یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41474 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • همایش جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان
    27 تیر 1402 - 3:28
    شناسه : 259527
    1

    به همت خانه معدن استان گیلان همایش جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان با حضور مسوولین و فعالان حوزه معدنی استان در سالن تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد .

    پ
    پ

    جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان 1 - همایش جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان - توسعه اقتصادی
    دکتر ابراهیمی معاون پژوهشی دانشگاه گیلان در همایش ” جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی گیلان”، گفت: استان گیلان بیش از ۴۵ معدن فعال دارد و بیش ۷۰ عرصه معدنی در دست اکتشاف و در بحث حوزه فناوری و نوآوری کمک به حوزه اشتغال می کند.

    وی افزود : از نظر درصد اشتغال معادن زیر ۲ درصد است و معادن ما درجایگاهی قرار دارند که باید بیشتر فعال تر شوند تا به رونق اقتصادی و اشتغالزایی برسند چون آمار بیکاری بالا ست.

    وی افزود: دانشگاه گیلان بیش از ۱۸ هزار دانشجو و نزدیک به ۶۰ عضو هیات علمی دارد این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه مادر و ملی در استان خدمت رسانی می کند. برنامه کلیدی و راهبردی دانشگاه در راستای توسه همکاری های جامعه محور و همچنین فعالیت اعضای هیات علمی و پایان نامه دانشجویی در جهت کاربردی در سطح ملی و استانی است و در حوزه معدن اقدامات خوبی انجام شده است.

    وی افزود : سیاست کلان دانشگاه گیلان در حوزه ایجاد مهارت است و فعالیت های خوبی انجام شده و در حوزه معدن آزمایشگاه ها دانشگاه می توانند کمک کند.
    ابراهیمی گفت : بیشترین معادن کوهی در جنوب استان وجود دارد اما متاسفانه آمار بیکاری در جنوب استان نیز بسیار بالاست.

    وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی نیز در حوزه معدن بسیار تاثیر گذار بوده گفت : از ظرفیت های دانشگاه‌ها و طرحهای علمی پژوهشی در حوزه معدن در استان گیلان می توان بهره گیری کرد و به سمت و سوی درآمدزایی در استان پیش رفت.

    اشتغال زایی ۷ هزار نفر در ۲۲۰ واحد صنایع معدنی

    دکتر تیمور پور حیدری رئیس سازمان صمت گیلان نیز در همایش “جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی گیلان اظهار داشت : سازمان صمت پیگیر معضلات و فعالیت های معادن استان است و تعداد جلسات شورای معادن امسال چهار جلسه، تعداد کارگروه تعامل منابع طبیعی سال ۱۴۰۱ هشت جلسه و درسال ۱۴۰۲ دو جلسه ، میزان استخراج معادن در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ تاکنون بیش از دو هزار تن می باشد.

    وی افزود: در گیلان ۲۲۰ واحد صنایع معدنی داریم که نسبت به فرآوری مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده فعالیت می کنند و زمینه اشتغال زایی ۷ هزار نفر را فراهم کرده اند.

    پور حیدری گفت: چالش های جدی در حوزه معادن ، عدم وجود نقشه راه در نحوه فعالیت های معدنی، بی توجهی به اکتشافات پایه و تفصیلی، کم توجهی به مهارت و آموزشی که یقینا باید نقش نظام مهندسی ، سازمان زمین شناسی و خانه معدن پر رنگ شود.

    رییس سازمان صمت افزود: منابع معدنی غیر از شن و ماسه داریم مانند مس چولی، خاک نسوز،مارن، میکا، هماتیت، آهک و حتی طلا که نیازمند مطالعات زمین شناختی و فنی هستند که با بکارگیری معادن می توان به توسعه اقتصادی در این بخش رسید.

    وی تصریح کرد: باید بپذیریم که معدن محور توسعه ملی در کشور است .خاصیت معدن انفجار،تخریب و برداشت است اما این موارد در چارچوب ضوابط و دستورات تعیین شده صورت می گیرد .

    پور حیدری عنوان کرد: کل معادن استان ۲۰ درصد مصالح مورد نیاز گیلان را تامین می کنند ، مابقی از استانهای همجوار وارد می شود.

    وی خاطر نشان کرد: اگر تدبیری نشودقطعا در آینده نزدیک استان دچار مشکل خواهد شد.

