جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • بیبی چک یا آزمایش خون؟ تفاوت سرعت و دقت در تشخیص بارداری
    17 بهمن 1401 - 11:48
    شناسه : 234083
    1

    برای تشخیص بارداری معمولا از یکی از دو روش بیبی چک و آزمایش خون استفاده می‌شود. هرکدام از این دو روش مزایا و معایب خود را دارند. اگر فردی به بارداری خود شک کند، می‌تواند با توجه به شرایط خود و بسته به نیازش یکی از این دو روش را برای تشخیص بارداری استفاده کند؛

    پ
    پ

    برای تشخیص بارداری معمولا از یکی از دو روش بیبی چک و آزمایش خون استفاده می‌شود. هرکدام از این دو روش مزایا و معایب خود را دارند. اگر فردی به بارداری خود شک کند، می‌تواند با توجه به شرایط خود و بسته به نیازش یکی از این دو روش را برای تشخیص بارداری استفاده کند؛ اما انتخاب کدام بهتر است: بیبی چک یا آزمایش خون؟ برای یافتن پاسخ این سؤال در ادامه مقاله به نقل از داروچی توضیحاتی درباره هر دو روش داده شده است.

    images 1675351113 - بیبی چک یا آزمایش خون؟ تفاوت سرعت و دقت در تشخیص بارداری -

    بیبی چک چیست؟

    بیبی چک یک کیت تشخیص بارداری یکبار مصرف است که می‌تواند از طریق ادرار بارداری فرد را تشخیص دهد. در صورت مثبت‌بودن بارداری دو خط قرمز روی این کیت در عرض یک تا سه دقیقه ایجاد می‌شود. سرعت و میزان دقت تشخیص بارداری بیبی چک تا حدودی بستگی به برند آن و میزان هورمون HCG فرد دارد؛ اما انجام این آزمایش نهایتا 3 دقیقه طول می‌کشد. البته باید در نظر گرفت که بیبی چک دارای انواع مختلفی از جمله بیبی چم کاستی ، بیبی چک خودکاری و کیت تخمک گذاری است.

    برای خرید بیبی چک کاستی و کیت تخمک گذاری می‌توانید به داروخانه داروچی مراجعه کنید.

    عملکرد بیبی چک

    بالارفتن هورمون HCG یا همان گنادوتروپین جفتی انسان قطعی‌ترین پاسخ برای تشخیص بارداری توسط بیبی چک یا آزمایش خون را به ما می‌دهد. دلیل آن این است که در صورت بارداری این هورمون در اطراف جنین به مقدار زیادی ترشح می‌شود و بالارفتن آن به معنی تشکیل نطفه در شکم مادر است. هورمون HCG باعث بقای جسم زرد از طریق افزایش پروژسترون و تشکیل جفت جنین می‌شود. به مرور زمان و با رشد جنین میزان این هورمون در خون فرد به سرعت بالا می‌رود و مقداری از آن نیز وارد ادرار می‌شود.

    بیبی چک به گونه‌ای ساخته شده است که در صورت وجود این هورمون در ادرار فرد آن را تشخیص داده و دو خط قرمز روی آن ظاهر می‌شود. (در صورت منفی‌بودن آزمایش بارداری یک خط قرمز و در صورت مثبت‌بودن دو خط قرمز روی بیبی چک ظاهر می‌شود.)

    عملکرد بیبی چک به این صورت است که این کیت دارای دو خط است، یکی خط C که خط کنترل سلامت کیت است و خط  T که خط نمایش جواب تست محسوب می‌شود. بعد از انجام آزمایش اگر هر دو خط رنگی بود، به احتمال خیلی زیاد نتیجه بارداری مثبت است. اگر خط C رنگی و خط  T بی‌رنگ بود، نتیجه آزمایش به احتمال خیلی زیاد منفی است. اگر خط C که خط کنترل است رنگی نشود، به این معنی است که جواب آزمایش شما نامعتبر است. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که کیت آلوده یا خراب باشد و در این صورت باید آزمایش بارداری با یک بیبی چک دیگر مجددا تکرار شود.

    آزمایش خون برای بارداری چیست؟

    آزمایش خون بارداری میزان هورمون گنادتروپین HCG را از طریق خون اندازه‌گیری کرده و نتیجه بارداری مثبت یا منفی را اعلام می‌کند. این روش در آزمایشگاه توسط ابزارهای دقیق صورت گرفته و بر خلاف بیبی چک که تنها وجود یا عدم وجود آن را تعیین می‌کند؛ میزان این هورمون در خون را نیز مشخص می‌دهد. برخلاف بیبی چک که در خانه یا هر محل دیگری قابل‌انجام است، برای انجام آزمایش خون بارداری شما حتما باید به آزمایشگاه مراجعه کنید.

    images 1675350689 - بیبی چک یا آزمایش خون؟ تفاوت سرعت و دقت در تشخیص بارداری -

    آزمایش خون برای تشخیص بارداری

    برای تشخیص بارداری از هر دو روش بیبی چک یا آزمایش خون می‌توان استفاده کرد؛ اما معمولا آزمایش خون زمانی صورت می‌گیرد که پزشک بخواهد نتیجه قطعی را گرفته و در زمان مناسب شما را برای انجام سونوگرافی به مراکز سونوگرافی ارجاع دهد و اقدامات لازم را برای آغاز مراقبت‌های بارداری انجام دهد. این روش چندان در دسترس نیست و معمولا بعد از تست بارداری توسط بیبی چک انجام می‌شود و نتیجه آن نیز یکی دو روز بعد از انجام آزمایش به شما اعلام می‌شود.

