×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

لاهیجان - باهمکاری شهروندان در پرداخت به موقع عوارض نوسازی، شهری زیباتر خواهیم داشت - اخبار لاهیجان

مسئول واحد نوسازی شهرداری لاهیجان گفت: همکاری شهروندان در پرداخت به موقع عوارض نوسازی، میتواند به شهرداری در اجرای پروژه های زیبا سازی و بهسازی شهری کمک کرده و شاهد شهری زیباتر باشیم.

به گزارش روابط عمومی شهرداری لاهیجان به  «بامردم»،، عباس مهدی دوست در گفت وگویی افزود: شهرداریها در مقام سازمانهای محلی و منتخب مردم ، مکلف و موظفند بودجه اداره شهر و انجام کارهای خدماتی را از محل درآمدهای عمومی و محلی تأمین نمایند. جایگاه واحد نوسازی ، به عنوان مسئول وصول عواید و عوارض و تأمین نیازهای هزینه ای شهر، مهم است، به گونه ای که همواره یکی از ستونها و ارکان اصلی تشکیلات شهرداری بوده است.
وی افزود: با توجه به حجم سنگین هزینه های مربوط به انجام وظایف قانونی شهرداریها در اجرای پروژه های عمرانی و خدماتی ونیز با در نظر گرفتن این نکته که درطول سالیان گذشته و به استناد تبصره بودجه سال ۱۳۶۲ کشور، بطور تدریجی کمکهای دولتی به شهرداریها قطع گردیده و در حال حاضر به صفر رسیده است، کارکنان امور درآمد شهرداری وظیفه خطیری را در وصول به موقع درآمدهای پیش بینی نشده و تأمین هزینه ها به عهده دارند. بنابراین مدیریت نوسازی موفقیت خود را در ایفای وظیفه محوله،اولا مدیون همکاری و تشریک مساعی همه شهروندان و سپس یاری و کمک سایر دوایر شهرداری می داند.
مهدی دوست گفت: با توجه به رویکرد اجتماعی شهرداری ها در سال‌های اخیر‌، روز به روز نقش مردم در اداره شهر پررنگ‌تر می‌گردد با توجه به اینکه هزینه‌های نگهداشت و عمران شهری نیز افزایش می‌یابد. یکی از مهمترین منابع درآمدی شهرداری، وصول عوارض تعیین شده از شهروندان در قبال خدماتی که از شهرداری دریافت می‌کنند می‌باشد این عوارض در کدهای مختلفی و طی بررسی‌ها و اقدامات کارشناسی شده وصول می‌شود.
وی افزود: متاسفانه علی‌رغم انجام تلاش‌های فراوان از سوی برنامه‌ریزان و سیاستگذاران در مدیریت شهری تمایل واقعی در پرداخت این عوارض و وجوه قانونی از سوی شهروندان نادیده گرفته می‌شود و در مواردی هم که این وجوه پرداخت می‌گردد، عمدتا از سر اجبار به خصوص در هنگام دریافت وام و نقل و انتقال ملک است، شاید فقدان روابط مبتنی بر اعتماد شهروندان و سیاستگذاران و مدیران شهری، عدم اطلاع‌رسانی صحیح و آموزش در زمینه کاربرد مبالغ عوارضی در بهبود خدمات رسانی شهری و ارتقای سطح کیفی محیط و کیفیت زندگی شهری، میزان توان پرداخت گروه‌های اجتماعی و طرز تلقی و نگرش شهروندان از شهرداری و عملکرد آن از عوامل و دلایل موثر در عدم رغبت شهروندان به پرداخت عوارض باشد.
مسئول واحد نوسازی شهرداری لاهیجان گفت: شهرداری لاهیجان با وصول عوارض تلاش می‌کند تا درآمد حاصله را در شهر و برای شهروندان هزینه نماید و شهروندان حق دارند بدانند عوارض پرداختی آنها صرف چه اموری می‌شود. وصول درآمد‌های پایدار به خصوص قبوض عوارض نوسازی‌، کسب و پیشه و بهای خدمات مدیریت پسماند برای شهرداری در چارچوب قوانین مربوطه و اطلاع‌رسانی پرداخت عوارض نیز جنبه قانونی پیدا می‌کند البته در این فرآیند نیاز است ابزار تشویق برای شهروندان نیز فراهم شود که اقداماتی نیز صورت پذیرفته است‌، مانند اهدای جوایز خوش حسابی پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری به میزان ۱۰درصد جزو‌ این ابزار برای تشویق به پرداخت به هنگام عوارض است که عدم پرداخت عوارض مذکور طبق قانون جریمه‌ای معادل ۹ درصد برای عوارض نوسازی دارد و شهروندان موظفند ظرف مهلت تعیین شده نسبت به پرداخت عوارض متعلقه از طریق حضوری و غیر حضوری اقدام کنند.
مهدی دوست افزود: طبق ماده ۱۰ قانون نوسازی عوارض هر سال در اول فروردین ماه آن سال تحقق می‌یابد و باید حداکثر تا پایان همان سال به شهرداری پرداخت گردد و تبصره ۱ ماده ۱۰ از عوارض مودیانی که ظرف مدت مذکور عوارض متعلق به هر ملک را بپردازند ۱۰ درصد عوارض آن سال به عنوان جایزه منظور و کسر خواهد شد. طبق ماده ۱۴ قانون نوسازی و عمران شهری مودیانی که تا پایان هر سال عوارض مقرر در این قانون را نپردازند از آغاز سال بعد ملزم به پرداخت صدی نه (۹درصد) زیان دیر کرد در سال به نسبت مدت تاخیر خواهند بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.