شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41459 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • طبع پسته چیست ؟ آیا طبع پسته گرم است یا سرد ؟
    28 اسفند 1402 - 11:04
    شناسه : 276469
    0

    پسته یکی از آجیل‌های پرطرفدار در ایران و جهان است که خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. مصرف پسته می‌تواند کم‌خونی را برطرف کند، سطح کلسترول بد را کاهش دهد، تراکم استخوانی را بهبود ببخشد و باعث تناسب‌اندام شود.

    پ
    پ

    پسته یکی از آجیل‌های پرطرفدار در ایران و جهان است که خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. مصرف پسته می‌تواند کم‌خونی را برطرف کند، سطح کلسترول بد را کاهش دهد، تراکم استخوانی را بهبود ببخشد و باعث تناسب‌اندام شود. بااین‌حال سؤال رایجی که در خصوص مصرف این آجیل پرسیده می‌شود، طبع پسته است. برای بسیاری از افرادی که به طب سنتی اعتقاد دارند، سؤال است که پسته گرمی است یا سردی؟ اگر شما نیز جزو این دسته افراد هستید، تا انتها با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم. درصورتی‌که قصد خرید پسته مرغوب و باکیفیت دارید نیز می‌توانید از سایت آقای پسته استفاده نمایید. محصولات این فروشگاه همگی توسط خود کشاورز عرضه می‌شوند و از درجه کیفی بالا و قیمت بسیار مناسب برخوردارند.

    طبع گرم پسته برای چه افرادی مناسب است؟

    قبل از اینکه بررسی کنیم پسته طبع سرد یا گرم دارد، بهتر است به‌صورت تخصصی‌تر با مفهوم طبع و مزاج آشنایی داشته باشیم. در طب اسلامی، طبیعت هر فرد را با نام طبع می‌شناسند و طبع افراد را به سه دسته کلی گرم، سرد و معتدل تقسیم‌بندی می‌کنند. طبع به‌صورت ارثی و غریزی به هر شخص منتقل می‌شود و باعث ایجاد محدودیت‌هایی در مصرف برخی مواد غذایی خواهد شد. در سمت دیگر، مزاج قرار دارد که به حالات درونی و بیرونی افراد مربوط می‌شود. مزاج باتوجه‌به سبک زندگی، قابل‌تغییر خواهد بود. مزاج نیز در طب سنتی، به سه دسته گرم، سرد و معتدل تقسیم‌بندی می‌شود.

    باتوجه‌به این دسته‌بندی‌ها، مواد غذایی نیز دارای طبع هستند و برای دسته خاصی از افراد می‌توانند مناسب‌تر باشند. در طب اسلامی، طبع پسته تازه گرم و خشک است و اعتقاد بر این است که مصرف آن می‌تواند به گرمای بدن انسان، به‌خصوص در فصول سرد سال کمک کند. به‌طورکلی طبع گرم پسته برای افراد سردمزاج، کاربرد بیشتری دارد. افرادی که با نشانه‌هایی مانند سردی در بدن، افزایش وزن سریع، درد شکم و مشکلات گوارشی مانند یبوست، عفونت‌های تنفسی مکرر، کم‌خونی، ضعف سیستم ایمنی، افت انرژی و خستگی مزمن همراه هستند، می‌توانند با مصرف پسته تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کنند.

    طبع پسته چیست؟

    مصلح پسته

    باتوجه‌به طبع گرم و خشک پسته، مصرف این آجیل برای افرادی با مزاج گرم می‌تواند مشکل‌ساز باشد. افرادی که با نشانی‌هایی مانند عدم تمایل به خوردن شیرینی، خواب کم و سبک، عدم تحمل گرما، دارای پوست گرم و خشک، تمایل به خوردن ترشی و سردی، عصبانیت زودهنگام و یا میل جنسی بالا هستند، باید در مصرف پسته احتیاط کنند و یا همراه با این آجیل مقوی، از مصلح استفاده نمایند. مصلح به خوراکی‌ها و مواد غذایی گفته می‌شود که می‌تواند طبع سایر خوراکی‌ها را کمی متعادل‌تر کند. مصرف خوراکی‌هایی نظیر زردآلو، انار ترش، سرکه، سکنجبین و آلو در کنار پسته، می‌تواند عوارض این آجیل را در افراد گرم‌مزاج کاهش دهد. این مواد غذایی به‌خاطر طبع سردی که دارند، از مشکلاتی نظیر جوش، کهیر، گرگرفتگی و… جلوگیری می‌کنند.

