پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41350 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • هوم بلیچینگ چقدر بر سفیدی دندان ها موثر است؟
    23 اردیبهشت 1402 - 23:41
    شناسه : 251879
    0

    بلیچینگ دندان یکی از روش های برطرف کردن تیرگی ها و تغییر رنگ های دندان ها است که به دو روش کلی هوم بلیچینگ ( بلیچینگ در خانه) و آفیس بلیچینگ (بلیچینگ در مطب ) قابل انجام است.

    پ
    پ

    همه انسان ها به دنبال داشتن دندان هایی سفید و زیبا هستند، زیرا این مسئله می ‌تواند جذابیت آن ها را افزایش داده و اعتماد به نفس آن ها را نیز زیاد کند. بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها یکی از روش‌ هایی است که برای برطرف کردن تغییر رنگ دندان‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد و به افراد کمک می کند تا دندان هایی درخشان و زیبا داشته باشند. سفید کردن دندان ها با روش‌ های مختلفی انجام می ‌شود و یکی از این روش ها بلیچینگ دندان در منزل یا هوم بلیچینگ ( Home bleaching) است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با این روش به طور کامل آشنا شوید.

    معرفی هوم بلیچینگ

    custom whitening trays e1606159901295 - هوم بلیچینگ چقدر بر سفیدی دندان ها موثر است؟ - بلیچینگ دندان

    بلیچینگ دندان یکی از روش های برطرف کردن تیرگی ها و تغییر رنگ های دندان ها است که به دو روش کلی هوم بلیچینگ ( بلیچینگ در خانه) و آفیس بلیچینگ (بلیچینگ در مطب ) قابل انجام است. تفاوت این دو روش در نوع ماده ای که برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود و همچنین غلظت آن است. ماده ای که در روش آفیس بلیچینگ مورد استفاده قرار می ‌گیرد قوی ‌تر است  غلظت بیشتری دارد و به همین دلیل تاثیر آن سریع تر مشاهده می شود، اما با توجه به ضعیف بودن ماده ‌ای که در روش هوم بلیچینگ مورد استفاده قرار می‌ گیرد، حداقل یک تا دو هفته زمان برای تاثیر گذاشتن این ماده روی دندان ‌ها نیاز خواهد بود.

    توجه داشته باشید عامل بلیچینگ مورد استفاده در هر دو روش پایه پروکسید دارد اما غلظت این ماده در روش هوم بلیچینگ حدود ۳ الی ۲۰ درصد و در روش آفیس بلیچینگ حدود ۱۵ الی ۴۳ درصد خواهد بود. منظور از پایه پروکسیدی، پروکسید هیدروژن یا کارباماید است. غلظت عامل پروکسیدی هرچه بیشتر باشد، امکان از بین رفتن لکه های دندان با سرعت بیشتر، افزایش می یابد، اما توجه داشته باشید چنانچه ماده پروکسیدی با غلظت بالا برای مدت زمان بیشتری با سطح دندان ها در تماس باشد، موجب از بین رفتن مینای دندان و افزایش حساسیت دندان ها خواهد شد و به همین دلیل بلیچینگ دندان باید حتماً زیر نظر یک متخصص دندانپزشکی زیبایی متبحر انجام شود. لازم است بدانید بلیچینگ در خانه نیز حتما باید تحت نظر دندانپزشک متخصص صورت بگیرد. برای تهیه بلیچینگ در منزل باید مراحل مخصوصی را طی کرد. در ادامه این مراحل به طور کامل معرفی می شوند:

    این که بلیچینگ هوم بهتر است یا آفیس بلیچینگ تا حد زیادی بستگی به میزان شدت تغییر رنگ دندان ها، میزان لکه روی دندان، جنس دندان ها و مواردی از این دست دارد و متخصص دندانپزشکی میتواند بهترین روش درمانی را به فرد توصیه کند.

    مراحل انجام بلیچینگ دندان در خانه (مراحل هوم بلیچینگ)

    مرحله اول- مراجعه به مطب دندانپزشکی، انجام جرم‌گیری و پولیش دندان ها و سپس قالب گیری از فک ها

    مرحله دوم- آماده سازی تری مخصوص به هر فرد و ارائه آن همراه با ماده بلیچینگ به بیمار، لازم به ذکر است تری قالبی از جنس پلاستیک و نرم و شفاف از دندان های بیمار است.

    مرحله سوم- ارائه آموزش ‌ها و توضیحات لازم به بیمار

    روش استفاده از قالب بلیچینگ در خانه (قالب هوم بلیچینگ)

    توجه داشته باشید فرآیند بلیچینگ در خانه حدود ۲ هفته زمان می ‌برد. در این مدت هر بار فرد باید حدود ۴ الی ۶ ساعت قالب بلیچینگ را روی دندان های خویش قرار دهد. در صورتی که بیمار به این قالب حساسیت نداشته باشد، می ‌تواند دو بار در طول روز از این قالب برای دندان های خود استفاده کند. توجه داشته باشید در هر بار استفاده از این قالب، یکی از تری ها روی یک فک قرار می گیرد.

