یک از استخوان ها یا تاندون های پای شما

    علائم کف پای صاف بزرگسالان

    علائم کف پای صاف در بزرکسالان

    در صورتی که شمل جهت تشخیص صافی کف پا دچار مشکل هستید می توانید به کلینیک ارتوپد فنی فراز مراجعه نمایید تا پای شما توسط متخصصین بررسی شود و در نهایت یک روش درمانی مناسب که علائم شما را هم نیز کنترل می کند ارائه شود.

    با این حال، هنگامی که علائم ایجاد می شوند می توانند شامل موارد زیر باشند:

    • درد و تورم پشت مچ پا داخلی که با فعالیت بدتر می شود
    • ضعف در هنگام هل دادن و بالا رفتن از پله ها
    • از بین رفتن قوس کف پا، زمانی که شما بایستید و از بغل به پاها نگاه کنید متوجه این موضوع می شوید

    همچنین باید این مورد را در نظر داشته باشید که برخی از این علائم مربوط به پای پرانتزی می باشد، بنابراین اگر احساس می کنید دارای پای پرانتزی هستید لازم است که در ابتدا برای درمان پای پرانتزی بزرگسالان اقدام کنید.

    عوارض صافی کف پا در بزرگسالان چیست؟

    عوارض کف پای صاف در بزرکسالی

    اما یکی از سوالات که به صورت مکرر از ما پرسیده می شود این است که عوارض صافی کف پا چیست؟ آیا افراد بزرگسالی که به کف پای صاف دچار هستند باید نگران این آسیب باشند؟

    در ادامه به بررسی عوارض این این عارضه می پردازیم:

    پا درد

    اولین عوارض صافی کف پا در بزرگسالان مربوط به پادرد است، زمانی که قوس طبیعی در کف پای شما وجود دارد وزن بدن به صورت متعادل در تمامی بدن پخش می شود. اما با حذف شدن این قوس و صافی کف پا، فشاری مزمن بر روی تمامی قسمت های پا وارد می شود.

    اگرچه بدن تلاش می کند تا با این فشار اضافی سازگاری نشان دهد، اما اگر این فشار به صورت طولانی ادامه دار باشد در نهایت درد در نواحی مچ پا و عضلات آن احساس می شود. بنابراین بزرگسالان دارای کف پای صاف زمانی که به صورت طولانی راه می روند زودتر از سایرین خسته می شوند.

    زانو درد

    زمانی که میزان صافی کف پای شما زیاد باشد سبب چرخش در نحوه حرکت مچ پا می شود. این تغییرات به سمت زانو ادامه پیدا می کند و در نهایت منجر به بروز سندورو درد پاتلوفمورال یا درد زانو می شود.

    در اکثریت مواقع این درد تدریجی است و همیشگی نمی باشد، اما زمانی که شروع شود بسیار آزار دهنده می باشد و تا جایی ادامه می یابد که نشستن، ایستادن، راه رفتن و دویدن را برای شما مشکل می کند. در صورتی که شما چنین دردی را تجربه کنید لازم است که جهت درمان از حرکات مخصوص فیزیوتراپی استفاده کنید.

    کمر درد

    پاهای طبیعی به نحوی طراحی شده اند در زمان ایستادن و یا راه رفتن تمامی قسمت های بدن را وضعیتی مناسب قرار می دهند. بنابراین هیچ نوع فشار اضافی بر سایر بخش های بدن وارد نمی شود. اما کف پای صاف نمی تواند این وضعیت را کنترل کند و در نتیجه فشاری اضافی به قسمت های مختلف وارد می شود.

    زمانی که کف پای شما صاف است، در زمان راه رفتن امکان چرخش پا به داخل وجود دارد، همین موضوع سایر قسمت های بدن از جمله سان و کمر را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین زمانی که شما مدت زیادی راه می روید پس از در ناحیه کمر و ستون فقرات خود احساس درد خواهید داشت.

    فاسئیت پلانتار

    نوعی عارضه شایع است که در صورت رخ دادن دردی شدید در پاشنه پا و قوس آن ایجاد می شود. البته این آسیب بیشتر در دوندگان و کوهنوردان و به طور کل افرادی که ساعاتی طولانی روی پای خود می ایستند دیده می شود.

    این آسیب پاشنه پای شما را درگیر می کند، علت این مشکل التهاب فاشیا پلانتار است. فاشیا پلانتار شما پاشنه را به انگشتان پا متصل کرده و از پایین پای شما می‌گذرد. این آسیب بیشتر در افرادی دیده شده است که دارای کف پای صاف هستند.

    در صورت بروز این آسیب لازم است که نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید تا گزینه های درمانی لازم به شما ارئه شود. معمولا در ابتدا استفاده از ارتز های سفارشی و آتل های شبانه به شما پیشنهاد می شود. استفاده از این وسایل موجب می شود تا فشار به درستی بر روی کف پا پخش شود و در نهایت علائم شما کمتر می شود.

