پنج‌شنبه, 20 اردیبهشت 1403 Thursday, 9 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41629 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2380×
دروس حیاتی و حائز اهمیت در دوره متوسطه اول
  • 28 مرداد 1402 ساعت: 13:20
  • شناسه : 262179
    1

    یکی از ویژگی های بارز انسان «کنجکاوی» است که از دوران کودکی تا پایان عمر، او را به «دانستن» و کشف حقایق و پرده برداری از مجهولات سوق می دهد. این نیروی درونی، تکاپوی انسان را برای کسب «علم» و گریز از «جهل» افزون می کند.

    پ
    پ

    آن چه امروز از دانش بشری، در شاخه های مختلف و رشته های گوناگون، در دسترس ماست، حاصل تلاش انسان های گذشته و همین نیروی درونی خدادادی آنهاست. بی تردید نسل های کنجکاو آینده بسیاری از مطالبی را که اکنون برای ما مجهول است، کشف خواهند کرد. بخشی از دانش امروز بشر که حاصل مطالعه و جست و جوی او در جهت شناخت جهان مادی و نظام ها و قوانین آن است، «علوم تجربی» نام دارد.

    فلسفه ی آموزش علوم تجربی

    درس علوم تجربی درسی بسیار حیاتی و حائز اهمیت در مدارس می باشد. فراگیری علوم تجربی به کودکان کمک می کند تا روش های شناخت دنیای اطراف خود را بهبود بخشند. برای این منظور آن ها باید مفاهیمی کسب کنند که به آن ها کمک کند تا تجارب خود را با یکدیگر مرتبط سازند مثلاً: « گیاهی که در نزدیک پنجره بوده، خوب رشده کرده ولی گیاهی که در آن اتاق تاریک بوده پژمرده شده است، چون گیاه به نور احتیاج دارد تا رشد کند.» آن ها باید روش های کسب اطلاعات، سازماندهی، کاربرد و آزمایش کرده را بیاموزند.

    دانش آموزی که به مدرسه وارد می شود، دارای نیروی خدادادی کنجکاوی است؛ نیرویی که هر لحظه او را به سوی دانشی تازه و پاسخی برای پرسش های بی شمار می کشاند. از سوی دیگر، او باید برای زندگی در دنیای فردا که دنیای علم و فناوری است آماده شود. به این ترتیب، نظام آموزشی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که هم قوه ی جست و جوگری را در دانش آموزان شکوفا کند و دانستن و کشف مجهولات را برای آنها لذت بخش و نشاط آور سازد و هم آنچه را برای زندگی در دنیای امروز و فردا به آن نیازمندند، به آنها بیاموزد.

    درس علوم تجربی که یکی از درس های اصلی دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی است، به نوبه‌ی خود باید بتواند به هر دو هدف یادشده دست یابد. در این درس، محتوا و روش باید به گونه ای طراحی شود که از یک سو به نیازهای فطری دانش آموزان در زمینه ی شناخت محیط پاسخ گوید، به آنان در پی بردن به شگفتی های جهان کمک کند و معرفت آنان را نسبت به خالق جهان افزایش دهد و از سوی دیگر، آنها را با دانش و بینش مورد نیاز زندگی حال و آینده آشنا سازد.

    اهداف درس علوم تجربی

    • آشنایی با فلسفه ، هدف های آموزش علوم
    • آشنایی با سیر تحول آموزش علوم
    • آشنایی با نقش معلم در برنامه آموزشی علوم (مهارتهای حرفه ای/ نگرش های ضروری)
    • کسب مهارت در برقراری ارتباط بین آموزش علوم و زندگی
    • آشنایی با مهارت های پایه در آموزش علوم

    بسیاری از دانش آموزان وقتی وارد دوره متوسطه اول می‌شوند با حجم مطالب زیادی از علوم مواجه می‌شوند و از طرف دیگر وار شدن به دوره جدید تحصیلی نیز باعث افت تحصیلی می‌شود. از این رو والدین از عملکرد آنها در درس علوم تجربی راضی نیستند و تصمیم می‌گیرند تعداد زیادی از کتاب‌های کمک درسی را خریداری کنند تا فرزند آنها مطالب را بهتر یاد بگیرد. اما توجه داشته باشید این کار کاملا اشتباه است و بیشتر باعث سردرگمی دانش آموزان می‌شود. برای دریافت نمونه سوال علوم هشتم به Hamkelasi.ir/oloom8 مراجعه کنید.

    word image 262179 1 - دروس حیاتی و حائز اهمیت در دوره متوسطه اول -

    درس عربی و اهمیت یادگیری آن

    پس از پایان دوره ابتدایی و شروع متوسطه اول، یکی از چالش‌های اصلی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها یادگیری زبان‌های خارجی مخصوصا زبان عربی است. زیرا به خاطر شرایط موجود در جامعه، اکثر دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها به یادگیری زبان انگلیسی روی خوش و علاقه‌مندی نشان می‌دهند ولی در مورد درس عربی شرایط کاملا متفاوت است و تازه با اهمیت آموزش عربی رو به رو می‌شوند.

    اصلی‌ترین دلایلی که برای آموزش عربی و یادگیری آن می‌توانیم ذکر کنیم، موارد زیر است:

    • عربی یکی از ۶ زبان رسمی دنیا و زبان رسمی ۲۵ کشور با جمعیت ۴۷۰ میلیون نفر و جزء پرکاربردترین زبان‌های دنیا است.
    • عربی زبان دینی و آیینی مسلمانان ایران و جهان است.
    • عربی به عنوان یک واحد درسی از پایه هفتم تا دوازدهم باید یاد گرفته شود.
    • جزء مهم‌ترین و تاثیرگذارترین درس‌های کنکور سراسری است.
    • با توجه به آمیختگی تاریخی و مذهبی ایران و اعراب، بخش زیادی از گفتار روزمره و ادبیات ما به درک مفاهیم و کلمات عربی وابسته است.

    تاثیر درس عربی در امتحانات نهایی

    درس عربی برای بچه‌های رشته انسانی خیلی درس مهمیه و نزدیک به ۱۰ درصد از تاثیر کل کنکور رو به خودش اختصاص میده. (امتحان نهایی + کنکور)

    اما برای بچه‌های رشته ریاضی و تجربی این درس نزدیک به ۵ درصد از تاثیر کل رو به خودش اختصاص داده که صرفا برای امتحان نهایی این درسه. (با توجه به کنکور ۱۴۰۲ که عمومی‌ها جزو دروس کنکور نیستند.)

    اگر قصد دارید برای امتحانات درس عربی را بخوانید به شما پیشنهاد می‌دهیم برای دریافت نمونه سوال عربی هشتم به دانلود از اینجا مراجعه کنید.

    باتوجه به اهمیت زبان عربی در مدارس ایران و اجباری بودن یادگیری آن، به جد می‎‌توان گفت بیش از 90 درصد از دانش آموزان علاقه‌ای به این درس ندارند و فقط آن را می‌خوانند تا بتوانند نمره خوبی از آن کسب کنند. درست است که زبان عربی جز زبان مادری ما به حساب نمی‌آید و زبان فارسی در اولویت قرار دارد اما باید توجه داشت درس عربی می‌تواند تاثیر بسزایی در رتبه کنکور شما داشته باشد.

    word image 262179 2 - دروس حیاتی و حائز اهمیت در دوره متوسطه اول -

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.