یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41469 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • فاکتور فروش چیست؟ آموزش ثبت فاکتور فروش در نرم افزار حسابداری
    07 مرداد 1402 - 14:58
    شناسه : 260288
    0

    فاکتور فروش چیست؟ امروزه تمام موسسات و صاحبان مشاغل باید برای معاملات فروش خود، فاکتور فروش صادر نمایند و آن را در نرم افزار حسابداری شرکت ثبت کنند. در واقع فاکتور فروش یک نوع سند رسمی است که به معامله اعتبار و رسمیت می‌بخشد.

    پ
    پ

     فاکتور فروش چیست؟ آموزش ثبت فاکتور فروش در نرم افزار حسابداری فاکتور فروش چیست؟ امروزه تمام موسسات و صاحبان مشاغل باید برای معاملات فروش خود، فاکتور فروش صادر نمایند و آن را در نرم افزار حسابداری شرکت ثبت کنند. در واقع فاکتور فروش یک نوع سند رسمی است که به معامله اعتبار و رسمیت می‌بخشد.

    در مقاله پیش رو قصد داریم به سوال فاکتور فروش چیست؟ پاسخ و همچنین نحوه ثبت آن در نرم افزار حسابداری را نیز آموزش دهیم تا بتوانید بدون فوت وقت و معطلی فاکتورهای فروش موسسه خود را در نرم افزار سازمانتان ثبت و صادر نمایید.

    فاکتور فروش چیست؟

    اولین سوالی که باید پاسخ داده شود تا متوجه کلیت مقاله شوید؛ پاسخ به سوال فاکتور فروش چیست؟ می‌باشد. در حقیقت فاکتور فروش سندی است که در آن اطلاعاتی از فروشنده و خریدار کالا و خدمات در آن درج می‌شود. اطلاعاتی از جمله شماره اقتصادی دو طرف معامله، اسم شرکت یا شخص فروشنده، شماره ثبت موسسه باید در فاکتور فروش ثبت شود تا مورد تایید اداره امور دارایی قرار بگیرد.

    فاکتور فروش رسمی برای کالاهایی صادر می‌گردد که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند و مودی موظف به صدور آن جهت پرداخت مالیات است. اطلاعاتی که در فاکتور فروش ثبت می‌کنیم، باید کامل و صحیح باشد در غیر این صورت تخلف محسوب شده و شخص متخلف جریمه خواهد شد.

    فاکتور فروشی، رسمی به شمار می‌آید که بر خلاف فاکتورهای معمولی شماره سریال قرمز رنگ داشته باشد و همچنین مورد تایید اداره امور دارایی و اقتصادی باشد.

    آیا استفاده از فاکتور فروش الزامی است؟

    چرا اصلا باید فاکتور فروش رسمی صادر کنیم؟ آیا استفاده از فاکتور فروش برای کسب و کارها الزامی است؟ این سوالات را برخی از مدیران و صاحبان مشاغل بپرسند. برای راهنمایی این افراد باید بگوییم که استفاده از فاکتور فروش الزامی است، زیرا فاکتور فروش در محاسبه دقیق مالیات بر ارزش افزوده کمک می‌کند. پس می‌توانیم بگوییم که فاکتور فروش رسمی برای کالا و خدماتی صادر می‌شود، که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند.

    images 1690452222 64c240fed14bb - فاکتور فروش چیست؟ آموزش ثبت فاکتور فروش در نرم افزار حسابداری - انواع فاکتور فروش

    دلایلی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از فاکتور فروش الزامی است. این دلایل شامل موارد زیر می‌باشد:

    • فاکتور رسمی فروش، ضمانتی برای اجرا شدن ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده است.
    • اگر فاکتور فروش صادر نشود، کالای فروخته شده قاچاق محسوب می‌گردد و فرد فروشنده جریمه و مجازات خواهد شد.
    • صادر شدن فاکتور فروش، تضمین و ضمانتی است بر این که کالای فورخته شده اصالت دارد و سازمان نیز تایید کرده است.