    رییس سازمان صمت اظهار کرد: بطور کلی گیلان ۴۷ واحد معدنی دارای پروانه دارد و71 محدوده معدنی از طریق مزایده واگذار کردیم وهمچنان در حال انجام است.

    وی اذعان داشت: در استان گیلان با توجه به اینکه چالش معدنی نیست اما متاسفانه به اندازه همه استانهای معدنی کشور در حوزه معدن دارای چالش است‌، محیط زیست، منابع طبیعی و سایر چالش ها نظیر معارضین محلی و دولتی که از جمله مشکلات حوزه معدن است.

    پور حیدری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص گسترش اقتصادی غیر نفتی گفت: اگر بخواهیم برای اقتصاد نفتی جایگزین پیدا کنیم بهترین گزینه جایگزین ، معدن است و باید از خام فروشی جلوگیری کنیم و ارزش افزوده ایجاد نماییم.

    تولید معادن گیلان شایسته این منطقه نیست

    دکتر فرزاد اسدی رئیس خانه معدن استان گیلان نیز گفت : استان گیلان دارای منابع و ذخایر معدنی زیادی است که بهره برداری صحیح از این منابع می تواند در رونق اقتصادی،و اشتغالزایی در گیلان بسیار موثر باشد.
    وی با بیان اینکه پتانسیل استان گیلان بسیار بیشتر از میزان شناخته شده در باور مسوولان و مردم هست ،گفت : نباید بحث معدن فقط به شن و ماسه و سنگ لاشه منتهی شود بلکه منابع و سنگ های معدنی بسیار متنوعی وجود دارند که می توان از آنها استفاده کرد .

    وی به فواید سنگ آهک اشاره کرد و گفت : سنگ آهک یکی از منابع مهم معدنی است که از جمله کاربردهای آن می توان به خوراک دام و طیور اشاره کرد و بابهره برداری از آن خوراک دام و طیور که در استان و کشور مورد نیاز است ، استفاده کرد و از واردات خوراک بی نیاز شد .

    وی ادامه داد : میزان تولید معادن گیلان شایسته این منطقه نیست. همه امکانات در زمینه بهره برداری از معدن و طرحهای معدنی در جهت توسعه اقتصادی در گیلان وجود دارد .
    اسدی اضافه کرد : خانه معدن استان گیلان در حوزه ارائه طرحهای اقتصادی به همه فعالان اقتصادی علاقمندان به سرمایه گذاری در این بخش آمادگی دارد .

    وی تاکید کرد : جامعه معدن گیلان نیاز دارد که صدای خود را به گوش مسوولین تاثیر گذار برسانند.

    اسدی با بیان اینکه معادن استان گیلان نیز در زمینه ژئوتوریسم نیز می توانند درآمد زایی داشته باشند ، گفت : رودخانه توریست در استان گیلان جریان دارد و ما باید به این رودخانه گردشگر مسیر دهیم و برخی از معادنی که مورد توجه گردشگران قرار می گیرند را معرفی نماییم و از این طریق از صنعت ژئوتوریسم نیز درآمد زایی نماییم.

    معدن و گردشگری می تواند جایگزین و اقتصاد نفتی شود

    سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در همایش ” جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی گیلان ” اظهار کرد : در استان گیلان از نظر زمین و اراضی با مشکل مواجه هستیم و محدودیت داریم اما در زمینه معادن با فعال سازی این بخش می توانیم بسیاری از مشکلات استان و کشور را مرتفع نماییم.

    دلخوش خاطر نشان کرد : اگر بخواهیم اقتصادی کشور را متحول نماییم باید در بخش هایی نظیر معادن سرمایه گذاری کنیم چون به مواردی نظیر کشاورزی نمی توان متکی بود.

    وی افزود : در بخش معدن مزیت هایی داریم که با بهره گیری از مزیت های این حوزه می توانیم به رونق اقتصادی برسیم.

    دلخوش اضافه کرد : معدن و گردشگری می تواند جایگزین نفت و گاز و اقتصاد نفتی کشور شود.

    وی با اشاره به شورای معادن و جایگاه نهادها در شورای معادن استانها اذعان داشت : ریاست شورای معادن استان بر عهده استاندار و دبیری آن بر عهده ریاست سازمان صمت است و جایگاه سایر دستگاه‌های اجرایی نیز در آن مشخص شده است و گزارشات باید به صورت کارشناسی در شورای معادن استان ارائه گردد.