    استفاده از تری ها به منظور اثربخشی باید به طور مداوم انجام شود. توجه داشته باشید قبل از هر بار استفاده از قالب ها و تری ها باید نخ دندان کشیده و مسواک بزنید. همچنین لازم به ذکر است هنگام قرار گرفتن تری در داخل دهان ممکن است مواد اضافی از داخل آن خارج شده و وارد دهان شود که توصیه می ‌شود فوراً با استفاده از یک دستمال این ماده اضافی را پاک کرده و مانع از تماس آن با لثه ها شوید، زیرا این مواد می تواند موجب آسیب رسیدن به لثه ها شود. به همین منظور بهتر است حتماً بعد از آنکه تری را از داخل دهان خارج کردید، مسواک بزنید تا هیچ ماده ‌ای در داخل دهان باقی نماند.

    نکته حائز اهمیت دیگر آن است که هنگام درمان بلیچینگ در خانه (هوم بلیچینگ)، در مدت استفاده از قالب ها و تری ها به هیچ عنوان مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی یا اسیدی مصرف نکنید و یا در صورت استفاده فوراً دهان خود را بشویید. علاوه بر این پس از شروع یک هفته از آغاز درمان لازم است بیمار برای بررسی و معاینه دهان و دندان خود مجدداً به دندانپزشک مراجعه کند.

    با رعایت موارد گفته شده، بیمار می تواند هر روز صبح نتیجه درمان بلیچینگ روی فکی که شب قبل با استفاده از تری آن را بلیچ کرده است، مشاهده نموده و متوجه سفیدی دندان هایش شود.

    سایر روش های انجام بلیچینگ در خانه

    mysmile cabinet dentaire whitening e1606159512900 - هوم بلیچینگ چقدر بر سفیدی دندان ها موثر است؟ - بلیچینگ دندان

    طریقه بلیچینگ در خانه با استفاده از ژل و چسب سفید کننده، ژل و پلاک، خمیر دندان های سفید کننده، قلم های سفید کننده و … قابل انجام است.

    • به عنوان مثال هنگام استفاده از ژل و چسب سفید کننده، فرد می ‌تواند ژل یا چسب سفید کننده را با فرچه مخصوص یک یا دو بار در روز روی دندان های خود بمالد و این کار را برای ۱۰ روز الی دو هفته انجام دهد. نتایج این روش به طور موقت است و حدود چهار ماه دوام خواهد داشت.
    • در بلیچینگ با استفاده از ژل و پلاک، تری یا پلاکی که در بخش ‌های قبلی به آن اشاره شد به بیمار داده می ‌شود و یک ژل که بر پایه پروکسید است، درون این پلاک ریخته شده و در تماس با دندان ها قرار می گیرد. نتایج این روش دوام بیشتری دارند اما برای انجام آن باید حتماً در ابتدا به یک دندانپزشک زیبایی مراجعه کرد.
    • خمیر دندان های سفید کننده لکه های سطحی دندان را از بین می برند. این خمیر دندان ها حاوی مواد شیمیایی مخصوصی هستند که مانند پولیش لکه های سطحی دندان ها را از بین می برد. بنابراین می توان گفت استفاده از خمیر دندان های سفید کننده هم ارزان قیمت است و هم می تواند رنگ دندان ها را حدود یک درجه روشن تر کند.
    • در کنار این موارد، قلم سفید کننده دندان  (قلم بلیچینگ هوم) نیز هستند که دارای عامل پروکسید کارباماید هستند و می ‌توانند به طور مستقیم روی دندان ‌ها استفاده شوند. این قلم ها می توانند حدود ۱۵ بار مورد استفاده قرار بگیرند و بنابراین در صورتی که بیمار دو بار در روز از این قلم ها استفاده کند، پس از یک هفته می تواند نتیجه دلخواه خود را مشاهده نماید.

    مزیت بلیچینگ در خانه شامل چه مواردی است؟

    با توجه به اینکه با استفاده از هوم بلیچینگ بیمار می تواند در خانه اقدامات لازم را برای سفید کردن دندان هایش انجام دهد و نیازی به مراجعه به دندانپزشک ندارد (البته باید تحت نظر متخصص انجام گیرد)، بنابراین هم از نظر صرف وقت و هم از نظر صرف هزینه، این روش بسیار مقرون به صرفه است. علاوه بر این افرادی که دندان هایشان حساسیت بالایی دارد، هنگام انجام بلیچینگ در مطب اذیت می شوند ( به دلیل قوی بودن مواد) و بنابراین بلیچینگ در خانه برای آن ها قابل تحمل تر خواهد بود. بنابراین می ‌توان گفت انجام بلیچینگ در خانه مناسب افرادی است که دندان های زرد رنگ دارند، زیرا در صورتی که دندان های بیمار قهوه ای یا خاکستری شده باشد و لکه های قوی تری روی سطح دندان وجود داشته باشد، این روش قدرت کافی برای از بین بردن لکه ها را ندارد.

