پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • انواع زعفران و نحوه تشخیص آن از نگاه زعفران باراد
    22 مرداد 1401 - 3:13
    شناسه : 203767
    0

    زعفران گیاهی بومی ایران است که در برخی مناطق کشور کشت می شود. این ادویه گرانبها به دلیل خواص بی نظیری که دارد، با نام طلای سرخ نیز شناخته می شود. ایرانیان به دلیل خواص دارویی و درمانی زعفران و همینطور رنگ و طعمی که دارد، از آن در تهیه انواع غذاها استفاده می کنند.

    پ
    پ

    زعفران پوشال

    زعفران گیاهی همه کاره و پرخواص است که ایرانیان از آن در تهیه غذاهای مختلف استفاده می کنند. اما با اینکه استفاده از زعفران در داخل کشورمان عمومیت دارد، کم تر کسی با انواع زعفران آشنا است. ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در هنگام خرید زعفران، فروشنده از شما سوال کند چه نوع زعفرانی می خواهید؟ زعفران دارای انواع مختلفی می باشد که متاسفانه اغلب افراد این موضوع را نمی دانند. در صورتی که می خواهید با انواع زعفران و نحوه تشخیص آن ها آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با زعفران باراد همراه ما باشید.

    انواع زعفران کدام است؟

    زعفران گیاهی بومی ایران است که در برخی مناطق کشور کشت می شود. این ادویه گرانبها به دلیل خواص بی نظیری که دارد، با نام طلای سرخ نیز شناخته می شود. ایرانیان به دلیل خواص دارویی و درمانی زعفران و همینطور رنگ و طعمی که دارد، از آن در تهیه انواع غذاها استفاده می کنند.

    اما موضوعی که اغلب افراد از آن بی اطلاع هستند، این است که زعفران دارای انواع مختلفی می باشد؛ در واقع زعفران ها متناسب با شیوه پاک کردن، نوع خشک کردن و نوع برداشت آن ها در دسته بندی های مختلفی شامل زعفران نگین، زعفران سوپر نگین و شبه نگین، زعفران سرگل، زعفران پوشال، زعفران دختر پیچ یا دسته و زعفران ریشه تقسیم می شوند. در ادامه پیرامون هر یک از انواع زعفران اطلاعات مختصری را آورده ایم.

    زعفران سر گل

    زعفران سر گل یکی از معروف ترین انواع زعفران است که اغلب افراد با آن آشنایی دارند. این نوع از زعفران ها در بسته های یک گرمی، یک مثقالی و … به فروش می رسند. زعفران سرگل دارای طعم، عطر و رنگ دهی بسیار خوبی می باشد، به همین دلیل تقاضای بالایی برای آن وجود دارد.

    برای تهیه زعفران سرگل از قسمت ابتدایی کلاله زعفران استفاده می شود، از همین رو اگر زعفران سرگل را تهیه کنید در آن ریشه زعفران و تکه های زرد رنگ را مشاهده نخواهید کرد.

    انواع زعفران از نگاه زعفران باراد

    زعفران نگین

    زعفران نگین دارای رنگ دهی، بو و ظاهری درجه یک است. این نوع از زعفران ها دارای کلاله های متصل بهم، بدون شکستگی و صاف می باشند؛ در واقع تفاوت زعفران نگین با زعفران سرگل نیز در همین است؛ چراکه در زعفران سرگل ممکن است کلاله ها دارای شکستگی باشند. زعفران نگین به دلیل برخورداری از ظاهر زیباتر نسبت به زعفران سرگل، دارای قیمت بالاتری نیز هست.

    لازم است اشاره کنیم که زعفران نگین و زعفران سرگل از نظر رنگ دهی، عطر و طعم هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها ظاهر آن ها با یکدیگر متفاوت است.

    توصیه می کنیم که اگر به دنبال خرید به صرفه زعفران باراد هستید و قصد خرید زعفران برای مصرف خود را دارید، زعفران سرگل که به صرفه تر است را خریداری نمایید. اما اگر قصد خرید سوغاتی برای خانواده و دوستانتان را دارید، زعفران نگین که به مراتب ظاهر زیباتر و بهتری دارد را تهیه نمایید.

    جالب است بدانید که در میان انواع زعفران، زعفران نگین خود در دو نوع زعفران سوپر نگین و زعفران شبه نگین به مشتریان عرضه می شود.

    1.زعفران سوپر نگین

    همانطور که از اسم این نوع زعفران مشخص است، زعفران سوپر نگین در واقع بهترین، گران قیمت ترین و درجه یک ترین زعفران موجود در بازار است که به عنوان شناسنامه زعفران در جهان شناخته شده است.

    طعم، بو و رنگ دهی این نوع زعفران فوق العاده است و ظاهر بسیار زیبایی دارد. از همین رو زعفران سوپر نگین به دیگر کشورها از جمله چین، هند، ژاپن و دیگر کشورهای آسیایی نیز صادر می شود. کشورما از مهم ترین کشورهای صادر کننده زعفران در جهان است و مرکز تولید زعفران در ایران نیز، استان خراسان رضوی می باشد. در صورتی که به دنبال خرید زعفران مشهد و زرشک مشهد هستید، می توانید از طریق فروشگاه معتبر زعفران باراد اقدام کنید.

    2.زعفران شبه نگین

    این نوع زعفران نسبت به زعفران سوپر نگین از کیفیت پایین تری برخوردار است، ضمن اینکه با قیمت های به صرفه تری نیز به بازار عرضه می گردد.

    زعفران پوشال

    زعفران پوشال در واقع شامل بخش کلاله قرمز رنگ رشته زعفران به همراه یک الی سه میلی متر از بخش خامه زعفران که به رنگ زرد می باشد، است. از آنجایی که در این نوع زعفران قسمت کلاله بیشتر است، رنگ دهی بیشتری نسبت به زعفران دسته دارد.

    لازم به ذکر است که در میان انواع زعفران، احتمال تقلب در زعفران پوشال بسیار پایین است و به همین دلیل بسیاری ترجیح می دهند که این نوع زعفران را خریداری کنند.

    زعفران سر گل

    زعفران دختر پیچ (دسته)

    زعفران دختر پیچ و یا دسته پایه ترین و اصلی ترین نوع از انواع زعفران می باشد که از کنار هم قرار گرفتن و خشک شدن یک رشته کامل زرپران تولید می گردد. بر خلاف زعفران پوشال، در این نوع زعفران بخش خامه سه الی پنج میلی متر است. افرادی که به دنبال خواص دارویی بیشتری از زعفران هستند، می توانند این نوع زعفران را خریداری کنند.

    زعفران ریشه از انواع زعفران

    زعفران ریشه یکی از انواع زعفران است که شامل انتهای کلاله زعفران می باشد که به رنگ سفید است. ریشه زعفران دارای تمام خواص زعفران است و تنها معایب آن این است که رنگ دهی خوبی ندارد، به همین دلیل با قیمت کمتری به مشتریان عرضه می شود.

    در صورتی که قصد تهیه زعفران و هل باکیفیت و اصل را دارید، می توانید برای مشاهده محصولات و همینطور اطلاع از قیمت ها به وبسایت رسمی زعفران باراد مراجعه کنید.

    منبع: زعفران باراد

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.