چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41421 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • عضویت دکتر خارا در بسیج اساتید را عار می‌دانند | امیدواریم تفرقه انگیزان و خناسان نتوانند به اهداف پلید خود دست یایند
    26 دی 1395 - 13:11
    شناسه : 28345
    0

    امیدواریم تفرقه انگیزان و خناسان که در روزهای اخیر بر طبل تبلیغات نامیمون سیاسی خود در فضای علمی شهر نواخته‌اند، عضویت دکتر خارا در بسیج اساتید را عار می‌دانند و با نگاه تک قطبی می‌خواهند در مورد بزرگان علمی کشور و انتخاب آنها ورود کرده و جو آرام علمی را متشنج کنند، نتوانند به اهداف […]

    پ
    پ

    photo 2017 01 15 12 42 46 - عضویت دکتر خارا در بسیج اساتید را عار می‌دانند | امیدواریم تفرقه انگیزان و خناسان نتوانند به اهداف پلید خود دست یایند - حسین خارا

    امیدواریم تفرقه انگیزان و خناسان که در روزهای اخیر بر طبل تبلیغات نامیمون سیاسی خود در فضای علمی شهر نواخته‌اند، عضویت دکتر خارا در بسیج اساتید را عار می‌دانند و با نگاه تک قطبی می‌خواهند در مورد بزرگان علمی کشور و انتخاب آنها ورود کرده و جو آرام علمی را متشنج کنند، نتوانند به اهداف پلید خود دست یایند.

    «بامردم»،  بردیا.ص در یادداشتی تحت عنوان «گریزی کوتاه بر توسعه آموزش عالی در شهرستان رودسر و املش» نوشت: در پی تغییراتی در مقام ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر، املش بر آن شدیم مروری داشته باشیم بر فعالیت‌های مردان و زنان فرهیخته‌پرور عرصه علمی این دیار که به دلیل تصمیمات نادرست و گاه مغرضانه محکوم به درجا زدن و پسرفت بوده اند…

    اوایل دهه هفتاد شمسی پیش از آنکه آموزش عالی وسعت و کثرت امروز را داشته باشد، برخی از دلسوزان و بزرگان دوراندیش منطقه پیشنهاد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی (که آن روزها چند صباحی بیش نبود با تلاشهای مرحوم آیت الله هاشمی شکل گرفته بود) در رودسر، املش ارائه و تبلوری برای رشد فرهنگی و علمی عرضه شد، اما به دلایل نامعلوم با مخالفت مسئولان وقت آن دوران رو به‌رو و در این بین شهرهای همجوار این فرصت را غنمیت شمرده و از این اِلمان توسعه پایدار بهره جستند و رودسر از داشتن فصای آموزشی و علمی که به حق مستحق آن بود، بی بهره ماند.

    شاید یکی از معماهای حل نشده جوانان آن دوران رودسر، املش که بنا به تصمیم کوته بینامه مسئولان وقت مجبور بودند فرسنگ‌ها دوری موطن را جهت اعتبار علمی طی کنند این باشد که چرا عده ای اینگونه بهترین روزهای زندگی و سرنوشت آنان را به بازی گرفته و موحب خسرانی جبران ناپذیر شده اند.

    در اوایل دهه هشتاد پس از تغییرات در سطح مدیریتی شهرستان این سد پولادی تحجر شکسته شد و دانشگاه نوپای آزاد اسلامی رودسر بنیان نهاده شد. شاید آن روزها کسی نمی‌اندیشید که ضرورت توسعه فضای آکادمیک در شهرستان تا این اندازه موجب توسعه علمی، اقتصادی، فرهنگی و غیره خواهد شد. در این بین بودند عده ای که از جنس دانشگاه و وفاداری به مردمشان این دغدغه را در ذهن می پروراندند که چرا رودسر در زمره پیشروان علم و صنعت استان نباشد.

    دانشگاه آزاد اسلامی کوچک رودسر! مبدا جرایانهای فکری این جنس افرادی بود که برای تعالی منطقه می‌کوشیدند. آغاز کار یک ساختمان کوچک و نحیف عاریه و سپس در فواصل 87 الی 92 دوران رشد و بالندگی خود را طی کرد.

    حمایت مسئولین وقت و تلاش شبانه روزی رییس دانشگاه در آن سال‌ها روحیه همدلی برای توسعه کمی و کیفی فضای آموزشی از جمله ساخت فضای آموزشی درخور، جذب هیات علمی، گسترش رشته‌ها، برگزاری همایش‌های علمی و غیره که پرداخت بیشتر آن در حوصله این نوشتار نمیگنجد، روزهای درخشانی را رقم زد که ادعایی غیرقابل اثبات نیست. دانشگاه آزاد رودسر در سال 93 با داشتن چندین هزار فضای آموزشی استاندارد و حدود هشتاد هیات علمی و کارمند و بیش از دو هزار دانشجو طراوتی در جان خسته و بی‌رمقی آموزش عالی شهرستان افکند. علاوه بر آن تاسیس دانشگاه های پیام نور، علمی و کاربردی و حتی دانشکده فنی دانشگاه گیلان در سال‌های پایانی دهه هشتاد و ابتدایی دهه نود و مهم تر از آن بازگرداندن نیروی انسانی نخبه که سالها در جستجوی پیشرفت علمی وطن خود را ترک نموده بودند، کام مردم سختکوش و شریف را شیرین نمود.

