×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

دولت یازدهم تاکنون بخش‌هایی از برنامه‌ها و تعهداتش را انجام داده است که برخی از آنها برای همگان آشکار و ملموس است و بخش دیگر آن تاثیر ملموس نگذاشته است؛ اما خواص و کارشناسان اقتصادی اعم از حامیان دولت و مخالفانش می‌دانند چه شده است. بخش آشکار، دفع خطر جدی تهدید خارجی بوده که تاثیر سیاسی اولیه آن بر تسهیل مراودات بین‌المللی ایران آشکار شده است.

آهنگ پرشتاب نرخ تورم که در آغاز کار دولت ۴۰ درصد بود، ابتدا متوقف شد و سپس سیر نزولی یافت و اکنون تک‌رقمی است که خواص حتما و عوام احتمالا از آن خبر دارند. راه گشایش اعتبارات اسنادی ایران در بانک‌های خارجی هموارتر شده است که صادرکنندگان و وارد‌کنندگان از آن خبر دارند. نرخ رشد اقتصادی از سطوح منفی به سطحی مثبت بازگشته و نهادهای مالی جهانی برای امسال نرخ رشد ۸/ ۳ درصدی پیش‌بینی کرده‌اند.

برای بررسی مسائل مربوط به دولت یازدهم و  پیرامون آن سراغ علی امیدوار فرزند شهید و کارشناس ارشد مسایل سیاسی (کارمند فرمانداری املش و عضو شورای شهر رحیم آباد) رفتیم.

%d8%b9%d9%84%db%8c-%d8%a7%d9%85%db%8c%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%b1

به گزارش «بامردم»، مشروح گفت‌وگوی «بامردم» با علی امیدوار را در ادامه بخوانید.

بامردم: با توجه به اینکه کمتر از یک سال تا انتخابات باقی مانده است فکر می‌کنید بیشترین برنامه‌ریزی مخالفان دولت برای حمله به او در کدام بخش خواهد بود؟

شاید بتوان گفت که بیشترین هجمه مخالفان دولت که ما در دولت آقای خاتمی هم مواجه بودیم بحث سیاست خارجی، و در این دولت هم به مباحث مربوط به برجام و همچنین مشکلات اقتصادی کشور، رکود و در نهایت فساد مالی (فیش های حقوقی و صندوق بازنشستگی فرهنگیان) خواهد بو که امید است دولت محترم واقعیت ها را به مردم بازگو کند.

بامردم: بزرگ‌ترین مشکل کشور را در حال حاضر در چه می‌بینید؟

به نظر من مشکلات اقتصادی و مسایل منطقه ای بزرگترین مشکل دولت است. هر چند دولت محترم در کنترل تورم و ثبات نسبی اقتصادی قدم های خوبی برداشته ولی کماکان وضعیت تولید حل نشده و رکود کماکان حاکم است. به عقیده بیشتر صاحب نظران مشکلات بانکی مساله نامناسب بودن فضای کسب و کار از بزرگترین مشکلاتی است که گریبان گیر دولت شده است و متاسفانه دستاورد چندانی نداشته است. البته بخش زیادی از مشکل به مشکلات ساختاری اقتصاد بر می گردد، که سالیان سال با آن مواجه هستیم و مربوط به این دولت نمی‌شود.

بامردم: مهم‌ترین اهرم قدرت دولت حسن روحانی را در چه می‌بینید؟

مهمترین اهرم قدرت را می توان در تیم اقتصادی نسبتا خوب، تیم دیپلماسی قوی به رهبری دکتر ظریف دید و همچنین در وزارتخانه هایی چون بهداشت و نفت نیز عملکرد هاخوب بوده اما در سایر وزارتخانه ها با مشکل همراه بوده است. البته باید یادآور شویم که یک ثبات تصمیم گیری نسبتا خوبی در کشور حاکم شده و  از سیاست های سلیقه ای و شتابزده که در دولت قبل به شدت رواج پیدا کرده بود، دیگر خبری نیست.

بامردم: به نظر شما مهم‌ترین اولویت دولت در این چند ماه باقیمانده تا انتخابات در عرصه سیاست داخلی چه می‌تواند باشد؟

اولویت های اقتصادی، حل مشکل بانکی، بهبود فضای کسب کار و به ویژه رفع مشکلات تولید و کاستن رکود مهمترین اولویت دولت است.

بامردم: فکر می‌کنید در این چند ماه باقیمانده تا انتخابات چه اتفاقات و مسائلی می‌تواند دولت را متضرر کند؟

فکر می‌کنم مسایل مربوط به برجام و به ویژه با پیروزی احتمالی ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا مساله هسته ای می تواند برای دولت مساله ساز باشد. همچنین مسایل داخی مثل رکود و کاهش تولید و در نهایت فساد برخی مدیران دولت می‌تواند برای دولت دردسر ساز شود.

بامردم: چرا در هر دوره انتخابات این موضوع تحت فشار قرار دادن دولت‌ها تکرار می‌شود و چرا رقیب به جای همکاری دولت را تحت فشار قرار می‌دهد؟

احساس من این هست که بعضی از افراد تحت فشار جناح بندی خود هستند، به جای منافع ملی بر منافع حزبی و گروهی خود پایبندند، که دولت را با چالش هایی را مواجه می‌کنند.


بامردم: با توجه به اینکه شما در هر دو دولت حضور داشتید و مشغول فعالیت بودید فکر می‌کنید فشار بر روی کدام دولت بیشتر بود؟ و کدام دولت توانست در حوزه وزارت خارجه موفق تر عمل کند

مسلما باید بپذیریم فشار بر این دولت بیشتر بوده است. کاهش شدید درآمدهای نفتی، به ارث بردن سیاست های بد دولت گذشته و همچنین درگیری شدید منطقه ای، فشارهایی است که دولت با آن مواجه است. در کنار این، انتقادات تند و تیز رسانه ها، روزنامه های مخالف دولت و مهمتر از همه صدا و سیما دولت را تحت فشار قرار داده است، البته باید یادآور شد که این روزها به ویژه با تغییر مدیریت صدا و سیما کمی فشار هاکمتر شده است.

بامردم: به نظر شما هنوز هم مدیران غیر همسو با دولت در بدنه دولت مشغول به فعالیت هستند؟ استاندار گیلان و معاون سیاسی ایشان چقد توانسته اند در این مورد خوب عمل کنند؟

بله در خیلی جاها شاهد هستیم از دولت قبل مدیرانی مشغول به فعالیت هستند، البته عملکرد استاندار محترم و همچنین معاون سیاسی ایشان با توجه به شرایط موجود قابل قبول می‌باشد، ولی باید از تفکر جمعی، فرهیختگان، نخبگان جامعه کارآمد و … بیشتر استفاده گردد.

بامردم: حرف آخرتان به عنوان یک فرزند شهید با مردم درخصوص انتخابات ۹۶چیست؟

انتخابات در ایران بسیار مهم می‌باشد وظیفه همه شهروندان و کسانی که دغدغه توسعه و پیشرفت دارند این است که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با شرکت در انتخابات، می‌بایست مردم پای صندوق های رای آمده و در جهت ناامیدی دشمنان ایران اسلامی، در عرصه انتخابات شرکت کنیم.

دولت روحانی دولت عقلانیت، دولت قانون مدار، دولت گفتگو، دولت واقع گرا است، بنده به عنوان فرزند یک شهید از همه مردم می‌خواهم در انتخابات شوراها و همچنین اعتماد دیگر به دولت محترم آقای روحانی، ریاست جمهوری شرکت نمایند.


 منبع: بامردم/انتشاردهنده: علیرضا پرندوش

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.