شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41377 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مصالح جدید و مقرون به صرفه در صنعت ساختمان
    30 بهمن 1401 - 17:34
    شناسه : 236487
    0

    چرا باید به سمت استفاده از متریال‌های جدید و مقرون به صرفه حرکت کرد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی متریال‌های جدیدی بپردازیم که مزایای زیادی دارند.

    پ
    پ

    هر سال صنعت ساختمان در حال پیشرفت زیادی است و مانند تمامی صنعت‌ها پیشرفت علم و تکنولوژی تاثیر زیادی بر روی آن داشته است. زمانی که از ساختمان سازی صحبت می شود، یکی از موارد بسیار مهم، مصالح و متریال هایی هستند که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    در  گذشته تنها مصالحی که برای ساخت و ساز  به کار می رفتند، آجر، سیمان بتن و …  بودند.   منکر این موضوع نمی‌شویم که این متریال‌ها از مقاومت لازم برخوردار بودند و هنوزم در ساختمان سازی به کار میرود؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده است تا متریال های جدیدی به روی کار آیند که  روند ساخت و ساز را سرعت می‌بخشند، هم از مقاومت و استحکام کافی برخوردار هستند و علاوه بر این موارد زیبایی یک ساختمان را چند برابر می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از این متریال‌ها با ارتقاء خواص فیزیکی و شیمیایی همان متریال‌های قدیمی؛ مانند سیمان و بتن  تولید شده اند.

    اگر در رابطه با این متریال‌ها کنجکاو هستید و به کسب اطلاعات جدید در رابطه با  این مصالح که کاملا به صرفه هستند و می توانند مزایای زیادی داشته باشند علاقه دارید؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا برخی از این متریال‌ها معرفی کرده و آنها را بررسی کنیم.

    images 1676803613 63f1fe1dca2eb - مصالح جدید و مقرون به صرفه در صنعت ساختمان - سمنت برد

     سمنت برد

     اولین  متریالی که قصد بررسی آن را داریم، پانل های سیمانی سمنت برد (cement board panel) است.  این متریال به نوعی یال نوین به شمار می‌آید که در سال‌های اخیر توانسته است طرفداران زیادی پیدا کند و به علت مزایای بیشماری که دارد  در قسمت های مختلفی از یک ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد.

    سمنت برد در واقع پنلی است که از ترکیب  سیمان پرتلند، سیلیس، آب  و انواع الیاف سلولزی معدنی یا فایبرگلاس و عمل آوری آنها در کارخانه تولید می‌شود. در واقع وجود الیاف در سمنت برد، باعث می‌شود مقاومت سیمان پرتلند افزایش یابد و آن را در برابر ضربه، و فشار؛ رطوبت مقاوم سازد.

    همانطور که گفتیم از پنل های سیمانی سمنت برد در قسمت‌های مختلف از ساختمان استفاده می شود اما کاربرد سمنت برد ارتباط مستقیم با ضخامت آن دارد. برای مثال؛ از سمنت برد با ضخامت ۸، ۱۰ و ۱۲ میلی‌متر برای دیوارهای داخلی و خارجی استفاده می‌شود، اما اگر بخواهیم از سمنت برد برای کف های سازه ای و باربر استفاده کنیم، باید ضخامت سمنت برد ۱۸ میلی‌متر باشد.  از مزایای پانل های سنتور می توان به مقاومت بالای آن در برابر رطوبت، دوام بالا و قیمت مناسب اشاره کرد.

    images 1676803824 63f1fef086508 - مصالح جدید و مقرون به صرفه در صنعت ساختمان - سمنت برد

    جی اف آر سی

     متریال دیگری که بررسی می کنیم پنل‌های جی اف آر سی هستند. این پنل‌ها در واقع از ترکیب بتن که با انواع الیاف شیشه ای مسلح شده است، تولید می‌شود.  این الیاف‌ها خواص بتن را  تقویت می‌بخشند و آن را تبدیل به متریالی مناسب برای استفاده در نمای ساختمان مانند نمای gfrc می‌کنند. جی اف آر سی قابلیت تولید در طرح و اشکال مختلف، مانند طرح‌های مشبک یا اسلیمی را دارد؛ برای همین است که در ساختمان‌های مذهبی مانند مساجد، خصوصا در کشورهای اسلامی مانند قطر و عمان، استفاده از آن بسیار دیده می شود.

    بتن اکسپوز

    بتن اکسپوز نوع دیگری از متریال‌های ارتقا یافته بتن است که برای ارتقاء آن، ساختار شیمیایی و فیزیکی بتن را تغییر می‌دهند و  مقاومت آن را چند برابر می‌کنند. بتن در گذشته تنها کار کرده سازه ای داشته است اما با روی کار آمدن بتن اکسپوز، استفاده از آن به خوبی در نمای ساختمان، طراحی داخلی و حتی کف ممکن شده است.  متریال بتن اکسپوز، مقاومت خوبی در برابر رطوبت و شرایط مختلف جوی دارد و می‌تواند به راحتی در هر اقلیمی مورد استفاده قرار بگیرد، نکته مهمی که در رابطه با بتن اکسپوز قابل توجه است،  این است که این متریال باید به عنوان پوشش نهایی به کار رود و نمی‌توان روی آن را با هیچ متریال دیگری پوشاند.

    images 1676804174 63f2004e9d679 - مصالح جدید و مقرون به صرفه در صنعت ساختمان - سمنت برد

     انواع ورق های فلزی

     احتمالاً  تصور شما از استفاده از فلز در یک ساختمان عموماً محدود به ورق های گالوانیزه ای می‌شود که به عنوان فلاشینگ نما به کار می روند.  با تولید انواع ورق های فلزی استرچ متال و پانچ متال، خوشبختانه استفاده از نماهای فلزی در یک ساختمان بسیار افزایش یافته است و مقدار بیشتری شاهد استفاده از آنها به عنوان پوسته دوم  نما یا حتی سقف کاذب هستیم. ورق‌های استرچ متال، به ورق های فلزی گفته می‌شود که با برش و کشش تولید می شوند و اما ورق‌های پانچ متال، ورق‌هایی هستند که بر روی آنها سوراخ تحقیق و یکنواختی ایجاد می‌شود و پس از آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

     کلام آخر

     از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم، در این مقاله تلاش کردیم به بررسی انواع متریال های جدید که در صنعت ساختمان به کار می‌روند بپردازیم. اگر قصد خرید و استفاده از این مصالح را در ساختمان خود دارید؛ پیشنهاد ما به شما این است که از شرکت‌های تامین کننده معتبر این مصالح را تهیه کنید.  نمادیزاین تیمی با بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه طراحی و اجرای انواع نمای خشک است که تمامی متریال‌هایی که در این مقاله بررسی کردیم را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این مصالح و مشاوره رایگان با کارشناسان این مجموعه، می‌توانید به وبسایت نمادیزاین به آدرس  https://nama.design/  مراجعه کرده و از طریق راه های ارتباطی با مشاوران این تیم در ارتباط باشید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.