جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • متأسفانه بی‌احتیاطی کردند/ اگر به اموالمان دست بزنند ادعای خسارت می‌کنیم
    06 اردیبهشت 1395 - 19:40
    شناسه : 4201
    1

    وزیر امور خارجه گفت: دولت تصمیم گرفته کمیته ویژه ای تشکیل دهد تا نخست بررسی شود چرا این اتفاق افتاده و برخلاف همه تذکرهایی که داده شده بود، پول ایران در آمریکا یا درمواردی که آن کشور به آن دسترسی دارد، سرمایه گذاری شده بود به گزارش خبرگزاری بامردم، محمدجواد ظریف روز دوشنبه در نشست […]

    پ
    پ

    ظریف

    وزیر امور خارجه گفت: دولت تصمیم گرفته کمیته ویژه ای تشکیل دهد تا نخست بررسی شود چرا این اتفاق افتاده و برخلاف همه تذکرهایی که داده شده بود، پول ایران در آمریکا یا درمواردی که آن کشور به آن دسترسی دارد، سرمایه گذاری شده بود

    به گزارش خبرگزاری بامردم، محمدجواد ظریف روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه مقدونیه در پاسخ به سوالی درمورد مصادره دو میلیارد دلار از دارایی های ایران در آمریکا افزود: اگر به اموال ایران دست اندازی شود، به طور حتم در زمان لازم در برابر دولت آمریکا ادعای خسارت خواهیم کرد.

    وی تصریح کرد: ما اعلام کردیم از ابتدا رای محاکم آمریکایی را به رسمیت نمی شناخته ایم و تصمیم دست اندازی به اموال ایران را غیرقانونی می دانیم چرا که خلاف مقررات حقوق بین الملل است.

    رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: این موضوع را به آقای کری وزیر خارجه آمریکا تاکید کردم، وی پیش از این هم موضع ما را می دانست، از زمانی که محاکم آمریکایی این گونه اقدامات غیرقانونی انجام دادند رسما هم موضع خودمان را اعلام کردیم.

    ظریف همچنین اظهارداشت: تمام تلاش ما این است که مانع دسترسی آمریکا به اموال ایران شویم و روش آن این است که اجازه ندهیم اموال این کشور وارد آمریکا شود و به این موضوع توجه داشته باشیم.

    وی با تاکید بر این که در این زمینه تمام پیگیری های حقوقی انجام می شود، گفت: دولت تصمیم گرفته کمیته ویژه ای تشکیل دهد تا نخست بررسی شود چرا این اتفاق افتاده و برخلاف همه تذکرهایی که داده شده بود، پول ایران در آمریکا یا درمواردی که آن کشور به آن دسترسی دارد، سرمایه گذاری شده بود.

    وزیر امور خارجه افزود: دوم این که چگونه می توان مانع تکرار چنین مواردی شد و سوم اینکه چطور می توان مانع اجرای این حکم و دسترسی به اموال ایران شد.

    ظریف یادآور شد: این وضعیت توسط برخی از تصمیم گیری هایی که در دوره قبل برای سرمایه گذاری در بازار اوراق قرضه آمریکا انجام شده، به وجود آمده است.

    وی تصریح کرد: از آنجا که این اقدام غیرقانونی توسط آمریکا سال هاست که انجام می شود دستگاه های جمهوری اسلامی ایران همواره مراعات می کردند که اجازه ندهند اموال این کشور به سمت آمریکا حرکت کند تا آنها نتوانند با استفاده از این آرا که از نظر ما و بسیاری از کشورها خلاف حقوق بین الملل است بر اموال ایران دست اندازی کنند.

    رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: متاسفانه یک بی احتیاطی در مقطعی انجام شد که منجر به این شده که اموال ایران در اختیار دادگاه های آمریکایی قرار گیرد.

    ظریف اضافه کرد: دو رای در سال های گذشته توسط محاکم آمریکایی علیه مجموعه ای از دارایی های ایران در اوراق قرضه آمریکا صادر شد، این دو رای هر کدام مربوط به ۵، ۶ یا ۷ سال قبل است، مراحل رسیدگی و درخواست تجدید نظرهم شاید قبل از این دولت پایان یافته بود.

    رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما در گذشته هیچگاه در روند قضایی شرکت نمی کردیم چون محاکم آمریکا را دارای صلاحیت نمی دانستیم و نمی دانیم.

    ظریف همچنین گفت: در یک مقطعی شاید ۵ یا ۶ سال قبل در مورد این اموال تصمیم گرفته شد که در محاکم شرکت کنند، به همین دلیل به جای یک رای ، دو رای شامل رای اول و رای تجدید نظر هم صادر شد و بعد به دلیل ایرادهای قانون اساسی که وکلا به رای گرفته بودند به مرحله بعدی یعنی دیوان عالی آمریکا ارجاع داده شده بود.