    انواع فاکتور فروش حسابداری

    تا این قسمت از مقاله دانستیم که فاکتور فروش چیست؟ اکنون قصد داریم انواع آن را نیز معرفی کنیم تا به صورت کامل با این مباحث آشنا شوید. فاکتور فروش حسابداری را با توجه به عوامل مختلف به 3 نوع فاکتور فروش تقسیم و طبقه بندی نموده‌اند. دسته بندی فاکتور فروش حسابداری شامل موارد زیر می‌باشد:

    1. فاکتورفروش با توجه به نوع رسمیت
    2. فاکتور فروش با توجه به نوع طراحی
    3. فاکتور فروش با توجه به نوع چاپ

    فاکتور فروش با توجه به نوع رسمیت

    اولین نوع از انواع مختلف فاکتور فروش، با توجه به نوع رسمیت است. در این دسته بندی فاکتور فروش را به دو دسته رسمی و غیررسمی طبقه بندی می‌کنیم. فاکتور فروش رسمی، فاکتوری است که یک نسخه از آن در اداره مالیات وجود دارد و همچنین شامل مهر و امضای فروشنده است.

    طرف مقابل فاکتور فروش رسمی، فاکتور فروش غیررسمی وجود دارد. این مدل از فاکتور مورد تایید سازمان مالیات نیست و تنها جهت اطلاع یافتن خریدار از اطلاعات معامله صادر می‌شود. از فاکتور غیررسمی فروش در مشاغل کوچک استفاده می‌کنند.

    فاکتور فروش با توجه به نوع طراحی

    مورد دیگر از انواع فاکتور فروش در نوع طراحی آن است. فاکتور فروش با توجه به نوع طراحی به دو نوع سربرگ دار و بدون سربرگ طبقه بندی می‌شود. فاکتور سربرگ دار با توجه به نیاز و سلیقه کسب و کارها طراحی می‌گردد، اما نوع دیگر آن یعنی فاکتور بدون سربرگ، فاکتوری است که می‌توانیم از فروشگاه های لوازم التحریر و وسایل اداری خریداری کنیم.

    فاکتور فروش با توجه به نوع چاپ

    آخرین مدل از انواع فاکتور فروش، نوع چاپ است. در زمان چاپ فاکتور عواملی مانند تعداد برگه فاکتور، سایز کاغذ، وجود کاربن و… تاثیر مستقیمی دارد و مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد و بستگی به سلیقه و نیازی که دارند انتخاب می‌کنند.

    نمونه بارز فاکتور فروش با توجه به نوع چاپ فاکتورهای رسمی، سه برگی و فاکتورهای غیررسمی، دو برگی می‌توانیم اشاره کنیم.

    images 1690452222 64c240fed927f - فاکتور فروش چیست؟ آموزش ثبت فاکتور فروش در نرم افزار حسابداری - انواع فاکتور فروش

    نحوه ثبت فاکتور فروش در حسابداری

    یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش‌های فاکتورهای فروش، ثبت آن‌ها است. نحوه ثبت فاکتور فروش در حسابداری دیگر مثل گذشته به صورت دستی به دلیل این که سخت و دشوار بود، انجام نمی‌شود. امروزه ثبت رویدادهای مالی به وسیله نرم افزارهای حسابداری انجام می‌پذیرد که فاکتورهای فروش نیز از این امر مستثنی نیستند. در ادامه مقاله سعی داریم نحوه ثبت فاکتور را به شما آموزش دهیم. آشنایی و تسلط به نحوه ثبت فاکتور فروش در حسابداری به شما کمک می‌کند بتوانید رویدادهای فروش موسسه خود را بدون اشتباه و اصلاح مجدد انجام دهید.