    اما این پایان کار نبود، زمام امور و تصمیم گیری‌ها مجددا در اخیتار اندیشه های نابخردانه جمعی قرار گرفت، کم کم آموزش عالی در رودسر به روزهای پایانی عمر خویش در عین جوانی و برومندی نزدیک می‌شد. تغییر چندین معاون در یک سال، بستن در اتاق مشورت و مدیریت بر روی اساتید و دلسوزان، عدم تعامل با مسئولان استانی و کشوری جهت گسترش رشته‌ها، عدم حضور موثر در دانشگاه به دلیل غیربومی بودن، ناراضایتی اکثریت کارمندان و اساتید و دانشجویان از تیم مدیریتی، روزهای سیاه و تلخی را رقم زد که در همین برهه زمانی واحدهای همجوار که در توسعه و پیشرفت از واحد رودسر عقب‌تر ایستاده بوند، پشی گرفتند برای نمونه اخذ هشت رشته کارشناسی ارشد در واحد لنگرود در سال 93 این حسرت را برای دلسوزان منطقه ایجاد می‌کرد که چرا رودسر نه؟ چرا رودسر با وجود این حجم پتانسیل بالقوه درجا می زند، دچار تنش و درگیری شده و روز به روز به زوال و سقوط کشیده می‌شود؟

    گاهی قسمت چنین است! خدا صدای مظلومان رو خوب می‌شنود. در فضای سیاسی و مدیریتی معجزه ای رخ می دهد، مردی می آید که بابا آب داد را می فهمید!
    خود معلم و بود و سالها جوانی اش را نثار فرزندان این ملک نموده بود. فرهیخته بود و فرهیخته بودن را دوست داشت و دغدغه اش جوانان بود، اعتلای عشق.

    کورسوی امیدی بر دل خسته صاحبان اندیشه و روشنفکران دیار تاییید و درخواستها به سوی ایشان سرازیر شد. در اواسط زمستان 95 مردی از جنس اصیل علم و ادب با رتبه دانشیاری و چندین دوره انتخاب به عنوان پژوهشگر، دانشمند و استاد برتر سال کشور که بارها از جانب مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی همچون دولت تدبیر و امید و ‌ مسئولین عالی دانشگاهی مورد تفقد و تکریم قرار گرفته است، از فرزندان درد کشیده این سرزمین نخبه پرور است و با قدرت تعامل و تعهد و تخصص نوید بخش روزهایی طلایی برای جامعه علمی رودسر خواهد بود.

    قطعا ارتقا علمی و فرهنگی یک مردم ریشه در اتحاد، کار جمعی، نخبه پروری و دوری جستن از فعالیت های غیرعلمی در دانشگاه است. امیدواریم تفرقه انگیزان و خناسان که در روزهای اخیر بر طبل تبلیغات نامیمون سیاسی خود در فضای علمی شهر نواخته‌اند، عضویت خارا را در بسیج اساتید عار می‌دانند و با نگاه تک قطبی می‌خواهند در مورد بزرگان علمی کشور و انتخاب آنها ورود کرده و جو آرام علمی را متشنج کنند، نتوانند به اهدافشان پلید خود دست یایند. و در آخر امیدواریم دکتر حسین خارا که همراه با کوله باری از تجربه و دور اندیشی به این عرصه گام نهاده است، بتواند با تعامل مناسب خود با مدیران بالا دستی و همچنین بهره گیری از فرصت طلایی حضور نماینده محترم رودسر و املش، دکتر اسدالله عباسی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، فتح یابی باشد برای نجات کشتی طوفان زده کارخانه تولید علم و فرهنگ جامعه دانشمندپرور رودسر و املش.

    ارزش انسان ز علـم و معـرفت پیدا شود
    بـــی هنر گر دعوی بیجا کند رسوا شود
    هر که بر مردان حق پیوست عنوانی گرفت
    قطره چون واصل به دریا می شود دریا شود
    قیمت گوهــــر شود پیدا برِ گوهر شناس
    قــدر مــا در پای میزان عمــل پیدا شود
    در مسیر زندگی هرگــز نمی‌افتد به چاه
    بــا چـراغ دین و دانش گر بشر بینا شـود
    ما که در راه طلب دم از حقیقت می‌زنیم
    طــعنه‌های مــدعــی کی سدّ راه ما شود
    چند روزی گر به کام مدعی گردد فلک
    غم مخور خسرو که روزی هم به‌کام ما شود


    پایگاه خبری تحلیلی با مردم :انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.