    وی افزود: دیوان عالی کشور آمریکا هم به شکلی رای داد که اخیرا شنیدید، متاسفانه این یک تحول جدیدی نیست و مربوط به گذشته است که آخرین مرحله دادرسی آن در روزهای گذشته انجام شد.

    وی خاطرنشان کرد: تصمیمات خلاف حقوق بین الملل دادگاه‌های آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران سابقه طولانی داشته است و به اواسط دهه هفتاد شمسی و سال ۱۹۹۶ میلادی بازمی گردد که کنگره آمریکا قانون مصونیت دیپلماتیک را از دید خودشان اصلاح و از دید ما نقض کرد و به دادگاه‌های آمریکایی اجازه داد برخی ادعاها برای کشورهای در فهرست حامیان ترور رسیدگی کند.

    وزیر امور خارجه تصریح کرد‌: دعاوی متعددی علیه جمهوری اسلامی ایران در دادگاه‌های آمریکایی شروع شد و مجلس شورای اسلامی هم آن زمان در اقدامی مقابله به مثل، طرح قانونی را مطرح کرد که بر اساس آن اتباع ایرانی می‌توانستند در دادگستری ایران علیه اقدامات آمریکا اقامه دعوی کنند.

    ظریف با بیان این که این روند در ۲۰ سال گذشته ادامه داشته است، اظهار داشت: در این مدت دعاوی مختلفی مطرح کرده بودند که از جمله آن، دعاوی بود که از طرف برخی از خانواده‌های افرادی که در عملیات خارجی حتی در ۱۱ سپتامبر کشته شده بودند، مطرح شد.

    وزیر امور خارجه ادامه داد: نکته مسخره‌تر این است که یکی از دادگاه‌های آمریکایی، ایران را برای عملیات ۱۱ سپتامبر مقصر شناخت که نشان‌دهنده میزان سیاسی‌بودن محاکم آمریکا است و برخلاف ادعاهایی که مطرح می‌شود، ارتباطی با بحث حقوقی ندارد و تصمیم‌گیری سیاسی است.

    *** در گذشته به دلیل تحریم‌ها روابط محدودتری با مقدونیه داشتیم
    ظریف در بخش دیگری از این نشست مشترک خبری درمورد سفر وزیر خارجه مقدونیه به تهران اظهار داشت: برای نخستین بار از مقدونیه میهمان رسمی داریم. از ابتدای استقلال جمهوری مقدونیه با این کشور روابط سیاسی برقرار کردیم.

    وی یادآور شد: در سال‌های گذشته به علت وضعیت ویژه تحریم‌ها روابط محدودتری با کشور دوست مقدونیه داشتیم.

    وزیر امور خارجه تصریح کرد: با سفر وزیر امور خارجه مقدونیه به تهران زمینه را برای روابط گسترده‌تر فراهم کردیم. امروز و دیروز هیات از مقدونیه و وزیر امور خارجه این کشور گفت‌وگوهای خوبی در تهران داشتند و بعدازظهر امروز هم با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نشست خواهند داشت.

    وی سه حوزه ارتباطات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را از جمله محورهای بحث های دو طرف عنوان کرد و گفت:در زمینه فرهنگی یادداشت تفاهمی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا کردند و در زمینه گردشگری قرار شد همکاری های نزدیکتری با هم داشته باشیم.

    وزیر امور خارجه با بیان این که در زمینه سیاسی توافق کردیم دو طرف گفت و گوهای مستمر و منظمی در زمینه مسائل دوجانبه و منطقه ای داشته باشیم، اضافه کرد: مقدونیه هم به عنوان کشوری که در منطقه بالکان است و هم به عنوان کشوری که در مسیر پناهندگان سوری و عراقی قرار دارد در معرض خطر گسترش افراط گرایی است و در این زمینه ها گفت و گو کردیم.

    ظریف حوزه سوم از گفت و گوهای دو طرف را مباحث اقتصادی با تمرکز بر بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: اینکه بخش خصوصی به ویژه در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و حضور در پروژه های زیرساختی مقدونیه و تجارت این کشور انجام دهد،از دیگر محورهای گفت و گوی دو طرف بود.

    وی ضمن ابراز امیدواری از این که این سفر به نفع روابط دو کشور و ثبات و امنیت منطقه و خاورمیانه و بالکان باشد، گفت: اطمینان داریم که با گفت و گو زمینه همکاری گسترده ای را داریم.

    ایرنا

    انتهای خبر/

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.