    هزینه صدور فاکتور فروش چقدر است؟

    پیش از آن که ثبت فاکتور فروش در حسابداری را آموزش دهیم، به سوال دیگر شما در خصوص هزینه پاسخ خواهیم داد. برخی از افراد سوال دارند که آیا صدور فاکتور هزینه ای دارد یا خیر؟ اگر صدور فاکتور هزینه دارد، هزینه آن چقدر است؟

    ثبت فاکتور فروش در حسابداری و صدور آن هزینه ای ندارد، زیرا فروشندگان و ارائه دهندگان خودشان نیز می‌توانند اقدام به صدور فاکتور فروش نمایند. صدور فاکتور زمانی هزینه‌ای خواهد داشت که موسسه ای، صدور فاکتور را به موسسه دیگر واگذار نماید. در این صورت است که صدور آن مشمول هزینه خواهد بود.

    نحوه صدور فاکتور فروش در نرم افزار حسابداری آرین سیستم

    یکی از نرم افزارهای معروف حسابداری، نرم افزار حسابداری آرین سیستم است که در زمینه ثبت رویدادهای مالی و ارائه گزارشات به حسابداران و مدیران مالی شرکت‌ها کمک فراوانی می‌کند.

    در قسمت‌های قبلی به نحوه صدور فاکتور فروش در نرم افزار حسابداری اشاره نمودیم و در این قسمت می‌خواهیم نحوه صدور را توضیح دهیم. صدور فاکتور فروش نرم افزار حسابداری آرین سیستم بسیار آسان و قابل فهم و با چند کلیک انجام خواهد شد. برای صدور فاکتور فروش نرم افزار حسابداری آرین سیستم باید مراحل زیر را انجام دهید.

    1. ابتدا نرم افزار را باز کنید
    2. پس از باز کردن نرم افزار، منوی فروش را انتخاب نمایید.
    3. سپس از قسمت اسناد فروش، بر روی گزینه (فاکتور فروش) کلیک کنید.
    4. در صفحه باز شده باید اطلاعات خواسته شده را بدون کم و کسری تکمیل کنید

    فراموش نکنید که تمام اطلاعات باید کامل و صحیح باشد، در غیر اینصورت سیستم به مشکل خواهد خورد. نرم افزار حسابداری آرین سیستم تمام فرآیندهای فروش موسسه شما را پوشش می‌دهد، سفارشات فروش را ثبت و رزرو می‌کند و می‌توانید به صورت کاملا سیستماتیک برنامه های فروش خود را مدیریت نمایید.

    امکانات نرم افزار حسابداری آرین سیستم

    امکانات نرم افزار حسابداری آرین سیستم به عنوان یکی از بهترین نرم افزارحسابداری در ایران عبارت است از؛

    • امکان تعریف کدینگ منحصر به فرد برای هر شرکت
    • امکان تعریف سطح دسترسی کاربران
    • امکان افزودن فیلد به فرم‌­ها
    • امکان ارسال/دریافت اطلاعات به/از به اکسل
    • امکان تعیین طول کد حساب‌­ها و مشاهده سند در گزارش گردش حساب
    • امکان صدور سند ارزی و مقداری
    • امکان صدور سند اتوماتیک افتتاحیه، اختتامیه و بستن حساب‌­ها
    • امکان گزارش­گیری بر اساس کاربر و اخذ گزارش تجزیه سنی
    • امکان تهیه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

    در فاکتور فروش رسمی باید شماره اقتصادی دو طرف معامله، اسم شرکت ، شماره ثبت و… را کامل و دقیق وارد نماییم تا فاکتور مورد تایید اداره امور دارایی و مالیات قررار بگیرد.

    اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره نرم افزار حسابداری آرین سیستم و یا دیگر سیستم های نرم افزاری آرین سیستم بدست بیاورید، به سایت شرکت مبناداده آرین سیستم به آدرس www.ariansystem.net مراجعه نمایید. همچنین با شماره گیری ۴۳۰۲۷-۰۲۱ می‌توانید از کارشناسان فروش آرین سیستم مشاوره رایگان خرید نرم افزار دریافت نمایید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.