    وی حل مشکلات حوزه معادن را مستلزم ارتقای آگاهی مسوولین ذیربط خواند و گفت : باید اطلاعات مسوولان حوزه قضایی و اجرایی را در خصوص معادن با توجه به بخشنامه ها و ضوابط و قوانین ارتقاء بخشیم تا معضلات حقوقی معادن گیلان رفع شود .

    لزوم تعامل صنعت و دانشگاه در خصوص معادن

    دکتر بهرامن رئیس خانه معدن ایران در همایش ” جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی گیلان ” اظهار داشت : کشور ما به جهت توسعه اقتصادی ناگزیر است که سمت معادن و بهره برداری از آنان پیش رود .
    وی با بیان اینکه معادن ثروتی خدادادی است که باید از این منابع به درستی بهره گیری شور ، گفت : مواد معدنی زایشی نیستند و ثروتی خدادادی هستند که باید با مدیریت درست از آنان استفاده شود .

    بهرامن افزود : اگر چه ایران کشوری است که منابع عظیم نفت و گاز را برخورداست اما در کنار دارا بودن منابع نفت و گاز مواد معدنی را نیز داراست که از این حیث ما از کشورهای آمریکا و روسیه پیشی گرفته ایم .

    وی خاطر نشان کرد: امروز باید نگاه ما به ۵۰ سال آینده باشد و همچنین در برنامه های توسعه موضوع بهره گیری از مواد معدنی مد نظر قرار گیرد .

    رئیس خانه معدن ایران گفت : رشد بهره برداری از منابع معدنی در حال حاضر ۹/۸ است که در برنامه هفتم توسعه این میزان ۱۱/۷ پیش‌بینی شده است.

    وی با اشاره به لزوم تعامل صنعت و دانشگاه در خصوص معادن افزود : ابزارهای رشد در حوزه معدن باید فراهم شود و صنعت و معدن باید در کنار هم قرار گیرند تا نیازهای همدیگر را تامین نمایند .

    بهرامن تصریح کرد : در زمینه طرحهای پژوهشی و استفاده از ظرفیت دانشجویان در کل کشور می توانیم با دانشگاه همکاری های دوسویه برقرار نماییم.

    بهرامن همچنین به لزوم آگاه نمودن مسوولین در خصوص معادن گفت: مسوولین استانی و قضات ، محیط زیست و منابع طبیعی باید از طریق خانه های معادن با معضلات حقوقی و اجتماعی و … فعالان حوزه معادن آشنا شوند تا از طریق بتوان فعالیت معادن را در چارچوب های قانونی و به شکل صحیح هدایت کرد .

    وی در پایان گفت : رشد ۱۱/۷ درصدی معادن بدون نگاه کارشناسانه رخ نخواهد داد.

    در ادامه مهندس امیدی مدیر عامل شرکت سیمان خزر نیز به بیان مشکلات حوزه معدن پرداخت.

    لازم بذکر است در ادامه ،سومین پنل تخصصی استانی در زمینه چالش‌های حقوقی فعالین معدنی با محوریت استان گیلان با حضور مهندس محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، دکتر عباسعلی دریانی مدیر عامل گروه صمتا ، مهندس حمیدی مدیر کل بهره برداری وزارت صمت ، مهندس مولا بیگی مدیر کل اکتشاف وزارت صمت ، دکتر پور مقدم مشاور معدنی وزارت صمت ،دکتر تیمور پور حیدری رئیس سازمان صمت استان گیلان با هدف بررسی معضلات بخش معادن استان گیلان برگزار شد و جمعی از فعالان حوزه معدن به بیان مشکلات خود پرداختند.

    همچنین در این همایش به شرکت های برگزیده در زمینه معادن و تولید سیمان با اهدای تندیس قدردانی شد .

    جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان 2 - همایش جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان - توسعه اقتصادی جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان 8 - همایش جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان - توسعه اقتصادی جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان 7 - همایش جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان - توسعه اقتصادی جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان 6 - همایش جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان - توسعه اقتصادی جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان 5 - همایش جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان - توسعه اقتصادی جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان 4 - همایش جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان - توسعه اقتصادی جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان 3 - همایش جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان - توسعه اقتصادی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.