    عوارض بلیچینگ در خانه

    هوم بلیچینگ مانند همه روش های درمانی، در کنار مزیت هایی که دارد، معایبی نیز به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال، مواد شیمیایی مورد استفاده در بلیچینگ که درون قالب ها و تری ها ریخته می ‌شود، برای تعدادی از افراد فوق العاده حساسیت زا است. بنابراین در صورتی که بیمار مراقبت لازم هنگام استفاده از آن را انجام ندهد، ممکن است این مواد شیمیایی با لثه های بیمار تماس پیدا کرده و موجب تحریک لثه ها شود و حتی در برخی موارد ممکن است لثه های بیمار در اثر این مسئله بسوزد که از جمله معایب هوم بلیچینگ است. علاوه بر این مواد شیمیایی بلیچینگ در صورت استفاده بیش از حد می تواند به مینای دندان آسیب وارد کرده و آن را از بین ببرد. یکی دیگر از معایب این روش آن است که درمان به وسیله هوم بلیچینگ حدود چند هفته زمان می ‌برد و بیمار نمی تواند فوراً نتایج درمان خود را مشاهده کند.

    مراقبت لازم پس از بلیچینگ در خانه

    پس از انجام بلیچینگ در خانه، دندان ها حدود چند ماه یا چند سال بسته به نوع و جنس دندان ها و نحوه مراقبت فرد از آن ها سفید می ماند. بنابراین برای آنکه دوام سفیدی دندان ها افزایش پیدا کند، لازم است بیمار هر روز نخ دندان کشیده، به طور مرتب دندان ها را مسواک کند و از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی و مواد رنگی مانند چای، نوشابه، قهوه و غیره پرهیز نماید و یا در صورت استفاده فوراً دهان خود را بشوید.

    علاوه بر این مصرف مواد غذایی نظیر گوشت قرمز، شکلات و سس سویا موجب تغییر رنگ دندان‌ ها می ‌شود و به همین دلیل بهتر است از خوردن آن ها پرهیز شود. موز میوه ای است که در روزهای اول اقدام به درمان بلیچینگ می توان با خیال راحت از آن استفاده کرد. علاوه بر این استعمال دخانیات مانند سیگار حدود دو روز پس از انجام بلیچینگ ممنوع است، زیرا خود دخانیات عامل ایجاد لکه های رنگی روی دندان ها هستند. لازم به ذکر است برای مسواک زدن استفاده از خمیردندان های رنگی ممنوع است و بهتر است از خمیر دندان های سفید کننده استفاده نمود.با انجام این مراقبت ها می توان دوام بلیچینگ را تا دو سال افزایش داد.

    روش های افزایش دوام بلیچینگ در خانه

    همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، با انجام مراقبت ها و پرهیزهای غذایی می ‌توان دوام  و ماندگاری هوم بلیچینگ را به مدت دو سال افزایش داد. علاوه بر نکاتی که به آن ها اشاره شد، موارد زیر نیز می تواند طول عمر هوم بلیچینگ دندان شما را زیادتر کند:

    • مسواک زدن به طور مرتب حداقل دو بار در روز با استفاده از خمیر دندان های سفید کننده و همچنین مسواک زدن بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب و قبل از خوابیدن
    • مسواک زدن پس از مصرف نوشیدنی های اسیدی، رنگی و الکلی
    • استفاده از خمیر دندان های سفید کننده به جای خمیر دندان های رنگی معمولی برای افزایش ماندگاری هوم بلیچینگ
    • مصرف نوشیدنی های رنگی با استفاده از نی
    • استفاده از لوازم آرایشی و رژلب های ضد لک
    • کاهش تعداد دفعات استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید به حداقل دو بار در هفته
    • مراجعه به دندانپزشک به صورت ماهی یک بار برای انجام معاینات لازم و بررسی نتایج بلیچینگ در منزل
    • افزایش مصرف ماهی، مرغ و لبنیات مانند خامه، پنیر، ماست و شیر

    سخن نهایی

    با توجه به اینکه از بین رفتن لکه های موجود روی سطح دندان ها و سفید کردن آن ها تاثیر چشمگیری در زیبایی افراد دارد، بنابراین اقدام برای سفید کردن دندان ها روشی پر طرفدار محسوب می شود. افراد مختلف می توانند با استفاده از انجام روش های خانگی بلیچینگ  (هوم بلیچینگ) که در این مطلب به آن اشاره شد، دندان ‌هایشان را مثل روز اول زیبا و درخشان کنند، بدون آنکه آسیبی به آن ها وارد شود.

    برگرفته از:  وبسایت تخصصی دکتر سید رضا خسروانی متخصص دندانپزشکی زیبایی ترمیمی در زعفرانیه تهران (doctorkhosravani.com  )

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.