    مصلح پسته برای متعادل‌سازی طبع

    فواید طبع گرم پسته

    پسته نه‌تنها به دلیل طبع گرمی که دارد، بلکه به دلیل مواد مغذی فراوان، از خواص بسیار زیادی برخوردار است. این آجیل خوشمزه و مقوی می‌تواند برای تمام افراد در سنین مختلف، مفید باشد و به سلامت عمومی بدن کمک کند. در جدول زیر می‌توانید لیست کامل مواد معدنی و مغذی موجود در پسته را به همراه فواید آنها برای بدن، مشاهده کنید.

    مواد معدنی موجود در پستهخواص آن برای بدن
    ویتامین B6بهبود عملکرد سیستم عصبی، سیستم ایمنی و متابولیسم پروتئین‌ها
    مسساخت هموگلوبین و کمک به فرایندهای متابولیکی بدن
    منگنزافزایش سیستم ایمنی
    فسفرکمک به سلامت استخوان و بهبود عملکرد مغز
    آهنافزایش انرژی
    چربی غیراشباعتأمین سلامت قلب

    خواص طبع گرم پسته برای کودکان

    طبع پوست پسته گرم است یا سرد

    باوجوداینکه طبع پسته گرم است، اما پوست این آجیل از طبع سرد و خشک برخوردار است. بسیاری از افراد اطلاعی از خواص پوست پسته ندارند و پس از مصرف مغز، مستقیماً آن را دور می‌ریزند. پوست پسته سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است و به‌صورت پودر شده می‌تواند به انواع اسموتی‌ها یا سایر دستورهای غذایی اضافه شود. رفع بوی بد دهان، کمک به التیام زخم‌های داخل دهان، استحکام لثه، رفع اسهال، تسکین‌دهنده معده و درمان بواسیر، از خواص پوست پسته است.

    هشدار برای استفاده از پسته تازه

    مصرف پسته تازه باید با احتیاط بسیار زیادی صورت گیرد. پسته بلافاصله پس از چیده شدن، ممکن است حاوی مواد سرطان‌زا باشد و سلامت شما را تهدید کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم پس از چیدن پسته، بلافاصله آن را مصرف نکنید و حداقل برای 24 ساعت، آن را در مکانی خشک نگهداری نمایید. همچنین درصورتی‌که پسته تازه خریداری کرده‌اید، حتماً پوست آنها را جدا کرده و با آب به‌صورت کامل شستشو دهید. پس از خشک‌کردن پسته‌ها، با خیال راحت می‌توانید آنها را مصرف نمایید.

    مضرات پسته تازه ازنظر طب سنتی

    پسته آجیلی است که باید به‌اندازه مصرف شود. مطابق با منابع موجود در طب سنتی، مصرف بیش از حد این خوراکی می‌تواند مشکلات زیادی را برای مصرف‌کننده به وجود آورد که در لیست زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

    • افزایش وزن
    • بالارفتن فشارخون
    • ایجاد مشکلات گوارشی
    • بروز واکنش‌های آلرژیک
    • خطرساز برای بیماران کلیوی
    • خطر سنگ کلیه

    عوارض طبع گرم پسته

    باتوجه‌به گرم بودن طبع پسته در طب سنتی، مصرف بیش از حد این آجیل برای افرادی با مزاج گرم، می‌تواند با عوارض جدی همراه باشد. برای کاهش این عوارض، توصیه می‌کنیم در کنار پسته از یک مصلح نیز استفاده نمایید.

    • جوش و کهیر
    • بثورات پوستی
    • بدبویی عرق
    • سوزش ادرار
    • گلودرد
    • یبوست
    • چربی پوست سر
    • خشک‌شدن بینی و دهان

    نکاتی در مورد مصرف پسته تازه

    سخن پایانی

    پسته یکی از خوراکی‌های محبوب در ایران و جهان است که علاوه بر طعم فوق‌العاده، خواص بسیار زیادی نیز دارد. باتوجه‌به مصرف بالای این میوه در ایام عید، بسیاری از افراد با نگرانی‌هایی در مورد اینکه پسته طبع سرد یا گرم دارد، مواجه‌اند. در این مقاله به‌صورت کامل، به بررسی طبع پسته پرداختیم و نکات مهمی را در خصوص مصرف این آجیل بیان کردیم. توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان در مصرف انواع آجیل به‌خصوص پسته، زیاده‌روی نکنید تا از عوارض احتمالی آنها جلوگیری نمایید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.