    مقایسه سرعت دو آزمایش

    اگر بخواهیم دو روش بیبی چک یا آزمایش خون را از لحاظ سرعت بررسی کنیم، قطعا بیبی چک سرعت بیشتری دارد. همان‌طور که گفتیم بیبی چک یک کیت بسیار ساده است که فقط وجود یا عدم وجود هورمون HCG را در ادرار تشخیص می‌دهد و از طریق این روش تنها در عرض یک تا سه دقیقه به احتمال خیلی زیاد شما متوجه بارداری یا عدم بارداری خود خواهید شد.

    مسلم است که به دلیل ساده‌بودن این روش، اندازه‌گیری میزان هورمون گنادوتروپین جفتی امکان‌پذیر نیست. در آزمایش بارداری بتا عملیات کمی پیچیده‌تر است. برای این کار شما باید ابتدا به  آزمایشگاه رفته و مقدار مشخصی از خون شما توسط پرسنل آزمایشگاه دریافت می‌شود؛ سپس خون شما از طریق ابزارهای مخصوص این کار بررسی شده و علاوه بر تشخیص وجود یا عدم وجود این هورمون در خون، میزان این هورمون نیز اندازه‌گیری می‌شود. ملاحظه می‌فرمایید که این کار بسیار زمان‌برتر از تست بارداری بیبی چک است.

    images 1675351347 - بیبی چک یا آزمایش خون؟ تفاوت سرعت و دقت در تشخیص بارداری -

    مقایسه دقت دو آزمایش

    با توجه به توضیحاتی که دادیم در مقایسه تست بیبی چک یا آزمایش خون از لحاظ دقت به این نتیجه می‌رسیم که آزمایش خون دقت بالاتری دارد. علت آن این است که این آزمایش در محیط مناسب‌تر و توسط ابزارهای دقیق‌تر انجام می‌شود. طبیعی است که این روش نتایج دقیق‌تری را به ما نشان داده و قابل‌اعتمادتر باشد. البته در اغلب موارد برای تشخیص بارداری یا عدم بارداری بازهم به این روش اکتفا نمی‌کنند و با انجام سونوگرافی نتیجه قطعی را دریافت می‌کنند.

    هر آزمایشی حتی اگر توسط دقیق‌ترین دستگاه‌ها صورت بگیرد بازهم درصدی از خطا را دارد. موضوع بارداری موضوع بسیار حساسی است و برای تشخیص صد در صد بارداری یا عدم بارداری بعد از انجام تست با بیبی چک و آزمایش خون و احتمال بارداری زیاد، حتما باید توسط کارشناس سونوگرافی تأیید شود و تنها از طریق بیبی چک یا آزمایش خون نمی‌‌توان به طور قطع درباره بارداری فرد نظر داده و انجام آزمایش‌های مختلف بارداری و … را به او توصیه کرد.

     images 1675350730 - بیبی چک یا آزمایش خون؟ تفاوت سرعت و دقت در تشخیص بارداری -

    انتخاب بیبی چک یا آزمایش خون؟

    در صورت تردید درباره انتخاب بیبی چک یا آزمایش خون باید مسائل مختلفی را در نظر بگیرید. ابتدا باید ببینید که تا چه حد نتیجه این آزمایش برای شما مهم است و چقدر برای دیدن نتیجه عجله دارید. معمولا افراد برای تشخیص بارداری در وهله اول به سراغ بیبی چک می‌روند؛ زیرا هم سریع‌تر می‌توانند نتیجه را ببیند و هم این که کیت بارداری بیشتر در دسترس قرار دارد. استفاده از بیبی چک برای انجام تست بارداری نیازی به مراجعه به پزشک ندارد و افراد برای کسب اطمینان از این که باید به پزشک مراجعه کنند یا خیر بیبی چک را در ابتدای کار انتخاب می‌کنند.

    در بسیاری از موارد ممکن است تأخیر پریود دلایل دیگری مانند اضطراب، عدم تعادل هورمونی و … داشته باشد و ربطی به بارداری ندارد. در این گونه موارد بهتر است وقت و هزینه خود را هدر ندهید و با یک بیبی چک ساده تست بارداری خود را انجام دهید.

    برای تهیه و خرید کیت تخمک گذاری می‌توانید به داروخانه داروچی مراجعه کرده و به سرعت خرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید.

    جمع‌بندی

    تشخیص بارداری از طریق  بیبی چک یا آزمایش خون تفاوت‌هایی با هم دارند. معمولا در وهله اول افراد از بیبی چک برای تشخیص بارداری یا عدم بارداری خود استفاده می‌کنند؛ به چند دلیل: سریع‌تربودن، در دسترس‌بودن و ارزان‌بودن. در مراحل بعدی با وجود مثبت‌بودن بیبی چک انجام آزمایش خون و سونوگرافی برای آغاز مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌شود.

    سؤالات متداول:

    تفاوت آزمایش ادرار و آزمایش خون برای بارداری چیست؟

    آزمایش ادرار از طریق کیت بارداری بیبی چک و آزمایش خون در آزمایشگاه انجام می‌شود. آزمایش ادرار  سریع‌تر و آزمایش خون دقیق‌تر است.

    برای تشخیص بارداری آزمایش خون بهتر است یا بیبی چک؟

    در مرحله اول بیبی چک مناسب‌تر است.

    دقت بیبی چک چقدر است؟

    کمتر از آزمایش خون

    آیا آزمایش خون بارداری دقیق‌تر از بیبی چک است؟

    بله.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.