×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

یوسف هاشمی، کاشف برنج ماندگار ایران در رشت درگذشت - یوسف هاشمی، کاشف برنج ماندگار ایران در رشت درگذشت - برنج هاشمی

به گزارش «یاورمردم» به نقل از کلانشهر؛ هاشمی زاده آذرماه هم به دلیل بیماری ریوی  چند روزی در این بیمارستان بستری بود. او سرانجام در سن ۷۴ سالگی و در حالی که میراث بزرگی برای مردم گیلان و ایران به نام برنج کیفی هاشمی از خود برجای گذاشته، چشم از جهان فرو بست.

در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از شالیزارهای گیلان زیر کشت برنج کیفی هاشمی است؛ برنج هاشمی هم حاصل تلاش و مشاهدات تجربی یوسف هاشمی‌زاده کشاورز اهل روستای چاپارخانه خمام در نزدیکی رشت از سال هزارو سیصدو شصت و چهار است.

علی رغم آنکه بخش زیادی از حدود ۲میلیون تُن برنج تولیدی در ایران محصول کار همین کشاورز مبتکر است اما جهاد کشاورزی و ارگانهای مربوطه طی سال‌های گذشته به ابتدایی‌ترین خواسته‌ او مبنی بر ثبت این رقمِ کیفی به نامش، وقعی نگذاشت.

رسانه‌ها از سال ۱۳۹۳ به این سو بارها درباره این کاشف فروتن کیفی‌ترین برنج گیلان نوشتند و از مدیران جهاد کشاورزی خواستند تا به ثبت تجاری و معنوی این رقم محبوب کمک کنند. اما آنها با توضیحات مختلف که مانند موارد مشابه فرافکنی بود از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند و حتی از فراهم کردن شرایط ویژه‌ برای در اختیار گذاشتن تجهیزات کشاورزی به این خانواده برنجکار هم دریغ کردند.این همه در حالی بود که دستاورد یوسف هاشمی زاده با همراهی ام‌البنین اسدی همسرش و ۶ پسر و ۳ دخترش به‌طور مستقیم با امنیت غذایی ملی ارتباط داشت.

t3 1678685966 t3 1646559432 خانم اسدی و هاشمی1 - یوسف هاشمی، کاشف برنج ماندگار ایران در رشت درگذشت - برنج هاشمی

یوسف هاشمی زاده در حالی چشم از جهان فرو بست که تا آخرین ماه‌های زندگی‌اش دست از برنجکاری نکشید و چند فرزندش هم مانند پدر میراث دار کشت و کار او هستند. جهاد کشاورزی اما علی رغم آنکه بخشی از وظایفش حمایت از کشاورزان مبتکری مانند اوست طی سه دهه عموما به تقدیر زبانی دیرهنگام از هاشمی بسنده کرد. تقدیر مادی این ارگان از کشاورز مبتکر گیلان هم، اهدای دو سکه بهار آزادی، پرداخت نقدی ۳۰۰ هزار تومان و یک پلوپز بود! در حالی که خود می دانستند نتیجه، ارزش و ماندگاری کار هاشمی به اندازه‌ی فعالیت‌های چند ده ساله‌ی موسسات مرتبط با برنج امتحان خود را پس داده است.

شهریورماه ۱۴۰۱ رامین هاشمی زاده پسر این کشاورز کتاب «تاریخچه برنج هاشمی» را از زبان یوسف هاشمی زاده منتشر کرد.

این کتاب که توسط انتشارات سپید قلم بندرانزلی روانه بازار کتاب شد علاوه بر سرنوشت زندگی مبتکر برنج هاشمی، درباره رسوم برنجکاری و اصطلاحات و صنایع دستی منطقه خمام هم مطالبی به رشته تحریر درآورده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.