    تاندینیت آشیل

    افرادی که به صافی کف پا دچار هستند دامنه حرکتی بیشتری دارند و این موضوع غیر طبیعی است. به جهت سازگاری بدن با این شرایط تاندون آشیل فعالیت بیشتری انجام می دهد که در نهایت این موضوع منجر به کشیدگی و التهاب آشیل می شود.

    از علائم بروز این آسیب می تواند به سفت شدن عضلات ساق پا، مشکل در دستیابی به یک دامنه کامل حرکتی هنگام خم شدن پا یا تورم در پاشنه پا اشاره کرد.

    اگر پس از یک فعالیت طولانی به این آسیب دچار شده اید توصیه می کنیم تا از روش های استراحت، یخ درمانی و قرار دادن پا در ارتفاع استفاده کنید تا درد شما تسکین یابد.

    شین اسپلینت (سندرم استرس تیبیال داخلی)

    پرونیشن بیش از حد ناشی از صافی کف پا، استرس مضاعف یا تغییر یافته ‌ای را در قسمت پایینی پا ایجاد می ‌کند. این عارضه در بخش های داخلی استخوان درشت نی تاثیر می گذارد و در نهایت این آسیب ایجاد می شود. از علائم این آسیب می توان به درد مبهم و شدید در جلوی ساق پا اشاره کرد.

    البته تمامی افرادی که دارای کف پای صاف هستند به این عارضه دچار نمی شوند و به ندرت دیده شده است که این آسیب نمایان شود. با این حال اگر این آسیب در شما ایجاد شده است باید این مورد را در نظر داشته باشید که با انجام سطح فعالیت بالا بدتر می شود، بنابراین بسیار مهم است که فعالیت های خود را کنترل کنید.

    چگونه می توان عوارض ناشی از صافی کف پا را کنترل کرد؟

    پس از مطالعه مطالب بالا احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده است که آیا روشی وجود دارد که از ایجاد این عوارض جلوگیری کرد؟ در خصوص این موضوع باید بگوییم بله، اگرچه صافی کف پا خود قابل درمان نیست، اما شما می توانید آن را کنترل کنید تا علائم آن کمتر شود.

    یکی از بهترین کار ها به این منظور استفاده از کفی و کفش طبی است، همان طور که خوانید بیشتر عوارض زمانی ایجاد می شود که شما پیاده روی داشته باشید، بنابراین بسیار مهم است که در زمان پیاده روی از کفش یا کفی طبی استفاده کنید تا کمی از فشار اضافی بر روی پاها کمتر شود.

    درمان های صافی کف پا

    درمان کف پای صاف

    داشتن کف پای صاف شرایطی نیست که به طور کامل از بین برود. چه با کف پای صاف به دنیا آمده باشید و چه با افزایش سن، قوس کف پا از بین رفته باشد، در هر حال این یک وضعیت همیشگیاست مگر اینکه جراحی انجام شود. با این حال، می‌ توانید راه‌ هایی برای مدیریت درد و حتی پیشگیری از برخی از آن ‌ها انجام دهید تا عوارض آن برای شما کمتر شود.

    همان طور که در دلایل صافی کف پا مطالعه کردید گاهی این عارضه به دلیل ضعف عضلات ایجاد می شود. بنابراین بهترین درمان‌ها برای صافی کف پا تقویت پا و مچ پا آن است. برخی از درمان هایی که ما توصیه می کنیم شامل موارد زیر است:

    استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، بسیاری از این داروها بدون نسخه در دسترس هستند و شامل داروهایی مانند ادویل (ایبوپروفن) و آلو (ناپروکسن سدیم) هستند.

    • فیزیوتراپی برای تقویت پا و مچ پا
    • ورزش و تغذیه مناسب
    • استفاده از بریس یا آتل

    همچنین پوشیدن کفش طبی برای افرادی که دارای کف پای صاف هستند یک مورد ضروری است، زیرا با استفاده از کفی یا کفش های طبی پای شما در وضعیت بهتری قرار می گیرد و در نتیجه عوارض آن که مربوط به پادرد و کمردرد است کمتر می شود.

    کلام آخر

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با عوارض صافی کف پا در بزرگسالات و جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم. اگرچه این عوارض در تمامی افراد نمایان نمی شود اما لازم است که شما نکات مراقبتی لازم را انجام دهید تا از آن ها جلوگیری کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

    منبع : کلینیک ارتوپد فنی فراز

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “عوارض صافی کف پا در بزرگسالی چیست؟ (کمردرد، پا درد)”
    1. صافی کف پا انقدر عوارض داره که به خاطرش از سربازی معاف میشیم. باید در اولین فرصت رفع بشه یا یکاری بکنیم آسیب هاش به سایر قسمت های بدن به کمترین مقدار برسه

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.